Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU
30.12.2019 | Petr Prokopec
Jedno z nejpozoruhodnějších technických děl na poli dieselových motorů má na trhu vydržet jen pár let, a to přes dobré prodeje. Jen poptávkou se ale automobilky dávno neřídí.
Již za pouhé dva dny odstartuje nová éra automobilismu. V platnost totiž vejde nařízení Evropské unie, jenž pro výrobce představuje podstatné snížení emisí CO2. V roce 2020 sice bude muset limit 95 gramů na kilometr dodržovat pouze 95 procent produkce, nicméně již tato redukce je nemalým problémem. Zvláště pro prémiové automobilky, u kterých jsou zákazníci zvyklí nakupovat objemnější a výkonnější pohonné jednotky. Ty se však začínají stávat ohroženým druhem, který navíc bude za pár měsíců zralý na vymření.
Až dosud se mluvilo hlavně o exodu benzinových agregátů, momentálně tu však máme zprávy o konci jednoho z vrcholných dieselů. BMW by totiž mělo v létě příštího roku ukončit výrobu motoru B57D30S0. Pokud přitom netušíte, co se za tímto kódem skrývá, pak vězte, že jde o třílitrový šestiválec M50d, který je dopován čtyřmi turbodmychadly. V této koncepci přitom jednotka produkuje 400 koní a 760 Nm točivého momentu, což takovému BMW M550d stačí na sprint z klidu na stovku za pouhé 4,4 sekundy.
Jakkoliv je však daná jízdní dynamika nadmíru působivá, BMW 540d xDrive s tímtéž motorem, pouze doplněným dvěma turbodmychadly, stejnou disciplínu zvládá jen o tři desetiny pomaleji. Nicméně zároveň je spojeno jen se 145 gramy CO2 na kilometr, zatímco potentnější model může dosáhnout až 166 g/km. To se mnichovské automobilce skutečně nehodí do plánu, zvláště když verze se čtyřmi turby je navíc i příliš komplikovaná a tedy náročná a drahá na výrobu.
Jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel světa je optikou EU vnímán jako škůdce planetě, pročež v nové automobilové éře logicky nemá místo. Zmíněné BMW M550d se s ním přitom má rozloučit jako první, stejně jako v danou chvíli bude ukončena nabídka variant 750d a 750Ld. Motor by pak sice ještě nějakou chvíli měl být k mání pod kapotou modelů X5, X6 a X7, ovšem také v jejich případě mu zakrátko zazvoní umíráček.
Podle našeho zdroje v BMW se situace má tak, že plán na konec výroby 50d skutečně existuje, pořád se ale může změnit. Automobilka nejprve motor vyřadí z nabídky některého ze sedanů a bude čekat na reakci zákazníků. Pokud ti sáhnou po slabším dieselu, firma má vyhráno, snížila emise CO2 a zjednodušila výrobu. Pokud ale půjdou po výkonu a sáhnou kupř. po benzinové 50i nebo automobilce ukážou záda zcela, je to problém a 50d se ještě může hodit.
Už na tomto postupu je vidět, jak dlouhé jsou dnes prsty EU a jak pouze sekundárně definuje nabídku automobilek poptávka. Ty si nemohou dovolit kupce ignorovat, emisní budoucnost EU je ale faktor číslo jedna, podle kterého se vše řídí. BMW tak evidentně netrápí, že verzím 50d se obchodně daří a jejich vyřazením přijde o konkurenční výhodu, neboť tak potentní šestiválcový diesel dnes nikdo zdaleka nenabízí.
BMW má v příštím roce ukončit výrobu čtyřikrát přeplňovaného dieselu, který pohání třeba model M550d Touring. Důvod byste uhádli, i kdybychom jej ani nenaznačili, plán automobilky se ale může ještě změnit
Zdroj: Bimmer Today
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 4 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 6 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 7 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis