Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW Vision Next 100: toto je prý bavorák budoucnosti, je se vůbec na co těšit?
7.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Mnichov slaví své sté výročí konceptem z karbonu a plastů, který se pyšní aerodynamikou a prediktivní technikou. Čekali jsme ale víc.
BMW dnes slaví sté výročí svého založení. Jak jsme již uvedli, při té příležitosti se chystá přímo v Mnichově velká sláva, jíž bude automobilka přenášet online. Kromě toho byl ohlášen příchod vozu, který by měl být dárkem k této významné události. Spekulovalo se o příchodu novodobého BMW M1 či poctě legendárnímu M3 E30, my jsme ovšem tipovali spíše koncept, který by více než na minulost odkázal na budoucnost značky. Tedy zejména na elektromobilitu. V tomto směru byl náš odhad částečnou střelou do černého, přičemž musíme konstatovat - bohužel.
Naši skepsi je třeba trochu vysvětlit, zvláště při takové události. Jednoduše jsme od mnichovské značky čekali trochu více, nikoliv studii, která jen stěží povede ke zrodu výjimečného vozu. Místo toho má koncept Vision Next 100 prezentovat směr, jakým se automobilka hodlá vydat v příštích sto letech. Očekávat máme zejména posun od klasického řízení směrem k autonomnímu chování vozu.
BMW sice své fanoušky ujišťuje, že řidič zůstane i nadále v centru pozornosti. Obklopen však bude rozhraními umožňujícímu mu připojení do virtuálního světa, digitální inteligencí a špičkovými technologiemi. Vedle těchto „moderností” studie samotná ukazuje, že budoucnost leží v uhlíkových vláknech. Její karoserie je vyrobena z dílů kombinujících vlákna s plasty. To má naznačit odklon od dnes tradičních materiálů typu oceli a přechod do jiných sfér. Řada panelů, zejména pak těch bočních, je vyrobena z „odpadků“ z produkce běžných aut.
„V určitou dobu se linky produkující ocelové panely stanou přežitkem,“ dodává BMW k výhledu do budoucna. „Technologie jako rychlovýroba a třídimenzionální tisk budou zdrojem jak materiálů a objektů, tak inteligentních a se sítí propojených dílů.“ Značka proces nazývá Živou geometrií (Alive Geometry) a za příklad dává zakrytá kola, která se mohou protáčet aniž by zvyšovala jízdní odpor. Přispívají tak ke koeficientu odporu vzduchu Cd 0,18.
Futuristicky vypadá také interiér, kde palubní desku a boční panely tvoří 800 pohyblivých trojúhelníků, jež mají řidiče prostřednictvím intuitivních signálů v podobě změny tvaru lépe propojit s vozem. Ty přitom mají doručit „formu před-uvědomělé komunikace, která předvídá nevyhnutelné události v jistém čase“. De facto tedy jde o technologii, která na bázi senzorů, kamer či telemetrických dat navigace kupříkladu předpoví stav vozovky a jejímu povrchu upraví nastavení podvozku.
BMW dodává, že „v současnosti je poněkud obtížné si představit, jak budou stovky malých trojúhelníků kooperovat, aby Živá geometrie reálně fungovala. V letech budoucích to ale bude možné, jen je pro to potřeba vyvinout nové výrobní pustupy. V budoucnu zkrátka bude možné produkovat komplexnější a flexibilnější formy.“ Jen u nových materiálů ale koncept nezůstává, dále se zabývá již zmiňovaným autonomním řízením.
Než se k němu dostaneme, jen zmíníme, že vstup do vozu zajišťují vzhůru výklopné přední i zadní dveře. Sloupek řízení je navíc přitažen k palubce, aby nastupování učinil co nejsnazším. Jakmile přitom řidič nastoupí, aktivuje poklepáním na emblém značky na volantu mechanismus zavírající dveře a sloupek řízení přesně do polohy, která je uložena v chytrém klíčku od vozu. K dispozici přitom budou dvě konfigurace Boost a Ease.
První zmíněná počítá s manuálním režimem, přičemž středová konzole je nakloněna směrem k řidiči a ten je jejím prostřednictvím zásoben daty senzorů a umělé inteligence. Ta kupříkladu naznačuje ideální stopu během zatáčení, radí v dopravních zácpách či varuje při překročení rychlostních limitů. V režimu Ease pro změnu dochází k zatažení sloupku řízení a středové konzole, aby byl maximalizován prostor uvnitř. Zároveň je aktivováno ambientní osvětlení.
BMW dodává, že volba jízdního režimu bude oznámena ostatním motoristům, opět za pomoci oné Živé geometrie. Čelní maska tak kupříkladu bude měnit barvu, stejně jako pozadí předních a zadních světel. My pak jen zmíníme, že tyto prvky dostanou tradiční vzhled, vpředu tak najdeme klasické ledvinky, zatímco zadní lampy budou vytvarovány do podoby písmene „L“. Vše pak završuje Hofmeisterova křivka u zadních oken.
Po stránce dimenzí BMW Vision Next 100 měří 4 900 milimetrů na délku a 1 370 mm na výšku, je tak o 10 mm kratší a 100 mm nižší než stávající řada 5. Pohon zajišťuje... Ale počkejte, o tom se BMW vůbec nezmínilo. Nevěříte, že by firma, jejíž motory vždy stály na špičce vývoje a která si stále zakládá na sloganech Ultimate Driving Machine a Sheer Driving Pleasure, o motoru u konceptu ukazujícím budoucnost firmy vůbec nemluvila? Bohužel je to tak a v celé nahotě je vidět, jak moc jsou dnes zmíněné slogany jen prázdnými skořápkami. Zájmy BMW jsou teď zcela jinde. Co na tom, že stále ještě umí udělat auta jako je M4 GTS - z prezentace je zřejmé, že jde jen o doznívající hudbu minulosti. Budoucností jsou... mobilní internetové kapsle.
Oficiální fotogalerie konceptu BMW Vision Next 100













































































































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 8 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 9 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 11 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
dnesDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
dnes
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch