Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 1 sedan M Performance: nový základ půjde dolů s objemem i výkonem
28.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Chystaný základní sedan nečistokrevné divize M bude místo šestiválce pohánět přeplňovaný dvoulitr N20. Výkon by neměl překročit hranici 300 koní.
Základna fanoušků divize BMW M by se dala přirovnat k tvrdému jádru některého z fotbalových klubu, což má svá pro i proti. Cokoliv totiž tato sekce značky vyrobí, je ihned podrobeno přísné kritice. A buď daný model obstojí a je následně vyzdvihován jako měřítko ve svém segmentu, nebo propadne a rázem získá image bořitele tradic. I kvůli tomu vzniklo oddělení M Performance, které může tradice porušovat mnohem snadněji - M to sice je, ale ne až tak úplně. Díky tomu můžeme často číst o emkových turbodieselech nebo pohonu všech kol u jiných typů aut než supervýkonných SUV. V budoucnu by se k tomu navíc měl přidat downsizing nejen v rámci objemu pohonných jednotek (ten už se na eMka chystá dnes), ale také v případě výkonu. Ještě máte chuť číst dále?
Pokud ano, pak vězte, že nejhlasitěji je aktuálně v Mnichově zmiňován nový základní model divize M Performance, který by byl založen na sedanu řady 1. Ten sice aktuálně neexistuje, s ohledem na plánovaný příchod Mercedesu CLA a Audi A3 stejného karosářského provedení je ale prakticky jistotou. V ostré verzi by však měl dorazit až někdy v druhé polovině roku 2015.
Proč zrovna sedan? Důvodů je několik, o ten hlavní se ale zasadila Čína. Právě na tamním trhu jsou totiž tříprostorové modely favorizované. Vedení značky navíc eviduje jistý posun trhu, který poněkud nevyhovuje modelům jako M3 a M5. Ty se totiž v průběhu let staly většími, výkonnějšími a lépe vybavenými, zájemci o kompaktnější auto stejného ražení nezřídka nemají po čem sáhnout. Aktuálně přitom BMW odliv zákazníků neeviduje, v blízké době se ho ale zřejmě obává, hlavně s ohledem na příchod už zmíněné konkurence.
Menší a tím i levnější sedan by samozřejmě pomohl vše vyřešit. Otázkou je ale přístup, jaký při jeho vývoji v Mnichově zvolí. Na výběr jsou totiž hned dvě cesty. Ta první se soustředí na komponenty, které podepírají současnou řadu 1 a v příštím roce poslouží jako základna pro druhou generaci kupé a kabrioletu (prodávaných pod nálepkou řady 2). Přidáním zadního převisu a zkrácením dveří by totiž snadno vznikl sedan.
Variantou číslo dvě je použití nové modulární platformy UKL, která byla představena koncepčním MPV značky na pařížském autosalonu. Pravda, užívá sice pohonu předních kol, tento nešvar by ale BMW rychle vyřešilo zástavbou čtyřkolky. Díky tomu by se chystaný sedan stal skoro věrnou kopií CLA 45 AMG, tedy až na výkon. Mercedes totiž již ohlásil, že jeho přeplňovaný dvoulitr bude dávat 355 koní, BMW tak vysoko nemíří.
V Mnichově totiž údajně počítají s poněkud menší silou pramenící rovněž z přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce. To by na jednu stranu nemuselo znamenat problém, jenže očekávaný výkon 300 koní je nižší, než jaký aktuálně produkuje hatchback M135i. Pokud by tak značka chtěla překonat svá vlastní měřítka, bude muset výrazně snížit hmotnost. S tím ovšem souvisí použití drahých materiálů, které navyšují cenu a kterým by se BMW pochopitelně raději vyhnulo.
Ať už vše dopadne jak chce, jisté je, že nejmenší model M Performance půjde s objemem motoru dolů. Downsizing za každou cenu je trendem dnešní zvrácené doby, která s ohledem na vysoké pokuty za „nadlimitní spotřebu” na obou stranách Atlantiku preferuje nízký normovaný apetit před vším ostatním. Konec konců. byli jsme překvapeni, že tak velký motor dostala už zmiňovaná M135i, zvláště když prakticky tentýž má dostat příští M3. BMW se tak jen vrátí na už dobře známou cestu, akorát ke snížení objemu motoru přijde pravděpodobně řada i na downsizing výkonu.
Aktuálně prodávaný hatchback BMW M135i produkuje 320 koní z třílitrového šestiválce. Příští základní model divize M Performance by se ale měl podrobit downsizingu, z přeplňovaného dvoulitru tak nabídne jen 300 koní
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 5 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva