Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW i3: elektromobil dorazí na trh v roce 2013
10.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Koncepce malého elektromobilu do přeplněných měst nedává automobilkám spát a BMW není výjimkou. Kompaktní model i3 chce uvést na trh do dvou let.
BMW již delší dobu pracuje na plně elektrickém městském vozítku pod označením i3, které je též známo jako koncept Megacity. Jak už napovídá označení, tak se bude jednat o tak trochu zvláštním BMW, protože bude jednak tím nejmenším BMW v historii (krom Isety) a také první plně elektrickým modelem skupiny BMW. První detaily hovoří o čtyřsedadlové koncepci, konstrukci z uhlíkových vláken a samozřejmě elektrickém pohonu. Na světlo ovšem vyplouvají další zajímavé zprávy.
Zrekapitulujme si tedy, co již o BMW i3 víme. Model i3 bude mít nulové přímé emise kvůli absenci spalovacího motoru (ty nepřímo produkované převážně uhelnými elektrárnami ale nebudou jiné...) a bude primárně určeno do velkých městských aglomerací. Pokud jde o využité materiály pro šasi tohoto vozítka, BMW vsadilo především na lehké a pevné materiály jako jsou uhlíková vlákna. Hmotnost vozu hraje pro dojezdovou vzdálenost stěžejní roli a u plně elektrických vozů si s ní není radno zahrávat tak jako u těch vybavených spalovacími motory. Pokud sledujete kroky automobilky opravdu pozorně, pak vám jistě neuniklo, že staví novou továrnu na uhlíková vlákna ve spolupráci s SGL Group, která se primárně orientuje na kompozitní materiály.
Navzdory malým proporcím bude malá i3 plně využitelným vozidlem pro 4 osoby a disponovat bude elektrickým pohonem o výkonu 100 kW (134 koní) pro zadní nápravu. O energii se budou starat lithium-iontové bateriové články zatím neznámé kapacity. Spekuluje se také o speciální verzi BMW i3 s kompaktním spalovacím motorem, který by prodloužil maximální dojezd. Zatím je zřejmé, že vývoj elektricky poháněných vozidel se potýká s poměrně zásadními technickými problémy, mezi které patří výše zmiňovaná hmotnost, doba dobíjení akumulátorů a další „drobné” překážky.
BMW i3 nebude levné městské vozítko, což naznačuje předběžná cena 35 000 dolarů pro americký trh. To je obnos podobný jaký si BMW za oceánem účtuje za základní verzi BMW 5 F10. O vývoj modelu i3 se stará zcela samostatná divize „i“, jejíž cíl je z trochu jiného soudku než proslavené divize M, ale v principu si budou tato oddělení velmi podobná.
Podle různých zdrojů se může toto městské BMW objevit na trhu již v roce 2013 a společnost počítá s produkcí asi 40 000 kusů ročně. Maximální dojezd toho vozidla bude okolo 160 km a maximální rychlost okolo 160 km/h, což pro dojíždění do práce bohatě stačí, využití vozu pro jiné účely bude ale více než komplikované. Zavazadlový prostor „í-trojky“ bude praktických 400 litrů, což spolehlivě zastíní většinu současných malých vozů.
První událostí, kde s BMW i3 budeme moci setkat, mají být olympijské hry v Londýně v následujícím roce. Novými detaily o průběhu přerodu konceptů v sériové verze nás budou zásobovat také důležité automobilové show v průběhu letošního a příštího roku. Ostatně představení první studie vozu již bylo avizováno pro letošní autosalon ve Frankfurtu.
Je předčasné odsuzovat BMW i3 k neúspěchu, neboť tam, kde se nedaří ostatním, může právě BMW prorazit. Má před sebou ovšem velmi těžký úkol v odstraňovaní současných nedostatků elektromobilů. Praktičnost je tedy to, oč tu běží v první řadě.
Zatím jediné oficiálně zveřejněné snímky z vývoje BMW i3 alias konceptu Megacity
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva