Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW dává sbohem svým tradičním ledvinkám. Náhrada je docela kontroverzní
23.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Typické řešení přídí BMW se mění prakticky po celou dobu od roku 1933, kdy se na nich objevilo. Nikdy ale nedoznalo takové změny, která se chystá teď.
Na autosalonu v Pekingu představí BMW nový koncept iX3, který je, jak již název naznačuje, elektrickou verzí kompaktního mnichovského SUV. To by v produkční verzi mělo dorazit v roce 2020, přičemž bude součástí poměrně výrazné expanze značky zaměřené právě na vozy s alternativním pohonem. Mezi ně bude patřit i sedan i4, který by měl nabídnout dojezd až 700 km. To už je docela zajímavá porce, jakkoli je jasné, že v reálném světě s takovým dojezdem počítat nepůjde.
My se ovšem musíme vrátit i BMW iX3 a technické parametry necháme být, nebo zatím žádné neznáme. Podíváme se ale na to, co nám automobilka už ukázala a co má větší význam, než se na první pohled zdá. BMW totiž odhalilo design přídě vozu s tím, že naznačuje budoucí pojetí pro mnichovskou značku tak typických ledvinek. A jejich zpracování neodpovídá ničemu, co jsme dosud na mnichovských vozech mohli vidět.
Pochopitelně nežijeme v tom, že by se tradiční designový prvek BMW dosud nikterak neměnil. Ostatně když s ním automobilka v roce 1933 vyrukovala u modelu 303 poprvé, byly ledvinky úzké a vysoké. Za nimi se pak vůbec poprvé v historii značky nacházel řadový šestiválec, ten však s výkonem pouhých 30 koní mnoho lidí neokouzlil. Ač tedy bylo BMW 303 nejlevnějším šestiválcovým vozem, jenž byl tehdy v Německu k mání, velkého úspěchu se nedočkalo.
Z modelu 303 byla ale nakonec odvozena řada dalších derivátů, z nichž provedení 309 dostalo pouze čtyřválcový motor, zatímco verze 315 či 319 zůstaly u šestiválce, ovšem výrazně výkonnějšího. S tím se dostavil i větší zájem, pro nás je ovšem podstatnější, že všechny tyto vozy už počítaly s oněmi ledvinkami, které se vedle pozdější Hofmeisterovy křivky staly jedním z nezaměnitelných rozpoznávacích designových prvků značky.
S příchodem 50. let došlo na první výraznější revoluci. Zatímco totiž BMW 503 ještě vsázelo na vertikální stylizaci ledvinek, byť ty samozřejmě již byly nižší než u předchozího modelu 327, souběžně vyvíjený roadster 507 již vsadil na horizontální orientaci. Sedmdesátá léta jsou pak spojena s tou podobou, jakou již víceméně známe - tedy s dvojicí užších metalických obrouček, jejichž výška je dána sníženou maskou chladiče.
S moderním věkem dorazilo více chromu, stejně jako se ledvinky začínají spíše roztahovat do šířky, než aby byly orientovány výškově. Změn tedy proběhla spoustu a jak můžete vidět níže, i mezi generacemi BMW 3 F30 a E46 došlo k razantními posunu. Pořád to ale byly ledvinky, dva oddělené prvky, které dávají bavorákům jejich typický vzhled. Zmíněné BMW iX3 ale velí k mnohem větší změně a tušíme, že zapřísáhlí fanoušci značky z toho velkou radost mít nebudou.
Spíše nám totiž připadá, že jde o novou variaci „tygřího čumáku“ od Kie než o budoucnost mnichovských ledvinek. Je zajímavé, že k této proměně stačilo málo - vnější obrysy dané ocelovým rámečkem se víceméně nemění. Nicméně došlo k propojení obou ledvinek uprostřed a zaplnění celého prostoru mřížkou.
Nevíme, co BMW k něčemu takovému vede, pravděpodobně je takové řešení lépe použitelné na vozech s elektrickým pohonem, které žádnou skutečnou masku pochopitelně nepotřebují. Nakonec, změnu naznačoval už dřívější elektrický koncept. Nám se tahle změna příliš nezamlouvá, ale možná ji vidíme příliš kriticky a vám se zamlouvat bude.
BMW dnes prakticky na všech modelech používá ledvinky blízké těm, které vidíme na aktuální řadě 3
BMW představí v Pekingu nový koncept iX3, jenž se pyšní unikátním designem čelních ledvinek...
...připomínajícím „tygří čumák“ Kie
Že se chystá změna, naznačoval už loňský koncept BMW i Vision Dynamics, který trochu přeháněl
Tvar přídě se sice vždy měnil, nikdy ale tak kontroverzně, jako nyní
Takto kupříkladu vypadaly ledvinky v 70. letech u modelu E9...
...takto v 50. letech u modelu 507...
...a takto v roce 1933 u modelu 303, který jimi byl osazen vůbec poprvé
První samostatný vůz BMW, model 3/20, příslušnost k automobilce vůbec nedává najevo, obejít se totiž musel bez ledvinek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 10 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 3 hodinami - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
před 4 hodinami - Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
před 6 hodinami - Indové ovládající Land Rover ukázali levnější vlastní obdobu chystaného Range Roveru, nevypadá vůbec zle
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Lampárna (stěžovatelna) 01.20. 13:18 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB