BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2

(+ video) U BMW už je skoro tradicí, že na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přiveze koncept uklánějící se jeho vlastní historii. Letošek není výjimkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2

21.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) U BMW už je skoro tradicí, že na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přiveze koncept uklánějící se jeho vlastní historii. Letošek není výjimkou.

Ačkoli máme ve zvyku si BMW spojovat hlavně se špičkovými, atmosféricky plněnými motory lačnícími po otáčkám, tato automobilka se stala jednou z vůbec prvních, která takové pohonné jednotky v Evropě přestala nabízet. Nepochybujme o tom, že tak činí ve snaze dostát především své „modernější image” značky toužící po co nejnižší papírové spotřebě všech modelů od řady 1 po M6, faktem ale je, že ani turba BMW nejsou úplně cizí.

Přesně před 50 léty totiž Mnichov přišel s modelem 2002 turbo, který byl vůbec prvním sériově vyráběným evropským automobilem s přeplňovaným motorem. Měl své limity, nakonec hlavně ve spotřebě paliva, a tak je brzy zabila tehdejší ropná krize podobně jako později ukončila éru neomezené rychlosti na místních silnicích. Přesto se tento vůz zapsal do historie a dnes je legendou svého druhu, nakonec i proto, že byl tím nejlepším z řady 02, která začala moderní historii BMW.

Pro to všechno, nepochybně ale hlavně kvůli reminiscenci průkopnictví v přeplňování, se automobilka rozhodla letos na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přivézt vůz, který 2002 turbo připomíná. V případě jména nečekejte mnoho kreativity, jako kdykoli dříve (a nakonec i loni) je to prostě 2002 turbo Hommage, tedy Pocta s velkým P původnímu stroji.

Vznikla na základech dnešní sériové M2 a podle všeho používá tutéž techniku. BMW v toto směru není konkrétní, zejména proto, že o techniku tu vlastně nejde. Jedná se o designovou poctu, jak se ostatně na přehlídce elegance očekává, sami ovšem zvažte, jestli tu o nějaké eleganci může být řeč.

Neříkáme, že nemůže, ale stejně jako v případě většiny podobných retro-děl bylo jistě i u 2002 turbo Hommage obtížné najít vhodnou hranici mezi opakováním starých nápadů a doplňováním nových. BMW na to šlo takto: vzalo zmíněnou M2, zkrátilo ji přední i zadní převis, ale ponechalo původní linii střechy (ač podvozek a tedy i vůz jako takový byl snížen). Výsledkem je poněkud podsaditý vzhled, zejména při pohledu z profilu, ale proč ne, to má své kouzlo i funkční přínos.

Vůz dostal kompletně novou příď se samostatnými světlomety a oddělenými blikači jako 2002 turbo. Nechybí žraločí nos a vlastně úplně nově pojatý nárazník, který auto citelně rozšiřuje. Na něj pak navazují boční partie s výrazně „nafouklými” blatníky i prahy, vidíme 20" kola s karbon-keramickými brzdami a ve srovnání s přídí poněkud fádní záď s čtveřicí koncovek výfuků. A spatřit můžeme také 2002 turbo i jeho novou inkarnaci bok po boku, což mimochodem připomíná, o kolik většími se auta za uplynulých 50 let stala.

Za pozornost stojí ještě jeden detail - karbonová linka táhnoucí se od předních světel až po ta zadní, která karoserii rozděluje na dvě části. A to i na první pohled přehlédnutelným způsobem - spodní část je lakovaná leskle, horní matně. Její součástí je pak i výdech za bočními dveřmi, který.... je nejspíš k ničemu, ale autorům designu přišel zajímavý.

Jak už jsme naznačili, toto je jako vždy před tím pouhá designová pocta jedné z bavorských legend a její atraktivitu musíte posoudit sami. BMW trvá na tom, že „jde o stylistické cvičení, které má oslavovat vůz z minulosti, nejde o vizi toho, co přijde”. Nečekali jsme nic jiného, přidáme ale ještě poznámku designového šéfa značky Adriana van Hooydonk. Ten připomněl, že BMW bylo první sériově vyráběné turbo v Evropě a že bylo předvojem vývoje motorů automobilky. „BMW 2002 Hommage je náš způsob, jak pozvednou číší k oslavě všech těchto úspěchů,” říká. Tak... Na zdraví.


BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 1 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 01BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 2 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 02BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 3 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 03BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 4 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 04BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 5 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 05BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 6 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 06BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 7 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 07BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 8 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 08BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 9 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 09BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 10 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 10BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 11 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 11BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 12 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 12BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 13 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 13BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 14 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 14BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 15 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 15BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 16 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 16BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 17 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 17BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 18 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 18BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 19 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 19BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 20 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 20BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 21 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 01BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 22 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 02BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 23 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 03BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 24 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 04BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 25 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 05BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 26 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 06BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 27 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 07BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 28 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 08BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 29 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 09BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 30 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 10BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 31 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 11BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 32 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 12BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 33 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 13BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2 - 34 - BMW 2002 Hommage 2002 turbo 2016 dalsi 14
BMW 2002 Hommage nepokrytě připomíná 50 let od příchodu dnes legendárního modelu 2002 turbo

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.