Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW si stěžuje, že lidé obchází systém, jímž mu mají znovu platit za auta, která už jednou koupili
4.8.2022 | Petr Prokopec
Kdo sází vítr, sklízí bouři, to platí i v automobilovém světě. Nelze se tak divit, že kontroverzní zpoplatnění některé beztak instalované výbavy aut lidé neakceptují a hledají cesty, jak systém ošálit. A jsou úspěšní, k rozčarování výrobce.
Stále více se mluví o tom, že se z automobilů stávají počítače na kolech. Není tedy překvapivé, že jejich výrobci hodlají ždímat zákazníky opakovaně a stejným způsobem, jako se tomu děje ve světě IT. Při podpisu kupní smlouvy se totiž stanete pouze majitelem veškerého hardwaru a softwaru obsluhujícího základní funkce. Cokoli ovšem budete chtít navíc, to již budete muset tvrdě zacvakat, z pohledu automobilek nejlépe pravidelně a nekonečně.
Není to sice budoucnost, jaká by nás lákala a ze které bychom skákali nadšením, u některých prvků je ale pochopitelná. A snad může být i zákaznicky zajímavá. Chcete vyzkoušet třeba autonomní řízení, o které jste v době pořízení neměli zájem, na které již nezbývaly peníze nebo u nějž si nejste jisti, že vám bude něco platné? Není problém, stačí zvolit krátkodobé předplatné místo nákupu celého složitého systému (i když vše potřebné v autě tak jako tak máte) a za zlomek sumy potřebné k pořízení zjistíte, jak je systém prospěšný právě vám.
Některé automobilky ale nebojácně zkouší, kam v tomto případě mohou zajít. A nejdále se zdá být BMW. Mnichovská automobilka totiž začala tímto způsobem zpoplatňovat vyhřívání sedadel. Sedadla s topnými spirálami tak dostanete ke každému vozu, možnost jejich spuštění je ale podmíněna úhradou poplatku. Začalo to v Jižní Koreji a v Rusku, dnes už se z toho zjevně začíná stávat globální záležitost. Třeba ve Velké Británii si značka za zprovoznění dané funkce účtuje 15 liber (cca 450 Kč) v případě jednoho měsíce. Za rok pak dáte 150 GBP (4 500 Kč), za tři roky 250 GBP (7 400 Kč).
Něco takového nám přijde přes čáru. Jak jsme už zmínili, za sedadlo s topnou spirálou zaplatíte tak jako tak, neboť pro automobilky je levnější dělat maximum stejných dílů. Za vyhřívaná sedadla tedy platíte už při pořízení a jediné, co postrádáte, je příslušné tlačítko, které by systém uvedlo v chod. A to se na dotykovém displeji objeví jen tehdy, kdy si za možnost spuštění zaplatíte.
Nejsme sami, kdo něco takového vnímá jako nehoráznost. BMW už se tak musí potýkat s tím, že lidé ve větší míře využívají služeb různých tuningových firem, které namísto odemknutí většího potenciálu pohonných jednotek začínají nabízet třeba zprovoznění satelitní navigace či televizního tuneru, vylepšení adaptivního podvozku nebo právě onoho vyhřívání sedadel.
Iain Litchfield, šéf tuningové společnosti Litchfield Motors, k věci uvedl, že zájem o odemčení některých továrních funkcí „byl dosud populární hlavně u vozů VW/Audi“. Nyní jej ale stále více kontaktují i vlastníci BMW. Tomu se opravdu nelze divit, jakkoli musíme dodat, že legálnost tohoto postupu je otázkou. Bavorská značka nepochybuje, že je to nelegální a proti takovému jednání se ohrazuje, zatím ale bez úspěchu. Můžeme tedy do budoucna očekávat zajímavé právní bitvy - jsme zvědavi, jak bude automobilka vysvětlovat u soudu jako nepřijatelné, že si s autem, které jste si u ní koupili a je jen vaše, děláte, co uznáte za vhodné. Podle nás tomu nemá jak zabránit.
Tak či onak je nepochybné, že lidé začnou automobilky obcházet v daleko větší míře než dosud a dodatečné funkce si od třetích stran nechají takto aktivovat levněji. Sami už víme o případech, kdy něco takového dovolují přes spřátelené tuningové firmy i oficiální dealeři některých značek koncernu VW, neboť sami nedokáží zákazníkům vysvětlit, proč by měli platit navíc za tu či onu věc, kterou v autě v podstatě mají. Aby výrobci na tomto nápadu nakonec více neprodělávali, než aby na něm vydělávali miliardy, se kterými předem počítají...
Vyhřívaná sedadla dnes některé automobilky montují prakticky do všech modelů, paradoxně kvůli úspoře nákladů. Že si s nimi auto koupíte, ale neznamená, že je také máte - výrobci si nechají zaplatit i za pouhé tlačítko v palubním menu, který vyhřívání aktivuje. A protože jde o drahý špás, lidé už nacházejí cesty, jak tyto systémy obejít. Foto: BMW
Zdroje: Wired, Autoforum
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva