Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW i3: elektrický hatchback zvláštních tvarů je na světě
30.7.2011 | Petr Štefek, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Bavorská automobilka představila také první ryzí elektromobil, který bude nabízen v rámci nové „podznačky” BMW i. Historie začíná modelem i3.
BMW nám letos v únoru poprvé představilo své plány okolo své značky s prostým nazvem „i”, která má v budoucnu zastřešovat všechna vozidla BMW, na jejichž pohonu se bude významnější měrou podílet elektrická energie. Nově vzniklá divize automobilky do svého portfolia zpočátku začlení dvě novinky, z nichž ta „nejvíce elektrická” nese název i3. Tomuto modelu jsme se v očekávání jeho brzkého představení podrobněji věnovali teprve nedávno, to jsme o něm ale ještě neměli mnoho oficiálních informací. Nyní jsme pochopitelně o hodně chytřejší, a tak vám i o i3 můžeme povědět více.
Model i3, prozatím stále prezentovaný jako koncept, je založen na starší studii MegaCity. Jak již tento název napovídá, vůz má nabízet řešení přepravy hlavně v rámci a v okolí věčně přeplněných velkoměst a o jeho futuristickém pojetí svědčí už jeho vzhled. Od pohledu je jasné, že jej definují stejné nápady jako v případě sportovní i8, ale zatímco v případě „íčkového” kupé jde o tvary dynamické a elegantní, ve formě vysokého hatchbacku jsou spíše poněkud neforemné a těžkopádné. Však posuďte sami.



Vzhledem k tomu, že má jít o první masově vyráběný elektromobil BMW, je i3 pochopitelně vybaveno pouze elektromotorem o výkonu až 170 koní (125 kW) a točivém momentu nejvýše 250 Nm, který je (pro BMW netradičně) umístěn nad zadní nápravou. Všechna síla pohonné jednotky putuje před jednostupňový převod rovněž na zadní kola a akcelerace z 0-100 km/h proběhne za 7,9 sekundy. Zrychlení z nuly na více městských 60 km/h i3 zvládá za 3,9 sekundy a pružnou akceleraci z 80 na 120 km/h si pak odbude během rovných 6 sekund.
Maximální rychlost je v tomto případě elektronicky omezena na 150 km/h a BMW férově přiznává, že důvodem k omezení maximální rychlosti je zvýšení dojezdu vozu. Bez tohoto limitu by prý byl dojezd na jedno nabití „zbytečně omezený”.
Když už jsme u dojezdu, je třeba říci, že zásobárnou energie je v případě i3 sada lithio-ionových akumulátorů chlazených kapalinou. Jejich kapacita a hmotnost nebyla zveřejněna, leccos ale půjde spočítat z udávané doby potřebné pro nabití (6 hodin z běžné zásuvky) a udávaného dojezdu 120-160 kilometrů na jedno nabití.
Pokud by vás tyto parametry neuspokojovaly (a že bychom se nedivili), budete si moci dojezd i3 prodloužit s pomocí tzv. RExe, což není německé psisko, které v případě potřeby vykluše z kufru a popotlačí vůz k nejbližší zásuvce, ale Range Extender neboli „prodlužovač dojezdu”. Pro tento účel poslouží malý benzinový motor, který bude v i3 sloužit jakožto generátor elektrické energie (řešení jako v Chevroletu Volt). Podrobnější parametry neznáme, automobilka nás pouze ujistila, že půjde o řešení patřičně chytré a ekonomicky a ekologicky optimalizované.
Zajímavostí u obou BMW s „i” ve jméně je nový konstrukční prvek, který společnost nazvala LifeDrive a skládá se v praxi ze dvou částí. V případě modelu i3 se modul jménem Drive skládá z pohonného ústrojí, odpružení a baterií, které jsou integrovány ve hliníkovém rámu a chrání tyto součásti také v případě havárie. Modul nazvaný Life se naopak skládá z kokpitu pro pasažéry a karosérie vozidla, kde bylo velkou měrou využito plastů vyztužených uhlíkových vlákny (CFRP). I toto řešení se podílí na snížení pohotovostní hmotnosti o 30 % oproti obdobným vozům používajících tradiční konstrukce. Zajímá vás konkrétní číslo? 1 270 kilogramů, tolik má podle BMW vážit produkční verze.
Další známé technické detaily opět přikládáme v přehlednější tabulce, následuje i mnoho videí a desítky fotografií. Dodejme, že také produkce tohoto vozu začne v roce 2013 v Lipsku a ani v tomto případě zatím není jasné, na kolik si jej bude BMW cenit. Lze předpokládat, že model i3 bude jako městské vozidlo levnější než poměrně exkluzivní hybrid i8, tím ale veškeré věrohodné odhady končí.
Základní technické parametry BMW i3 Concept
Délka / Výška / Šířka: 3 845 / 2 011 / 1 537 mm
Rozvor náprav: 2 570 mm
Počet sedadel: 4
Velikost zavazadlového prostoru: 200 litrů
Nejvyšší výkon: elektromotor 125 kW (170 koní)
Nejvyšší točivý moment: elektromotor 250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Zrychlení 80-120 km/h: 6,0 s
Maximální rychlost: 150 km/h (el. omezena)
Maximální dojezd s použitím elektrického pohonu: 120-160 km
Doba potřebná pro nabití akumulátorů: 6 hod.
Hmotnost: 1 270 kg
Kompletní galerie fotografií BMW i3
Oficiální videa s BMW i3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025Obrat Alfy Romeo byl dokonán, oba její nejzajímavější modely se vrátí se spalovacími motory pod kapotami
20.3.2025Výkonné elektrické SUV po svolávací akci samo zrychluje, i když sundáte nohu z plynu. Nejde o vtip, zachycují to videa
20.3.2025Druhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom