Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW začne od zákazníků vykupovat další 20 let stará auta, nic jiného mu nezbude
7.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli zní zpětný odkup auta po tak dlouhé době používání prazvláštně, BMW v případě některých vozů mnoho jiného nezbývá. Tato nabídka se nově bude týkat i USA a situace v Evropě zřejmě nebude zásadně jiná.
Japonská společnost Takata je zodpovědná za největší svolávací akci v dějinách automobilismu. Před dvěma lety ji dokonce přivedla k bankrotu a převzetí čínským korporátem Nigbo Joyson Electronic. Sice byla přejmenována na Joyson Safety Systems, stále však jde o společnost, která po dlouhá léta dodávala všem automobilkám bezpečnostní airbagy, u nichž v případě havárie hrozila exploze.
O tomto problému jste nejspíše už slyšeli, možná jste dokonce i byli účastníkem oné svolávací akce. A pokud ne, je možné, že jím zakrátko budete. Nově se totiž zjistilo, že problémy se týkají dalších milionů aut. Jen ve Spojených státech se pohybuje 1,4 milionu dotčených vozů a protože jádrem pudla jsou globálně používané komponenty, akce dříve nebo později zasáhne i Evropu.
Další problematický typ airbagu Takaty byl identifikován v Austrálii, kde po tragických nehodách BMW způsobených právě vadným airbagem vyzvalo tamní zastoupení značky majitele více než 12 tisíc exemplářů starší řady 3 E46, aby za volant raději neusedali. A protože jim není s to nabídnout opravu auta dříve než za rok, musí v rámci boje za svou dobrou pověst nabízet rozličné způsoby, jak klienty nezklamat. Mohou dostat náhradní auto, výhodněji si koupit novější vůz a pokud s ničím z toho BMW neuspěje, i takto stará auta vykupuje od zákazníků zpět.
BMW jsou tímto problémem dotčena také ve Státech, kde by problematické airbagy měly být namontovány do zhruba 116 tisíc aut. Nicméně pouze v případě 8 tisíc z nich je problém tak kritický, že mnichovská značka opět žádá majitele, aby své vozy nechali stát v garáži, dokud nedojde na opravu. Ani v tomto případě není náprava možná hned, a tak BMW i zde počítá s tím, že v krajním případě vadná auta z konce 90. let minulého století vykoupí, protože nutit zákazníky rok nejezdit rozumně nemůže. A je znovu zřejmě jen otázkou času, než totéž přijde na přetřes také v Evropě.
Potíže se ale netýkají jen BMW, zasažené jsou i vozy Volkswagenu, Audi, Toyoty, Hondy a Mitsubishi. Konkrétně jde o auta vyrobená mezi lety 1995 a 1999, byť o specifických modelech se prozatím nemluví. V tomto případě by ale neměla být situace tak vážná jako u oněch zhruba 20 tisíc bavoráků, ve kterých další používání hrozí i smrtelným zraněním.
Japonský výrobce uvádí, že v rámci další problematické série bylo vyrobeno 4,45 milionu airbagů, z nichž do Spojených států zamířila jen menší část. Na Evropu, popř. Asii tak bude připadat ze zbylých 3 milionů vozů jistě naprostá většina. Nejpalčivější problém je u BMW a především v teplejších oblastech - mnichovská značka upřesnila, že jen u protinožců došlo v souvislosti s tímto problémem ke dvěma úmrtím a těžkým zraněním. Ve Státech žádné oběti zatím hlášeny nejsou, situace v Evropě zatím čeká na upřesnění.



Problematické airbagy Takaty se týkají dalších skoro 4,5 milionu aut. Z nich 1,4 milionu z let 1995 až 1999 už byly identifikovány v USA, v Evropě jich má být ještě víc
Problém nejvíce zasáhl BMW řady 3 generace E46 z konce 90. let - u 20 tisíc z nich je potíž tak závažná, že automobilka žádá majitele, aby je nepoužívali a v případě potřeby je připravena od nich auta i zpětně odkoupit
Zdroje: Bloomberg, Klasika Gatunku
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva