BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti

Mnichov nabídne vodík do větších aut, ale ne dříve než za pět let. Pracuje také na řadě 5 GT s palivovými články, která zvládne 500 km dojezdu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti

2.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mnichov nabídne vodík do větších aut, ale ne dříve než za pět let. Pracuje také na řadě 5 GT s palivovými články, která zvládne 500 km dojezdu.

BMW i8, mnichovský hybridní sporťák se spalovacím tříválcem uprostřed, zná snad každý petrolhead. Však jsme ho měli i v testu. Názorů na něj najdete spoustu a těch, že by měl mít atmosférický šestiválec místo plug-in-hybridního ústrojí, není zas tak málo. Mohlo se však klidně stát, že by sériová i8 byla autem, označeným jako FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle.

To, na co se díváme na obrázcích, není futuristická varianta i8 pro nějaký postapokalyptický film. Je to vývojový prototyp i8 s palivovými články, který BMW v tajnosti testuje od roku 2012 a v současné době jeho život testovací muly končí. Na palubě není spalovací motor, je tu pouze elektromotor na zadní nápravě a tam, kde jsou v „normální” i8 baterie, má tohle auto nádrž na 4 kg vodíku.

Oproti i8 je tento prototyp odlišný na spoustě dalších míst. Namísto motorového prostoru a zadního zavazadelníku i8 jsou tady palivové články, vyrábějící elektřinu z vodíku v nádrži a kyslíku ze vzduchu nasávaného zvenčí. A v místech, kde má silniční i8 zadní sedačky, je ve vodíkovém prototypu elektronika, takže tu je místo jen pro dva lidi. A také byl oproti i8 slabší, nabídl asi 200 koní a stovku zvládl za šest vteřin.

Prototyp nemá jméno, ale je karosářsky založený na BMW i8; vznikl údajně ze zbytků po prvním prototypu i8. Jeho karoserie je však přesto jiná, protože byla k dokonalosti dovedena ve větrném tunelu. Nabídne však také ostřejší ledvinky a tenoučká přední světla, čímž dost možná naznačuje, kam se budou designově ubírat další modely BMW i.

Zmíněné čtyři kilogramy vodíku jsou uloženy ve válcové nádrži o délce tří metrů a průměru půl metru a díky dobré aerodynamice stačí na 350 kilometrů jízdy; dost možná skutečně, ne podle NEDC, protože tohle auto testy NEDC pravděpodobně nikdy neprošlo. Podle některých zdrojů z BMW mohla i8 být vodíková, ale tato technologie v té době byla v plenkách a zabírala příliš mnoho místa. Do sporťáků se prý nehodí ani teď, spíš může být užitečná pro toho, kdo potřebuje větší auto a nevadí mu vyšší hmotnost.

Tahle prototypová i8 nicméně není první pokus automobilky BMW o vodíková auta. V roce 2006 existoval projekt H2R, který také využíval k pohonu vodík, nikoliv ne přes elektřinu, nýbrž přes šestilitrový vidlicový dvanáctiválec, speciálně upravený ke spalování vodíku. Takový systém může být petrolheadovi sympatičtější a s nějakými 285 koni zvládl překonat devět různých rekordů, mimo jiné zvládl maximálku 301 km/h.


BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 1 - bmw i8 fcev prototype 06BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 2 - bmw i8 fcev prototype 09

A není to ani poslední vodíkový pokus BMW. Automobilka se spojila s Toyotou, která do světa před nedávnem pustila první auto s vodíkovým pohonem, které si můžete normálně koupit, model Mirai. Podobné vodíkové pohonné ústrojí tak dostane několik prototypů, které budou stát na základě řady 5 GT a které budou jezdit normálně po silnicích.

Budou mít elektromotor o výkonu 245 koní a nádrže budou umístěny také v prostoru středového tunelu. Budou to nicméně nové kryogenické vodíkové nádrže, vyrobené z hliníku, oceli a karbonem vyztužených plastů. Budou moci pracovat s tlakem 350 barů, polovičním oproti prototypu i8, a nabídnou dost vodíku na 500 km dojezdu i u auta tak velkého a těžkého, jako je řada 5 GT.

Plyn bude v nádržích uschován při teplotě -210 až -230 °C a jeho doplnění má zabrat zhruba pět minut, tedy srovnatelně s tankováním benzínu. Do nádrže se ho vejde 7,1 kilogramu. A právě nádrž je produktem vývoje BMW, stejně jako elektromotor a vysokonapěťový akumulátor. Palivové články dodává Toyota.

Systém palivových článků produkujících energii spolupracuje s 1kWh vysokonapěťovým akumulátorem, kterým elektřina v podstatě jen protéká na cestě k elektromotoru. Malá část se jí tu však může i uschovat a tu pak použijete, když pořádně šlápnete na plyn. Z prvních zpráv o jízdě takovýmto prototypem zjišťujeme, že jízda v řadě 5 GT FCEV je podobná jízdě v BMW i3, jen sedíte ve větším a luxusnějším autě, které je dynamičtější. Zrychlení na stovku má údajně trvat 8,4 vteřiny a palivové články by podle BMW měly vydržet na 200 tisíc kilometrů. Pravda, je to pětina toho, co zvládnou dobře udržované a poctivě postavené konvenční automobily, ale u baterií elektromobilů se odhaduje trvanlivost mnohem kratší.

BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 3 - bmw 5 gt fcev prototype 04BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 4 - bmw 5 gt fcev prototype 07

Samozřejmě, problémem může být mizerná dostupnost čerpacích stanic, které nabídnou vodík. Infrastruktura ale údajně roste, a to nejen v Kalifornii a Japonsku, které chce na olympiádě v roce 2020 propagovat vodíkové palivové články, ale třeba i v Německu, kde se má počet „vodíkových benzinek” do roku 2023 zosminásobit z 50 na 400. A BMW nepošle svá vodíková auta do sériové výroby dřív než v roce 2020.

A konečně, kromě řady 5 GT FCEV pracuje mnichovská automobilka také na řadě 2 Active Tourer s plug-in-hybridním pohonem. Pod kapotu dostane tenhle stroj 1,5litrový přeplňovaný tříválec o 136 koních a 220 Nm, který bude pohánět přední kola přes šestistupňový automat. Zadní kola bude pohánět elektromotor o síle 88 koní a 136 Nm přes dvoustupňovou převodovku a udělá tak z "dvojky" Active Tourer čtyřkolku, nicméně o 150 kg těžší než 225i AT xDrive. Zvládne ale stovku za 6,5 vteřiny, což na předohnaný hybrid není zas tak špatné.

BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 5 - bmw i8 fcev prototype 00BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 6 - bmw i8 fcev prototype 01BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 7 - bmw i8 fcev prototype 02BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 8 - bmw i8 fcev prototype 03BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 9 - bmw i8 fcev prototype 05BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 10 - bmw i8 fcev prototype 06BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 11 - bmw i8 fcev prototype 07BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 12 - bmw i8 fcev prototype 08BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 13 - bmw i8 fcev prototype 09BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 14 - bmw i8 fcev prototype 10BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 15 - bmw i8 fcev prototype 11BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 16 - bmw i8 fcev prototype 12BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 17 - bmw i8 fcev prototype 13BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 18 - bmw i8 fcev prototype 14
Tohle není auto z postapokalyptického thrilleru, nýbrž prototyp BMW i8 s palivovými články

BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 19 - bmw 5 gt fcev prototype 01BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 20 - bmw 5 gt fcev prototype 02BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 21 - bmw 5 gt fcev prototype 03BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 22 - bmw 5 gt fcev prototype 04BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 23 - bmw 5 gt fcev prototype 05BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 24 - bmw 5 gt fcev prototype 06BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 25 - bmw 5 gt fcev prototype 07BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 26 - bmw 5 gt fcev prototype 08BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 27 - bmw 5 gt fcev prototype 09BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 28 - bmw 5 gt fcev prototype 10BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 29 - bmw 5 gt fcev prototype 11BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 30 - bmw 5 gt fcev prototype 12BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 31 - bmw 5 gt fcev prototype 13BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 32 - bmw 5 gt fcev prototype 14BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 33 - bmw 5 gt fcev prototype 15BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 34 - bmw 5 gt fcev prototype 16BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 35 - bmw 5 gt fcev prototype 17BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 36 - bmw 5 gt fcev prototype 18BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 37 - bmw 5 gt fcev prototype 19BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 38 - bmw 5 gt fcev prototype 20BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 39 - bmw 5 gt fcev prototype 21BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 40 - bmw 5 gt fcev prototype 22BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 41 - bmw 5 gt fcev prototype 23BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 42 - bmw 5 gt fcev prototype 24BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 43 - bmw 5 gt fcev prototype 25BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 44 - bmw 5 gt fcev prototype 26
Nový prototyp řady 5 GT FCEV vznikl ve spolupráci s Toyotou

BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 45 - bmw 2 at eDrive prototype 01BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 46 - bmw 2 at eDrive prototype 02BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 47 - bmw 2 at eDrive prototype 03BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 48 - bmw 2 at eDrive prototype 04BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 49 - bmw 2 at eDrive prototype 05BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 50 - bmw 2 at eDrive prototype 06BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 51 - bmw 2 at eDrive prototype 07BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 52 - bmw 2 at eDrive prototype 08BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 53 - bmw 2 at eDrive prototype 09BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 54 - bmw 2 at eDrive prototype 10BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 55 - bmw 2 at eDrive prototype 11BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 56 - bmw 2 at eDrive prototype 12BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 57 - bmw 2 at eDrive prototype 13BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 58 - bmw 2 at eDrive prototype 14BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 59 - bmw 2 at eDrive prototype 15BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 60 - bmw 2 at eDrive prototype 16BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 61 - bmw 2 at eDrive prototype 17BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 62 - bmw 2 at eDrive prototype 18BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti - 63 - bmw 2 at eDrive prototype 19
Řada 2 Active Tourer eDrive je budoucí plug-in hybrid s pohonem 4x4

Zdroje: BMW, BMW Blog

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.