Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW i3: elektrický hatchback zvláštních tvarů je na světě
30.7.2011 | Petr Štefek, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Bavorská automobilka představila také první ryzí elektromobil, který bude nabízen v rámci nové „podznačky” BMW i. Historie začíná modelem i3.
BMW nám letos v únoru poprvé představilo své plány okolo své značky s prostým nazvem „i”, která má v budoucnu zastřešovat všechna vozidla BMW, na jejichž pohonu se bude významnější měrou podílet elektrická energie. Nově vzniklá divize automobilky do svého portfolia zpočátku začlení dvě novinky, z nichž ta „nejvíce elektrická” nese název i3. Tomuto modelu jsme se v očekávání jeho brzkého představení podrobněji věnovali teprve nedávno, to jsme o něm ale ještě neměli mnoho oficiálních informací. Nyní jsme pochopitelně o hodně chytřejší, a tak vám i o i3 můžeme povědět více.
Model i3, prozatím stále prezentovaný jako koncept, je založen na starší studii MegaCity. Jak již tento název napovídá, vůz má nabízet řešení přepravy hlavně v rámci a v okolí věčně přeplněných velkoměst a o jeho futuristickém pojetí svědčí už jeho vzhled. Od pohledu je jasné, že jej definují stejné nápady jako v případě sportovní i8, ale zatímco v případě „íčkového” kupé jde o tvary dynamické a elegantní, ve formě vysokého hatchbacku jsou spíše poněkud neforemné a těžkopádné. Však posuďte sami.
Vzhledem k tomu, že má jít o první masově vyráběný elektromobil BMW, je i3 pochopitelně vybaveno pouze elektromotorem o výkonu až 170 koní (125 kW) a točivém momentu nejvýše 250 Nm, který je (pro BMW netradičně) umístěn nad zadní nápravou. Všechna síla pohonné jednotky putuje před jednostupňový převod rovněž na zadní kola a akcelerace z 0-100 km/h proběhne za 7,9 sekundy. Zrychlení z nuly na více městských 60 km/h i3 zvládá za 3,9 sekundy a pružnou akceleraci z 80 na 120 km/h si pak odbude během rovných 6 sekund.
Maximální rychlost je v tomto případě elektronicky omezena na 150 km/h a BMW férově přiznává, že důvodem k omezení maximální rychlosti je zvýšení dojezdu vozu. Bez tohoto limitu by prý byl dojezd na jedno nabití „zbytečně omezený”.
Když už jsme u dojezdu, je třeba říci, že zásobárnou energie je v případě i3 sada lithio-ionových akumulátorů chlazených kapalinou. Jejich kapacita a hmotnost nebyla zveřejněna, leccos ale půjde spočítat z udávané doby potřebné pro nabití (6 hodin z běžné zásuvky) a udávaného dojezdu 120-160 kilometrů na jedno nabití.
Pokud by vás tyto parametry neuspokojovaly (a že bychom se nedivili), budete si moci dojezd i3 prodloužit s pomocí tzv. RExe, což není německé psisko, které v případě potřeby vykluše z kufru a popotlačí vůz k nejbližší zásuvce, ale Range Extender neboli „prodlužovač dojezdu”. Pro tento účel poslouží malý benzinový motor, který bude v i3 sloužit jakožto generátor elektrické energie (řešení jako v Chevroletu Volt). Podrobnější parametry neznáme, automobilka nás pouze ujistila, že půjde o řešení patřičně chytré a ekonomicky a ekologicky optimalizované.
Zajímavostí u obou BMW s „i” ve jméně je nový konstrukční prvek, který společnost nazvala LifeDrive a skládá se v praxi ze dvou částí. V případě modelu i3 se modul jménem Drive skládá z pohonného ústrojí, odpružení a baterií, které jsou integrovány ve hliníkovém rámu a chrání tyto součásti také v případě havárie. Modul nazvaný Life se naopak skládá z kokpitu pro pasažéry a karosérie vozidla, kde bylo velkou měrou využito plastů vyztužených uhlíkových vlákny (CFRP). I toto řešení se podílí na snížení pohotovostní hmotnosti o 30 % oproti obdobným vozům používajících tradiční konstrukce. Zajímá vás konkrétní číslo? 1 270 kilogramů, tolik má podle BMW vážit produkční verze.
Další známé technické detaily opět přikládáme v přehlednější tabulce, následuje i mnoho videí a desítky fotografií. Dodejme, že také produkce tohoto vozu začne v roce 2013 v Lipsku a ani v tomto případě zatím není jasné, na kolik si jej bude BMW cenit. Lze předpokládat, že model i3 bude jako městské vozidlo levnější než poměrně exkluzivní hybrid i8, tím ale veškeré věrohodné odhady končí.
Základní technické parametry BMW i3 Concept
Délka / Výška / Šířka: 3 845 / 2 011 / 1 537 mm
Rozvor náprav: 2 570 mm
Počet sedadel: 4
Velikost zavazadlového prostoru: 200 litrů
Nejvyšší výkon: elektromotor 125 kW (170 koní)
Nejvyšší točivý moment: elektromotor 250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Zrychlení 80-120 km/h: 6,0 s
Maximální rychlost: 150 km/h (el. omezena)
Maximální dojezd s použitím elektrického pohonu: 120-160 km
Doba potřebná pro nabití akumulátorů: 6 hod.
Hmotnost: 1 270 kg
Kompletní galerie fotografií BMW i3
Oficiální videa s BMW i3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva