Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW C evolution: elektrický skútr je tak těžký, že má raději i zpátečku
10.9.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video, živé foto) Nejen VW se nám snaží vnutit elektřinu všemi cestami. BMW na to jde i přes motorku, její hmotnost ale pro jistotu nezmiňuje.
Mnichovské BMW představilo skútr C evolution, který se dá brát jako alternativa k benzínovým skútrům C 600 Sport a C 650 GT. C evolution však pro pohon využívá elektřinu. Je vidět, kam se němečtí výrobci snaží své zákazníky natlačit. Ne všechny jejich nápady ale mají smysl, což občas i připustí. BMW tedy přispívá svou troškou do frankfurtského elektrického mlýna... motorkou na baterky.
Skútr BMW C evolution je hnán elektromotorem o maximálním výkonu 47 koní a 72 Nm. To stačí na zrychlení na 50 km/h za 2,7 s a na 100 km/h za 6,2 s. To jsou hodnoty srovnatelné se skútry o objemech 600 cm3, tedy právě zmíněnými C 600 Sport a C 650 GT. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 120 km/h. Normovaný stálý výkon motoru je 15 koní, tedy 11 kW.
Energie se ukládá v 8kWh baterii typu Li-ion, která má vzduchové chlazení a vystačí na 100 km jízdy. Teoreticky by to i mohla být pravda. Dobíjet baterii je možné ze standardní 220V zásuvky; 12 ampér nabije baterii za čtyři hodiny, 16 ampér o hodinu dříve. Samozřejmostí je rekuperace energie při brzdění nebo jízdě bez plynu.
Řidič si může při jízdě vybrat ze čtyř jízdních režimů - Road, Eco Pro, Sail a Dynamic. V režimu Road mí řidič k dispozici plný výkon, zhruba poloviční rekuperaci při jízdě bez plynu a plnou při brzdění. Eco Pro má za cíl co největší dojezd, to znamená maximální rekuperaci a omezený výkon. Režim Sail naopak téměř vypíná rekuperaci při jízdě bez plynu, čímž dovoluje skútru „plachtit”, odtud ostatně také pochází jeho název. Poslední režim Dynamic kombinuje plný výkon s plnou rekuperací jak při jízdě bez plynu, tak při brzdění.
Informace o stavu baterie, spotřebě, rychlosti a podobných nezbytných aspektech se zobrazují na barevném TFT displeji. Za chladnějších dní také dle BMW přijdou vhod vyhřívaná řidítka. C evolution má také LED světla pro denní svícení, která můžou snížit intenzitu a tak fungovat jako obrysovky. Zadní světo a směrovky jsou také diodové pro co největší úsporu energie.
Zadní kolo je vybavené stabilizačním systémem TCA (Torque Control Assist), který v případě snížené adheze omezí točivý moment, aby zabránil protočení. Zároveň umí omezit rekuperaci v případě, že by hrozilo zablokování kola. BMW tento systém přirovnává k stabilizaci ASC na svých motocyklech se spalovacím motorem.
Tisková zpráva se nezmiňuje o ceně ani o hmotnosti skútru C evolution a asi ví proč. Že to nebude žádný střízlík, napovídá i fakt, že je vybaven jakousi „couvací asistencí”, což dost možná bude prostě zpátečka. BMW však vyzdvihuje níže položené těžiště, které baterie zajišťují docela určitě.
Výrobce zveřejnil i video, na kterém můžeme C evolution vidět v pohybu. Zejména nabíjení ze zásuvky ve veřejně dostupné lavičce je vynikající nápad. Takových laviček jsou jednak jistě všude statisíce a jednak si nedovedeme představit nikoho, koho by napadlo ten kabel třeba... odpojit.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo z Frankfurtu
Ani elektrický skútr neunikl ve Frankfurtu našemu fototýmu
Elektrický skútr BMW C evolution nebude žádný střízlík, aspoň těžiště ale bude blízko silnice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 11 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel