Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M3 a M4 dostala nový pohon, jejich hmotnost je ještě větší zklamání
19.4.2021 | Petr Miler
V první polovině minulé dekády se strhla poněkud neobvyklá vlna mezigeneračního odlehčování aut a dotkla se tehdy i BMW M3. Tyhle časy jsou zjevně pryč.
Nemusíme si říkat Colin Chapman, abychom věděli, jak moc je hmotnost devastující pro většinu vlastností auta. Pokud vůz učiníte z jakéhokoli důvodu těžším, potřebujete více výkonu, aby jel aspoň tak jako dřív. To jej znovu učiní těžším, což klade nároky na brzdy či pneumatiky, které musí být znovu větší. A tedy znovu těžší. To roztoči spirálu, která vede zase k většímu výkonu, který se později ukáže být obtížně použitelný s použitím jedné hnané osy. A potřeba pohonu 4x4 znovu přidá na otáčkách hmotnostní spirále a vede ji výš a výš.
V tomto kolotoči se auta ocitla někdy na přelomu milénia, kdy prvotní přidaná hmotnost byla dílem rostoucího tlaku na bezpečnost i komfort. Stalo se to relativně rychle a novým modelům mezigeneračně přibývaly i stovky kilogramů. Tento trend pochopitelně vedl k jinému neblahému následku, zvyšování spotřeba paliva, která zejména s příchodem minulé dekády nebyla žádoucí. Tak rázem automobilky řekly stop a začaly auta dělat lehčími, dnes už je to ale bohužel znovu jen minulost.
Nejlépe to ukazuje evoluce BMW M3. To se v generaci E90 dostalo s nejnižší hmotností až na hranici 1 605 kg a nadšenci ječeli hrůzou. Následující F80 tak přišla s citelným odlehčením, kdy se základ vrátil na 1 520 kg, dnes tu ale máme generaci G80, která znovu obrátila trend přesně opačným směrem. Začíná na masivních 1 730 kg a to v podstatě jen u verzí, které si koupí málokdo, navíc dosud nenaplnily všechna očekávání. Pro novou M3 byl totiž slíben i pohon 4x4 zvaný xDrive a ten vůz dostal teprve s dneškem.
Jeho hmotnost tak začíná na 1 809 kg. Jedná celá osm desetin tuny v základním provedení výkonnější verze Competition (která jako jediná xDrive dostane), jíž není možno kombinovat s jinou převodovkou než osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Důvodů k tomuto posunu je řada, z těch technických ale svůj díl nese samozřejmě jak xDrive (cca 50 kg), tak onen automat s HDM místo dvou spojek (cca 20 kg). Klíčová ale bude zřejmě rezignace výrobců (nejen BMW) na obecně drahé odlehčování aut v momentě, kdy průměrnou flotilovou spotřebu snáze sníží pár prodanými elektromobily.
Jsme zklamaní, více jak 1,8tunová M3 je špatný vtip, je o 19 kg těžší než třeba Audi RS4, což je citelně komfortnější kombík, u kterého se nikdy na hmotnost tolik nedbalo. BMW mělo být vždy tím přímočařejším, řidičštějším autem a tímto o takovou pozici přichází. Neznamená to ovšem, že by bylo pomalé.
Třebaže až čas ukáže, jak moc bude i s další těžkou výbavou rychlé v poněkud komplexnějších disciplínách, akcelerace mu jde náramně. Na stovku díky přidání pohonu přední osy zrychlí už za 3,5 sekundy, tedy o 0,4 sekundy rychleji než verze s pohonem zadní osy. Maximální rychlost činí buď 250 nebo 290 km/h podle toho, za jaký omezovač si připlatíte, auta jsou technicky totožná.
Samotný nový pohon je klasický xDrive a přestože se v M3 resp. M4 objevuje poprvé, je to starý známý. Totéž má současná M5, ve standardním nastavení (4WD) tedy posílá část výkonu na přední osu podle toho, jak situace dovolí, s 4WD Sport více preferuje pohon zadní osy a ve 2WD umí dodatečný pohon předních kol vypnout a vozit jej jen jako zátěž navíc. Aby vše fungovalo, BMW pochopitelně nezůstalo jen u přidání pohonu přední osy, ale změnilo konstrukci celé nápravy a rekalibrovalo nastavení podvozku i řízení, aby si s novými možnostmi vozu rozumělo.
Celkem nepochybujeme o tom, že to bude velmi potentní stroj, který konečně dovolí využít dynamický potenciál auta i jindy než během hezkého letního dne. „Za jakou cenu?” chce se ale dodat a řečnická otázka to být nemusí. Ježdění s M3 vážící přes 1,8 tuny je pro puristu obtížně naplnitelná představa.
























BMW M3 a M4 s xDrive na první pohled nepoznáte, na stopkách se ale při akceleraci projeví. A na váze též, ani základní M3 xDrive nejde s hmotností pod 1,8 tuny. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejčtenější články
Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Čínský hit, který je větší než Octavie, ale stojí míň než Fabie, se ukázal v novém. Teď vypadá jako Audi a stojí ještě míň
29.3.2025Tohle je nejkrásnější pohled na 800koňový kombík BMW M3, jinde je to jako když přijela pouť
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch