Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 | Petr Prokopec
I tento případ ukazuje, jak moc automobilky ztratily víru v automatický úspěch čehokoli elektrického. Ještě před pár léty dostal projekt předběžně zelenou, těsně před dokončením ale BMW došla odvaha dotáhnout ho do úplného konce.
BMW se oprávněně pyšní mohutným sportovním kreditem. Však každá generace dnes ikonické M3 je nastavenou a povětšinou později nepřekonanou laťkou pro konkurenci, podobně lze pohlížet na větší M5 či ostrá SUV jako X3 M nebo X5 M. O to horší vizitkou pro automobilku je absence vlastního supersportu, jímž se stále ještě může chlubit Mercedes-Benz (AMG GT) a donedávna tomu tak bylo i u Audi (R8). A jakkoli u čtyř kruhů člověk ještě vše mohl omluvit sdílenými náklady s Lamborghini (Gallardo, Huracán), v případě třícípé hvězdy již ze strany BMW není nač se vymlouvat.
Neznamená to, že by se BMW o novou generaci dnes již kultovního modelu M1 soustavně nesnažilo. Třeba v roce 2008 automobilka přišla s konceptem M1 Hommage, který jak slavil 30. narozeniny originálu, tak naznačoval, že se v Mnichově opravdu na tomto poli cosi chystá. Jenže na odhalení konceptu došlo na jaře, o pár měsíců svět zachvátila ekonomická krize a projekt byl u ledu.
Supersporty ostatně nikdy nebyly součástí DNA této značky, přesto se BMW o takový vůz průběžně znovu pokouší. Již rok po konceptu M1 Hommage se objevila další studie Vision EfficientDynamics, ze které se nakonec v roce 2013 vyklubal produkční plug-in hybrid i8. Ten však byl nedůstojným nástupcem kupé, které zpočátku těžko hledalo klientelu, než se stalo legendou. Uznalo to i BMW, které s téměř dokončenou i16 hodlalo napravit celou řadu pochybení, mimo jiné počítalo s nahrazením tříválcového motoru čtyřválcovým.
Ani i16 ale nakonec nedorazila do výroby, místo toho mnichovští v posledních letech začali koketovat s ryzí elektromobilitou. Vedení značky dokonce sestavilo projektový tým a nechalo postavit koncept, který měl futuristický sportovní design párovat se zhruba 1 300 koňmi výkonu. Jakkoli ale tento vůz zpočátku obestíralo nadšení a projekt dostal předběžně zelenou, víra v úspěch takového auta se ve u vedení BMW postupně začala vytrácet. A v důsledku nezájmu bohaté klientely o drahé elektromobily nakonec celý projekt dostal stopku, jak informuje BMW Blog.
Jak se zdá, momentálně nejschůdnější cestou pro BMW je plug-in hybridní směr, neboť 4,4litrový osmiválec S68 plní emisní normu Euro 7 a přitom dokáže vyprodukovat výkon hodný supersportovní ligy. Pokud pak v Mnichově vzpomenou na doby, kdy ještě dokázali vyrábět velmi lehká auta a ne tučné vepře jako stávající M5, což bude vyžadovat hodně karbonu, mohli bychom se nakonec důstojného nástupce M1 skutečně dočkat.
Ať se ovšem v Mnichově rozhodnou jakkoli, je zřejmé, že jsme minimálně měsíce vzdáleni od jakéhokoli odklepnutí projektu. Od příchodu sériové verze nás tak dělí roky, pokud vůbec kdy dorazí. Jestliže tedy v současné době či v nejbližších letech chcete supersport od německé prémiové trojky, uspějete pouze u Mercedesu. Audi už je úplně jinde a BMW pořád ne a ne udělat rozhodný krok.



Původní M1 bylo zpočátku velmi těžké prodávat, což zjevně v Mnichově zanechalo nepříjemné vzpomínky. I proto automobilka s nástupcem tohoto vozu soustavně váhá. Nejnověji na něj měl navázat extrémně výkonný elektromobil, i jeho projekt byl ale nakonec zaříznut. Foto: BMW
Zdroj: BMW Blog
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
Tohle by mohlo být hezké čínské auto, je to ale bohužel nové Audi A6 sedan i se svou lacinou plastovou kabinou
před 55 minutamiNepoučitelní: Ford letos zabije Focus ST, ale slibuje, že modely ST a RS se vrátí s tím nejnevhodnějším možným pohonem
před hodinouCarlosovi málem zkazili Velikonoce, akcionáři Stellantisu ho chtěli připravit o zlatý padák v hodnotě přes 0,5 miliardy Kč
před 2 hodinamiMuž najel s autem 1,6 milionu km a výrobce mu za to dal nové zdarma. Nyní vzal další a znovu s ním ujel 1,6 milionu km
před 4 hodinamiEU se pro jednou lekla sama sebe, plán zakázat karbonová vlákna v Evropě prý odpíská
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva