Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M3 CRT: lehčí sedan s 450 koňmi
23.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Spekulovalo se ní jako o M3 GTS Sedan, nakonec se zřejmě poslední novinka v rámci nabídky současného BMW M3 jmenuje CRT. Je lehká, výkonná a hodně rychlá.
BMW již letos na jaře odhalilo koncept odlehčené M3 v provedení sedan. Nebylo v tu chvíli úplně jasné, co z této studie vzejde, spekulovalo se však o odlehčeném sedanu posazeném v nabídce M3 mezi běžné provedení a výjimečnou variantu GTS. I proto se německá média později vytasila s tím, že vůz ponese jméno M3 GTS Sedan, i to ale byla jen domněnka. Jisté totiž bylo pouze tolik, že sériové provedení konceptu automobilka představí na letošním M festivalu v Nürburgu. Ten probíhá právě nyní, upravená M3 sedan je na místa, a tak vám i my představíme, co BMW na akci pro své nejoddanější představilo.
Novinka nakonec nese označení M3 CRT, což je zkratka slov Carbon Racing Technologies. Je to označení poněkud velikášské, ale faktem je, že trochu „karbonu” i závodních technologií na voze najdeme. BMW se v této souvislosti chlubí hlavně tím, že dosáhlo mnohem vyšší efektivity výroby karbonovými vlákny vyztuženého plastu (CFRP), který se v M3 CRT ve větší míře objevuje. Automobilka dodává, že tento krok předznamenává mnohem širší využití CFRP v budoucích, hlavně elektřinou poháněných vozech značek, ale toto povídání raději dále rozvádět nebudeme a podíváme se hlavně na samotnou M3.
Na pohled se M3 CRT vyznačuje především svým barevným provedením. Vůz bude podle všeho dodáván pouze ve stříbrné metalíze Frozen Polar, s níž kontrastují drobnější části (ledvinky, výdechy chladícího vzduchu, kola, „lízátko” pod předním nárazníkem a malý spojler na víku kufru) v černé barvě nebo z podobně vyhlížejícího nelakovaného „karbonu”. Některé menší prvky jsou navíc zvýrazněny lemováním červenou barvou Melbourne - jde opět o přední „lízátko”, zadní spojler a výdechy chladícího vzduchu v předních blatnících a v kapotě motoru.
Ještě méně konfekční je interiér vozu se specifickými prahovými lištami, hliníkovými obložením dveří i palubní desky a černo-červeným čalouněním výplní dveří a sedadel. Nechybí ani alcantarou obšitý tříramenný volant a již jen drobným detailem je označení pořadí toho kterého vozu v rámci omezené edice, k níž se ještě dostaneme.
Vizuální specifika mohou být pro leckoho dojemná, nejsou ale tím, co činí tento odlehčený sportovní sedan opravdu výjimečným. Klíčové je to, co na první pohled není vidět, technika. Jednak jde širší využití již zmiňovaného CFRP. Zatímco standardní M3 má z tohoto materiálu vyrobenou pouze střechu, u verze CRT se přidává ještě přední kapota, která je při použití tohoto materiálu ještě o 50 procent lehčí než už tak lehká hliníková varianta, a skořepinová sedadla. I v tomto případě je hlavním motivem úspora hmotnosti, sedadla ale nabízejí i mnohem výraznější boční vedení, a to i pro dva cestující vzadu. Tomu se říká správný sportovní sedan.
Vůz je tak ve výsledku těžký 1 580 kg, což sice není až tak nízké číslo, je ale o 70 kg nižší než u obdobně vybavené sériové M3 sedan (oproti GTS je hmotnost vyšší o 50 kg). Spolu se zvýšeným výkonem motoru, k němž se propracujeme již v dalším odstavci, činí poměr výkonu a hmotnosti 3,5 kg na koně, což není vůbec marné číslo.
Pojďme ale k dalšími významným specifikům, jenž jsou opět technického charakteru. Jedno z těch nejzajímavějších se nachází pod přední kapotou, kde si podle očekávání našel místo převrtaný osmiválec použitý již v modelu M3 GTS. Pyšní se tak objemem 4,36 litru, který mu dovoluje dosáhnout v 8 300 ot./min výkon 450 koní a v 3 750 ot./min točivý moment 440 Nm. Krom většího objemu dostala pohonná jednotka také mj. mazání se suchou skříní, osm samostatných škrtících klapek a upravené výfukové potrubí s lehkými titanovými tlumiči.
To jsou všechno skvělé zprávy, teď k té horší. Nevíme proč, ale i toto zvláštní provedení M3 může být vybaveno pouze automatickou dvouspojkovou převodovkou M-DCT. Nechápeme to hned ze dvou důvodů - jednak je přímo řazená skříň lehčí a k odlehčenému provedení by seděla lépe, M3 CRT pak lze označit jako auto určené pro ty nejnadšenější z řidičů. A takoví si raději převody volí sami. Bohužel, BMW zde opět nedává na výběr, přitom má manuální převodovku pro M3 k dispozici, Škoda, škoda, škoda, vůz tím automaticky ztrácí atraktivitu pro významnou část těch, kteří by jinak právě takové auto chtěli.
Výkon motoru za převodovkou pochopitelně míří přes samosvorný diferenciál na kola zadní nápravy a stará se o to, aby se M3 CRT vyhoupla z klidu na stovku za 4,4 sekundy a rozjela se až na 290 km/h. Pokud chápeme tiskovou informaci BMW správně, nejde o elektronicky omezenou rychlost, ale přirozenou „maximálku”. To je trochu zklamání, vůz s 450 koňmi výkonu by měl být schopen bez větších potíží překonat hranici 300 km/h. A pro úplnost: kombinovaná spotřeba paliva činí 12,7 litru benzinu na 100 km, blíže realitě ale dozajista bude údaj o spotřebě v městském provozu - 18,4 l/100 km.
Přepracován byl dále podvozek, který pracuje s dalším pomocným rámem pro přední i zadní nápravu, kratšími a tužšími pružinami a plně nastavitelnými tlumiči. Již zmíněná černá, 19" kola z lehkých slitin obouvající pneumatiky 245/35 R19 vpředu a 265/35 R19 vzadu. Nechybí ani upravený stabilizační systém DSC s tzv. M Dynamic Mode a umírněnějším ABS, o zpomalení se pak starají brzdy s šestipístkovými třmeny zakusujícími se do kotoučových brzd o rozměru 378x32 mm vpředu a 380x28 mm vzadu.
Pokud se vám M3 CRT zalíbila, začněte šetřit. Nyní již známe i německou cenu, jejíž výše odpovídá omezené sérii čítající pouhých 67 kusů (už tak mimořádně exkluzivní GTS se vyrobilo 135 kusů) a činí rovných 130 tisíc Eur vč. DPH (cca 3,17 milionu Kč). Kdy přesně a jak vůbec bude možné vůz objednat zatím nevíme.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před hodinou - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 3 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 4 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 6 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva