Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
včera | Petr Prokopec
Co takhle vsadit na starou dobrou mechaniku a naladění jejího projevu do libozvučné podoby? O to už dnes snad nikdo neusiluje a ani BMW nemíní být výjimkou. Otázkou je v tuto chvíli jen to, zda si automobilka ze dvou trapných cest vybrala tu víc nebo míň trapnou.
Mezi výhodami elektromobilů je obvykle skloňován jejich tichý provoz. Faktem je, že tak díky chybějícímu spalovacímu motoru subjektivně působí, jenže třeba podle studie německého Federálního úřadu pro motorová vozidla je objektivní realita docela jiná. Čistě fakticky jsou elektromobily mj. kvůli vyšší hmotnosti při rychlosti nad 30 km/h obvykle hlučnější než srovnatelná spalovací auta a naměříte jim podobné množství decibelů jako sporťákům od Porsche či Ferrari.
Šramot tak vznikající ale hezky nezní a připravuje auta o zvukový projev spojený hlavně s benzinovými motory, který je mnohým sympatický. Rozumíme tomu, některá auta zní opravdu krásně, ani s „ničím” ale nemáme problém. Nakonec moderní diesely jsou ve vyšších rychlostech tak tiché, že neslyšíte nic zvláštního a ani jako petrolhead tím nemusíte trpět. To samé by mohly dělat elektromobily, automobilky ale obvykle došly k závěru, že nějaký zvuk tato auta vydávat musí.
Obvykle se tak vydávají dvojicí velmi trapných cest. Buď z reproduktorů (např. Hyundai) pouští zvuk spalovacího motoru, který vůz reálně nemá, to nám přijde mimořádně nešťastné. Anebo si nějaký zvuk kompletně vymyslí a pustí ho z reproduktorů pro zpestření. Také to považujeme za hloupé, většina automobilek ale tímto směrem míří. A BMW zjevně nebude výjimkou.
Mnichov totiž letos vytáhne prvního člena své elektrické rodiny Neue Klasse, přičemž SUV iX3 bude v roce příštím následovat sedan i3. S tichem se automobilka nesmířila a ladit diferenciály, převodovku, zvuk odvalujících se pneumatik a další přirozené mechanické projevy vozu nechtěla. Tak autu pod taktovkou Sound Design Studia BMW připravilo umělé zvuky zvané HypersonX, které mají používat méně tónin než předchozí soundtracky, a přesto být spojené s větší barvitostí a hloubkou. Pro inspiraci se přitom tým obracel jak k přírodě, tak k vědě. A dokonce měl využít i sborový zpěv.
„Unikátní zvukové spektrum HypersonX hraje hlavní roli v tom, aby modely Neue Klasse měly svůj vlastní výrazný akustický charakter,“ popisuje onu paletu Renzo Vitale, kreativní šéf Sound Design Studia. A dodává, že skrze „důraz na preciznost, teplotu a světlo můžeme vytvořit přímé emocionální propojení mezi řidičem a jeho vozem“. Elektrická BMW totiž mají třeba ve sportovním režimu při akceleraci vytvářet třídimenzionální zvukový dojem, že vozidlo se pohybuje stále rychleji.
Výsledek můžete slyšet na videu níže a pochybujeme, že z něj budete ohromeni. My jsme si jej poslechli mnohokrát a máme pocit, že mnichovská automobilka přišla po letech bádání v podstatě s tímtéž, s čím většina konkurence. Tedy s plejádou umělých zvuků, které se ve filmech George Lucase objevily už před mnoha dekádami. Podle nás je to trapárna nejhrubšího zrna, mizerný a nic neřešící výsledek vzhledem k investovanému úsilí. Ale jako vždy posuďte sami.







Mnichovská automobilka kvůli zvukové paletě svých chystaných elektromobilů hledala inspiraci všude, mimo jiné využila i sborový zpěv svých zaměstnanců. Vytvořila ale něco naprosto tuctového a pořád stejně trapného. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl včera 21:13
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
- Yamaha Tour 2025: otestujte motocykly značky Yamaha 14.4.2025
- Maverick Vinales potrestán 13.4.2025
- Další trumf pro Marca Marqueze 13.4.2025
Nejnovější články
Carlosovi málem zkazili Velikonoce, akcionáři Stellantisu ho chtěli připravit o zlatý padák v hodnotě přes 0,5 miliardy Kč
před 2 hodinamiMuž najel s autem 1,6 milionu km a výrobce mu za to dal nové zdarma. Nyní vzal další a znovu s ním ujel 1,6 milionu km
před 3 hodinamiEU se pro jednou lekla sama sebe, plán zakázat karbonová vlákna v Evropě prý odpíská
před 5 hodinamiKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraČíňané začali prodávat luxusní pětimetrové rodinné auto se spotřebou 3,7 litru na 100 km, cena Evropanům předem zacpává ústa
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.16. 07:41 - abgx1
- Onboard videa 04.15. 20:06 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 04.15. 19:17 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.15. 10:15 - Truck Daškam
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.14. 19:00 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB