Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW snad konečně pochopilo, že na jeho auta se nedá dívat, překopalo skoro celý svůj designový tým
14.9.2024 | Petr Miler
Výjimky pochopitelně existují, zejména novinky z poslední doby se ale zdají být do jedné problematické. Vypadá to, že změnu kursu vidí jako nevyhnutelnou i nejvyšší vedení firmy, a tak rozjelo pořádná škatulata.
Nechci se na úvod tohoto článku dopustit žádného klišé, faktem ale je, že vnímání vzhledu aut je do značné míry subjektivní. Není úplně subjektivní, neboť design má svá pravidla, svou logiku, své funkční aspekty, které lze kritizovat úplně stejně jako odolnost brzd. Pokud ale jde o čistě pocitové líbí/nelíbí, jakýsi první dojem, nějaké hodnocení z vás prostě vypadne. A z člověka stojícího 10 centimetrů vedle vás může klidně vypadnout úplně jiné.
Jsou designy, které si o to koledují, jiné naopak touží po smířlivém přijetí od maxima lidí. Auta od BMW kdysi zapadala do druhé zmíněné skupiny, většinu nového milénia si ale libují v polarizaci. A zachází dál a dál, až podle nás zašla moc daleko. Nic proti tomu, pokud se někdo pokusí být odvážný a někoho tím nadchne, jiné naštve, nakonec je to způsob jeho vyjádření a ani my v našich článcích se nějak zvlášť nekrotíme. Ale jedna věc je přirozená exprese, druhá samoúčelná provokativnost. To my neděláme, v případě BMW jsme si ale jisti, že ta se už před pár léty stala cílem.
Problém je v tom, že po velmi elegantních modelech typu BMW 5 E39 přišly provokativní kreace typu pětky E60. Zejména Chris Bangle najednou posunul měřítka o tolik jinam, že v případě některých modelů musely přijít designové rány jako z kanónu, aby si jich někdo všiml. Mnichov párkrát zkusil „situaci uklidnit”, asi ale nebyl spokojený s výsledkem, a tak nechal designéry poslat do světa auta jako iX, XM, současnou řadu 7 nebo poslední řadu 5, u které už ani nevíte, jestli to náhodou není SUV. Monolitický, mohutný, nekonzistentní, z našeho pohledu rychle zastarávající vzhled je pro nás pomyslnou poslední kapkou, zvlášť když je spojen s někdy až absurdním technickým pojetím.
Asi to bylo moc i na někoho z vedení, neboť designovým týmem celé skupiny BMW bylo zamícháno léta nevídaným způsobem. Šéf designu celé skupiny, což je v podstatě už jen ryze manažerská funkce, zůstává dál, pod Adrianem van Hooydonkem se ale mění kdeco. V prvé řadě v BMW končí Domagoj Dukec, který byl odpovědný za většinu zmíněných zvěrstev, a odchází do Rolls-Roycu, což někomu může přijít jako povýšení. Už z historie ale víme, že tam spíš bývají uklízeni ti, kteří v Mnichově „zlobili”.
Dukece nahradí čerstvá krev odjinud, Maximilian Missoni. To je člověk, který dosud vedl design Polestaru poté, co odešel od Volva. Kreativitou tam nehýřil, ale máme pocit, že ta je tím posledním, co dnes BMW potřebuje. Missoni ale nebude mít na starosti design všech BMW, jen většiny - stane se zdrojem návrhů pojetí všech modelů od řad 5 a X5 výš. Cokoli menšího bude mít na starosti Oliver Heilmer, který přichází pro změnu z Mini. Ten navíc ponese odpovědnost i za specifická pojetí modelů divize M.
Dalšími podstatnými změnami je přesun Anderse Warminga z pozice šéfa designu v Rolls-Roycu na místo člověka dohlížejícího na „témata pokročilého designu”, ať už to znamená cokoli. A dále je tu Claudia Braun, která povede nově vytvořené oddělení napříč značkami pro barevný a materiálový design, dříve si každá ze značek skupiny obstarávala tuto agendu sama.
Pochopitelně nevíme, jestli popsané přinese obecně atraktivnější auta s méně polarizujícím, samoúčelným designem. Může, nemusí. Na každý pád to je největší změna ve vedení designu jednotlivých Částí BMW Group za mnoho let, takže minimálně naději na velkou změnu vizáže samotných aut to jistě dává.


Designová parta hic z BMW má novou podobu. Snad už automobilka pochopila, že na spoustu jeho nových aut se prostě nedá dívat, ať už jsou fakticky jakákoli. Na druhé fotce vidíme Maximiliana Missoniho, skutečně čerstvou krev v řadách automobilky. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včeraChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ratingová agentura už Nissan hodnotí jako odpad, šance firmy na přežití se dál tenčí
před 2 hodinamiSsangYong ukázal nové Musso. V této verzi silně připomíná ošklivá auta, která značku proslavila po celém světě
před 4 hodinamiK mání je zapomenutý pokus o nakopnutí Seatu, tehdy mohl nabízet víc než VW. Jakkoli zachovalé kusy jsou dnes ceněná vzácnost
před 5 hodinamiStellantis si nechal patentovat neobvyklý prvek pro elektromobily. Chce jim dát výfuk, bez legrace
před 7 hodinamiZákazníci Dacie už nejsou chudáci, říká šéf značky, přichází k nám od upadající konkurence, aby dostali, co chtějí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 02.24. 17:28 - PepaSFI
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.24. 17:24 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.24. 17:11 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 02.24. 16:41 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 02.24. 12:13 - Zajda
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch