Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M končí s manuály. A s dvouspojkovými automaty též
22.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Není otázkou, zda, ale kdy přesně se to stane, říká viceprezident pro prodej a marketing. Jak pak tedy budou bavorské stroje přenášet výkon?
Že současné BMW nehoří pro manuální řazení, víme dobře. A je jedno, o jaké modely se jedná. Už jednou jsme skloňovali případ typu X1, u kterého se (v době beztak ne úplně svobodné volby způsobu řazení - některé verze byly k mání jen s automaty) v případě první generace uchylovalo 70 procent zákazníků k manuálům. Přesto firma pro druhou generaci manuální řazení skoro nenabízí, vůz adekvátně zdražila a dnes se holedbá tím, že o manuály v něm není zájem, když 70 procent zákazníků volí automatickou převodovku. Aby také ne, když si k většině motorizací nejde nic jiného pořídit...
To je ale případ modelu, u kterého o interakci řidiče a stroje zase tak moc nejde. Více ignorace je cítit z toho, že BMW po léta v Evropě vyrábělo modely M5 a M6 s manuálem, evropským zákazníkům je ale nedodalo ani na přání. Sem tam se do Evropy vrátí nějaký exemplář zpoza oceánu, který nám tento hořký fakt připomene - je obtížné pochopit, proč vám mnichovské dealerství mnichovské firmy nedodá v Mnichově vyráběný vůz, když o něj v Mnichově projevíte zájem. Takhle se racionálně smýšlející firma nechová - BMW určitou věc nedodává zákazníkům nikoli pro jejich nezájem, ale ze své vlastní vůle, i když ji vyrábí.
Co čekat do budoucna? Jenom mírné zhoršení, řekl by klasik. A možná i více než to. O budoucnosti převodovek se nyní rozpovídal viceprezident divize BMW M Peter Quintus a byl velmi nekompromisní. Během šesti či sedmi let očekává úplný konec manuálů v nabídce BMW a modely M se jej paradoxně dočkají ještě dříve. I když u M2, M3 i M4 (jinde už ruční řazení nedostanete) jde o docela žádanou věc starající se o dvoucifernou procentní část celkových prodejů, říká Quintus: „Nejsem si ani jistý, jestli příští generace M3 a M4 budou mít vůbec v nabídce manuál,” řekl doslova. Diplomatické „nebudou” vypadá nějak takto a konec manuálů v BMW se tak zdá být velmi na dohled - pár let jsou pro ně asi vrcholné vyhlídky.
Překvapivé ovšem je, že náhradu nejspíše nenajdou ve své aktuální alternativě, dvouspojkových automatech (DCT). I těm totiž Quintus věští smrt: „Je spíše otázkou, jak dlouho ještě budeme DCT nabízet. Jak dlouho to ještě může trvat?” ptá se a dodává, že dvouspojky mohou být brzy nahrazeny klasickými automaty s hydrodynamickými měniči. „Vidíme teď automaty s 9 nebo dokonce 10 stupni, takže v automatech je dnes spousta moderní techniky. DCT kdysi měly své výhody - byly lehčí a rychlost řazení byla vyšší. Teď je velká část oné rychlostní výhody pryč s tím, jak se automaty stávají lepšími a chytřejšími,” osvětluje důvody Quintus.
Není to ale jen o tom, co firmu skutečně trápí je trvanlivost, a to jak v případě dvouspojek, tak v případě manuálů - automaty s hydrodynamickým měničem tady tradičně zvládnou nejvíce. Quintus říká, že pro trvanlivý manuál byl limitem výkon kolem 450 koní a točivý moment okolo 600 Nm, dále už nemůže být garantována jeho trvanlivost. A když byl tázán, proč tedy BMW prostě nekoupí manuál od některého z amerických výrobců, kteří tradičně nabízí spolehlivá řešení i pro velké, silné osmiválce, řekl: „Zkoumali jsme na americké převodovky. A zjistili jsme, že jsou těžké a kvalita řazení je příšerná.”
Pár takových amerických manuálů jsme poznali a minimálně to druhé bychom neřekli, ale kdo chce kam... BMW se rozhodlo manuály pohřbít a teď k nim přidat i dvouspojky. A nerozmluví mu to asi nikdo, zájem zákazníků rozhodně ne.
Toto řazení už v BMW M brzy neuvidíme. Bizarní je, že ani jedno
Nové BMW M4 CS bylo představeno tento týden, „pochopitelně” bez manuálu
Zdroj: Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 10 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva