Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW i8 mohlo jezdit na vodík. Zůstalo u prototypu, dláždí cestu k budoucnosti
2.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Mnichov nabídne vodík do větších aut, ale ne dříve než za pět let. Pracuje také na řadě 5 GT s palivovými články, která zvládne 500 km dojezdu.
BMW i8, mnichovský hybridní sporťák se spalovacím tříválcem uprostřed, zná snad každý petrolhead. Však jsme ho měli i v testu. Názorů na něj najdete spoustu a těch, že by měl mít atmosférický šestiválec místo plug-in-hybridního ústrojí, není zas tak málo. Mohlo se však klidně stát, že by sériová i8 byla autem, označeným jako FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle.
To, na co se díváme na obrázcích, není futuristická varianta i8 pro nějaký postapokalyptický film. Je to vývojový prototyp i8 s palivovými články, který BMW v tajnosti testuje od roku 2012 a v současné době jeho život testovací muly končí. Na palubě není spalovací motor, je tu pouze elektromotor na zadní nápravě a tam, kde jsou v „normální” i8 baterie, má tohle auto nádrž na 4 kg vodíku.
Oproti i8 je tento prototyp odlišný na spoustě dalších míst. Namísto motorového prostoru a zadního zavazadelníku i8 jsou tady palivové články, vyrábějící elektřinu z vodíku v nádrži a kyslíku ze vzduchu nasávaného zvenčí. A v místech, kde má silniční i8 zadní sedačky, je ve vodíkovém prototypu elektronika, takže tu je místo jen pro dva lidi. A také byl oproti i8 slabší, nabídl asi 200 koní a stovku zvládl za šest vteřin.
Prototyp nemá jméno, ale je karosářsky založený na BMW i8; vznikl údajně ze zbytků po prvním prototypu i8. Jeho karoserie je však přesto jiná, protože byla k dokonalosti dovedena ve větrném tunelu. Nabídne však také ostřejší ledvinky a tenoučká přední světla, čímž dost možná naznačuje, kam se budou designově ubírat další modely BMW i.
Zmíněné čtyři kilogramy vodíku jsou uloženy ve válcové nádrži o délce tří metrů a průměru půl metru a díky dobré aerodynamice stačí na 350 kilometrů jízdy; dost možná skutečně, ne podle NEDC, protože tohle auto testy NEDC pravděpodobně nikdy neprošlo. Podle některých zdrojů z BMW mohla i8 být vodíková, ale tato technologie v té době byla v plenkách a zabírala příliš mnoho místa. Do sporťáků se prý nehodí ani teď, spíš může být užitečná pro toho, kdo potřebuje větší auto a nevadí mu vyšší hmotnost.
Tahle prototypová i8 nicméně není první pokus automobilky BMW o vodíková auta. V roce 2006 existoval projekt H2R, který také využíval k pohonu vodík, nikoliv ne přes elektřinu, nýbrž přes šestilitrový vidlicový dvanáctiválec, speciálně upravený ke spalování vodíku. Takový systém může být petrolheadovi sympatičtější a s nějakými 285 koni zvládl překonat devět různých rekordů, mimo jiné zvládl maximálku 301 km/h.


A není to ani poslední vodíkový pokus BMW. Automobilka se spojila s Toyotou, která do světa před nedávnem pustila první auto s vodíkovým pohonem, které si můžete normálně koupit, model Mirai. Podobné vodíkové pohonné ústrojí tak dostane několik prototypů, které budou stát na základě řady 5 GT a které budou jezdit normálně po silnicích.
Budou mít elektromotor o výkonu 245 koní a nádrže budou umístěny také v prostoru středového tunelu. Budou to nicméně nové kryogenické vodíkové nádrže, vyrobené z hliníku, oceli a karbonem vyztužených plastů. Budou moci pracovat s tlakem 350 barů, polovičním oproti prototypu i8, a nabídnou dost vodíku na 500 km dojezdu i u auta tak velkého a těžkého, jako je řada 5 GT.
Plyn bude v nádržích uschován při teplotě -210 až -230 °C a jeho doplnění má zabrat zhruba pět minut, tedy srovnatelně s tankováním benzínu. Do nádrže se ho vejde 7,1 kilogramu. A právě nádrž je produktem vývoje BMW, stejně jako elektromotor a vysokonapěťový akumulátor. Palivové články dodává Toyota.
Systém palivových článků produkujících energii spolupracuje s 1kWh vysokonapěťovým akumulátorem, kterým elektřina v podstatě jen protéká na cestě k elektromotoru. Malá část se jí tu však může i uschovat a tu pak použijete, když pořádně šlápnete na plyn. Z prvních zpráv o jízdě takovýmto prototypem zjišťujeme, že jízda v řadě 5 GT FCEV je podobná jízdě v BMW i3, jen sedíte ve větším a luxusnějším autě, které je dynamičtější. Zrychlení na stovku má údajně trvat 8,4 vteřiny a palivové články by podle BMW měly vydržet na 200 tisíc kilometrů. Pravda, je to pětina toho, co zvládnou dobře udržované a poctivě postavené konvenční automobily, ale u baterií elektromobilů se odhaduje trvanlivost mnohem kratší.
Samozřejmě, problémem může být mizerná dostupnost čerpacích stanic, které nabídnou vodík. Infrastruktura ale údajně roste, a to nejen v Kalifornii a Japonsku, které chce na olympiádě v roce 2020 propagovat vodíkové palivové články, ale třeba i v Německu, kde se má počet „vodíkových benzinek” do roku 2023 zosminásobit z 50 na 400. A BMW nepošle svá vodíková auta do sériové výroby dřív než v roce 2020.
A konečně, kromě řady 5 GT FCEV pracuje mnichovská automobilka také na řadě 2 Active Tourer s plug-in-hybridním pohonem. Pod kapotu dostane tenhle stroj 1,5litrový přeplňovaný tříválec o 136 koních a 220 Nm, který bude pohánět přední kola přes šestistupňový automat. Zadní kola bude pohánět elektromotor o síle 88 koní a 136 Nm přes dvoustupňovou převodovku a udělá tak z "dvojky" Active Tourer čtyřkolku, nicméně o 150 kg těžší než 225i AT xDrive. Zvládne ale stovku za 6,5 vteřiny, což na předohnaný hybrid není zas tak špatné.
Tohle není auto z postapokalyptického thrilleru, nýbrž prototyp BMW i8 s palivovými články
Nový prototyp řady 5 GT FCEV vznikl ve spolupráci s Toyotou
Řada 2 Active Tourer eDrive je budoucí plug-in hybrid s pohonem 4x4
Zdroje: BMW, BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Zkrachovalý dealer Maserati rozprodává zbylá skladová auta. Pryč půjdou za téměř jakoukoli cenu
24.1.2025VW letos nepřijde s jediným novým elektromobilem. Ty stávající bude prodávat leda pod cenou, s vidinou 38miliardové pokuty
24.1.2025Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025Neúspěšný německý kancléř nepochopil vůbec nic. Chce ještě víc popírat realitu celoevropskými dotacemi na elektromobily
24.1.2025Policie objevila les plný ukradených Land Roverů, byla v něm víc než polovina loni odcizených aut
24.1.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie