Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý
9.8.2019 | Petr Prokopec
Zatím jen interní instrukce dává dealerům pokyn přestat přijímat objednávky na modely X5 a X7 s motory M50d. Důvodem jsou kvóty pokulhávající za poptávkou, to ale bude mít obvyklý důvod.
Září je již pomalu za rohem, znovu se proto musíme připravit na skutečnost, že automobilový svět nebude stejný, jako předtím. Změnami projde metodika měření spotřeby WLTP, která sice automobilkám obvykle nenadělá starosti v případě samotných emisí, ovšem umocní časovou náročnost homologace i existujících modelů. Mnohé okrajové verze díky tomu vypadnou z nabídek, přičemž u některých se tak stane dočasně, u jiných natrvalo. Je totiž třeba si uvědomit, že od ledna 2020 začnou být postupně zaváděny nové limity spotřeby resp. emisí CO2 a pro výrobce bude každý výkonnější motor představovat potenciální problém.
My se nyní zaměříme na BMW, přes jehož australské zastoupení se dozvídáme, že dealerům zaslalo instrukce přestat přijímat objednávky na modely X5 M50d a X7 M50d. V obou případech jde tedy o SUV osazená třílitrovým dieselem se čtyřmi turbodmychadly. Tato pohonná jednotka produkuje 400 koní a 760 Nm točivého momentu, přičemž v kombinaci s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol xDrive zvládá zrychlení z klidu na stovku za 5,2 sekundy u menšího modelu a za 5,4 sekundy u toho většího.
Podle interního bulletinu automobilka ještě stihne vykrýt dosud učiněné objednávky, nové ale nikoli. A podle zprávy za tím stojí okolnosti, které jsou mimo kontrolu značky. Možná si říkáte, že zrovna v Austrálii nějaké WLTP nemusí BMW zajímat, automobilky ale už dávno nevyvíjí a nevyrábí nové modely či jejich komponenty specificky pro relativně okrajové trhy a limity týkající se Evrop se rázem týkají všech. I když to tedy automobilka výslovně nezmiňuje, je jasné, že limitem jsou problémy s homologací těchto modelů pro prodej po září letošního roku.
Situaci jsme ověřovali i u jednoho z českých dealerů a též ten umí v tuto chvíli slíbit dodání vozu pouze v rámci dříve nasmlouvaných kvót. I když tedy obě verze zůstávají v českém konfigurátoru BMW, v dohledné době dostupné nebudou. Podle informací z výše zmíněného oběžníku jde o dočasné opatření, jasný termín, kdy by se vozy měly vrátit do standardní nabídky, ale stanoven nebyl.
Situace tak do značné míry připomíná loňský rok, kdy byly v průběhu léta rázem „vyprodány” mnohé modely zejména německých značek. Automobilky obvykle - podobně jako nyní BMW - tvrdily, že produkce je vyprodaná do konce roku, pravým důvodem ale bylo, že výroba byla od září nulová nebo probíhala bez patřičné homologace.
Šéf vývoje BMW nakonec nedávno řekl, že „diesely 50d se čtyřmi turby nemohou přežít, neboť jsou příliš drahé na vývoj”. Pokud automobilka do budoucna počítá s jejich koncem, nejde jistě dnes o nejžádanější zboží, a tak jejich neustále přizpůsobování novým pravidlům jistě nebude prioritní. Zda stejný osud stihl sedan a kombík řady 5 s motorem M50d, zatím zjišťujeme.
V tuto chvíli BMW prodejcům radí, aby zákazníkům toužícím po vrcholném dieselu nabízeli vrcholné benzinové provedení, které naopak donedávna v portfoliu absentovalo. Verze M50i jsou na tom přitom po stránce dynamické ještě lépe, s 530 koňmi a 750 Nm produkovanými 4,4litrovým osmiválcem twin-turbo totiž BMW X7 zvládá stovku již za 4,7 sekundy, X5 je pak na tom dokonce o čtyři desetiny lépe. Při pořízení přitom zákazníky dráže nepřijdou, v rámci provozu tomu tak ale bude stoprocentně.
Právě vysoká reálná žíznivost benzinových verzí je důvodem, proč jsou varianty M50d relativně žádané, v Austrálii posedlé sportovními verzemi i významně. Na tamním trhu se v případě BMW X5 vrcholný diesel podílí na celkových registracích 16 procenty, u toho druhého pak 12.
BMW X5 M50d a X7 M50d dočasně vypadly z nabídky. Kdy se vrátí, není jasné
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
dnes - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
před 4 hodinami - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
před 6 hodinami - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
před 7 hodinami - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
před 9 hodinami - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 11.28. 20:49 - řidičBOB
- Suzuki obecně 11.28. 20:19 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 15:34 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.28. 11:45 - Truck Daškam
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 10:58 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry