BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma

BMW není v nejlepší kondici a logicky hledá cesty ven. Nejsme si ovšem jisti, jestli si pomůže zpoplatněním funkcí, které všichni ostatní poskytují zdarma, jako je Apple CarPlay.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma

24.7.2019 | Petr Prokopec

BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW není v nejlepší kondici a logicky hledá cesty ven. Nejsme si ovšem jisti, jestli si pomůže zpoplatněním funkcí, které všichni ostatní poskytují zdarma, jako je Apple CarPlay.

BMW je momentálně v centru dění, protože dosavadního šéfa automobilky Haralda Krügera nahradil na postu nejvyšším Oliver Zipse a čeká se, co bude dál. V této souvislosti si tak nebývale velkou pozornost získal krok, který je spojen se službou Apple CarPlay umožňující lepší propojení vozu a mobilního telefonu. BMW je vůbec prvním výrobcem na světě, který jí hodlá zpoplatnit, a to u každého nového vozu, který značka prodá. Nemusíme ani dodávat, že tento záměr se již dočkal nemalé kritiky a na oblibě u zákazníků značce jistě nepřidá.

V prvé řadě je třeba říci, že služba Apple CarPlay nebude na poměry BMW až tak drahá. V USA bude první rok zdarma, následně si pak můžete vybrat, zda zaplatíte 80 USD (cca 1 830 Kč) za každý rok nebo 300 USD (6 860 Kč) za celoživotní připojení. Zmínka o dolarech by mohla navodit falešný dojem, že ke zpoplatnění služby dojde pouze v Americe, tak tomu však není. Třeba ve Velké Británii se bude platit 85 GBP (2 430 Kč) za rok, 255 GBP (7 290 Kč) za tři léta a 295 GBP (8 430 Kč) za doživotní předplatné.

Proč se BMW rozhodlo pro tento nepochybně kontroverzní krok? Podle značky hlavně proto, aby mohly ceny aut zůstat na nízké úrovni. Ne každý prý po funkci Apple CarPlay touží, a proto si jí nyní budou moci pořídit jen ti, kteří ji opravdu využijí, a to navíc na tak dlouhou dobu, jak budou potřebovat. Značka počítá s tím, že první majitelé se svých aut povětšinou budou zbavovat právě po třech letech. Proto jim hodlá umožnit, aby si Apple CarPlay předplatili jen po dobu svého vlastnictví a dalšímu majiteli nedávali nic zadarmo.

Zní to logicky, zrovna poslední větu lze nicméně obrátit přímo proti BMW a reality se zřejmě dobereme snáz. Zisky značky se propadají, management tak hledá jakoukoliv cestu, jak trend zvrátit. Pár tisíc korun se zdá být kapkou v moři, ale BMW loni prodalo ve světě 2,5 milionu nových aut. A teď si představte, že si polovina zákazníků zaplatí za Apple CarPlay - počítáte správně, pro BMW to bude znamenat příjem 4,5 miliardy korun. A další rok zas. To ale prodá další nová auta a další rok znovu. Již po třech letech tak může BMW přistát na účtech 13,5 miliardy korun navíc, a to za situace, kdy šetří tím, že zbylé polovině zákazníků žádnou takovou funkci neposkytuje.

Pravidelné platby za jednotlivé služby jsou tedy nepochybně jednou z možností, jak ekonomické bilanci firmy prospět, zvláště když je BMW bude moci inkasovat i od dalších majitelů stejného vozu klidně za několik let. Tedy za předpokladu, že první vlastník nebude velkorysý a nesáhne rovnou po doživotním předplatném, které je dále přenositelné.

Zákazníky požadované sumy jistě nerozhází, ale tady jde o princip. Je přinejmenším podivné, že BMW požaduje peníze za něco, co je zdarma i u aut za zlomek ceny těch bavorských. A co více, obvykle i v kombinaci se službou Android Auto, kterou Mnichov nenabízí vůbec.

Multimediální systémy jsou přitom majiteli už teď nejvíce kritizovány ve studiích spokojenosti. Pokud tedy BMW za jednu z obvyklých služeb bude vyžaduje ještě extra peníze, bude muset jednoduše zajistit, že zvládne fungovat na jedničku. Jinak výtek ještě přibude, zatímco věrnost bude klesat. Zda za to peníze navíc, které šlo vybrat i jinak, stojí, si musí automobilka rozhodnout sama a výsledek jejích úvah zřejmě už známe.


BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma - 1 - BMW Apple CarPlay 01BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma - 2 - BMW Apple CarPlay 02BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma - 3 - BMW Apple CarPlay 03
BMW začíná zpoplatňovat funkci Apple CarPlay. Tento krok by měl firemní kasu obohatit, kvůli značné kontroverzi se ale může postarat i o opak

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.