Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW chce zvýšit své zisky zpoplatněním věci, kterou i levné značky nabízí zdarma
24.7.2019 | Petr Prokopec
BMW není v nejlepší kondici a logicky hledá cesty ven. Nejsme si ovšem jisti, jestli si pomůže zpoplatněním funkcí, které všichni ostatní poskytují zdarma, jako je Apple CarPlay.
BMW je momentálně v centru dění, protože dosavadního šéfa automobilky Haralda Krügera nahradil na postu nejvyšším Oliver Zipse a čeká se, co bude dál. V této souvislosti si tak nebývale velkou pozornost získal krok, který je spojen se službou Apple CarPlay umožňující lepší propojení vozu a mobilního telefonu. BMW je vůbec prvním výrobcem na světě, který jí hodlá zpoplatnit, a to u každého nového vozu, který značka prodá. Nemusíme ani dodávat, že tento záměr se již dočkal nemalé kritiky a na oblibě u zákazníků značce jistě nepřidá.
V prvé řadě je třeba říci, že služba Apple CarPlay nebude na poměry BMW až tak drahá. V USA bude první rok zdarma, následně si pak můžete vybrat, zda zaplatíte 80 USD (cca 1 830 Kč) za každý rok nebo 300 USD (6 860 Kč) za celoživotní připojení. Zmínka o dolarech by mohla navodit falešný dojem, že ke zpoplatnění služby dojde pouze v Americe, tak tomu však není. Třeba ve Velké Británii se bude platit 85 GBP (2 430 Kč) za rok, 255 GBP (7 290 Kč) za tři léta a 295 GBP (8 430 Kč) za doživotní předplatné.
Proč se BMW rozhodlo pro tento nepochybně kontroverzní krok? Podle značky hlavně proto, aby mohly ceny aut zůstat na nízké úrovni. Ne každý prý po funkci Apple CarPlay touží, a proto si jí nyní budou moci pořídit jen ti, kteří ji opravdu využijí, a to navíc na tak dlouhou dobu, jak budou potřebovat. Značka počítá s tím, že první majitelé se svých aut povětšinou budou zbavovat právě po třech letech. Proto jim hodlá umožnit, aby si Apple CarPlay předplatili jen po dobu svého vlastnictví a dalšímu majiteli nedávali nic zadarmo.
Zní to logicky, zrovna poslední větu lze nicméně obrátit přímo proti BMW a reality se zřejmě dobereme snáz. Zisky značky se propadají, management tak hledá jakoukoliv cestu, jak trend zvrátit. Pár tisíc korun se zdá být kapkou v moři, ale BMW loni prodalo ve světě 2,5 milionu nových aut. A teď si představte, že si polovina zákazníků zaplatí za Apple CarPlay - počítáte správně, pro BMW to bude znamenat příjem 4,5 miliardy korun. A další rok zas. To ale prodá další nová auta a další rok znovu. Již po třech letech tak může BMW přistát na účtech 13,5 miliardy korun navíc, a to za situace, kdy šetří tím, že zbylé polovině zákazníků žádnou takovou funkci neposkytuje.
Pravidelné platby za jednotlivé služby jsou tedy nepochybně jednou z možností, jak ekonomické bilanci firmy prospět, zvláště když je BMW bude moci inkasovat i od dalších majitelů stejného vozu klidně za několik let. Tedy za předpokladu, že první vlastník nebude velkorysý a nesáhne rovnou po doživotním předplatném, které je dále přenositelné.
Zákazníky požadované sumy jistě nerozhází, ale tady jde o princip. Je přinejmenším podivné, že BMW požaduje peníze za něco, co je zdarma i u aut za zlomek ceny těch bavorských. A co více, obvykle i v kombinaci se službou Android Auto, kterou Mnichov nenabízí vůbec.
Multimediální systémy jsou přitom majiteli už teď nejvíce kritizovány ve studiích spokojenosti. Pokud tedy BMW za jednu z obvyklých služeb bude vyžaduje ještě extra peníze, bude muset jednoduše zajistit, že zvládne fungovat na jedničku. Jinak výtek ještě přibude, zatímco věrnost bude klesat. Zda za to peníze navíc, které šlo vybrat i jinak, stojí, si musí automobilka rozhodnout sama a výsledek jejích úvah zřejmě už známe.



BMW začíná zpoplatňovat funkci Apple CarPlay. Tento krok by měl firemní kasu obohatit, kvůli značné kontroverzi se ale může postarat i o opak
Zdroj: BMW
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejnovější články
GM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před hodinouMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 2 hodinamiStellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
před 4 hodinamiMercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiAmerické přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva