Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 1 F21: třídvířko je tu, i s verzemi M135i, 114i a xDrive
13.5.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Až 320 koní a zrychlení na stovku pod 5 sekund od teď nabízí nové BMW řady 1. Postará se to třídvéřové provedení M135i.
U BMW se rozhodli, že si druhý květnový víkend pořádně užijí. Včera se nás pokusili ohromit novým Mini John Cooper Works GP, který nabízí vzhledem ke své velikosti působivou dynamiku, dnes vytáhli i nové trojkové kombi F31. To je na dva dny už slušná sada novinek, my pro vás ale máme ještě třetí a dost možná nejzajímavější. Je to s trochou nadsázky takový kompromis mezi oběma zmíněnými auty - třídvéřové provedení nové řady 1 s několika novými motory.
Už loni jsme v testu samotné nové jedničky řekli, že jde o vůz mnoha tváří v závislosti na tom, jaké provedení si zvolíte. A po dnešku mu ještě pár nových tváří přibude. Samu třídvéřovou variantu lze za něco takového označit, ona ale přichází s několika dalšími novinkami - základní motorizací 114i, pohonem všech kol xDrive a co nadšence dozajista osloví nejvíce, ostrým provedením M135i s výkonem plných 320 koní. Ale vezměme to pěkně popořádku.
Že BMW nachystá novou třídvéřovou jedničku bylo velmi pravděpodobné i bez ohledu na další informace a zvěsti. Mimo veškerou pochybnost byl ale její příchod od sklonku loňského roku, kdy unikly patentové snímky a od kdy je též známý její vzhled. Nedá se tedy říci, že by dnešní odhalení přineslo něco zásadně nového ke koukání - s novou karoserií řada 1 pouze pozbyla zadních dveří, ty přední byly o něco protažené a adekvátně se změnily i zadní boční partie. Nic více a nic méně. Jak moc to autu po této menší plastické operaci sluší, to už posuďte sami, my ale máme zato, že minimálně ve vrcholném provedení se nemá za co stydět.
Co se týče vnitřního uspořádání, BMW slibuje, že nové třídvířko umožní citelně snazší nasedání, vystupování i komfortnější převoz cestujících než dosud. „Ti vzadu” budou moci těžit z větších proporcí vozu (mezigeneračně je o 85 mm delší, o 17 mm širší, má o 30 mm větší rozvor a o 51 resp. 27 mm větší rozchod kol vpředu a vzadu), které zajišťují o 21 mm více prostoru pro nohy. Standardně budou moci dozadu usednout dva další cestující, pětimístné provedení bude za příplatek. Dále víme, že novinka nabídne v základním uspořádání až 360 litrů prostoru pro zavazadla, po sklopení zadních sedadel (dělených 40:20:40 jako u nového trojkového kombi, i proto to spojení výše...) to bude až 1 200 litrů.
Mnohem zajímavější jsou ale technické novinky. Vůz bude dostupný v benzinových provedeních 114i (102 koní), 116i (136 koní), 125i (218 koní) a dieselových 116d (116 koní), 118d (143 koní), 125d (218 koní) a BMW 116d EfficientDynamics Edition (opět 116 koní s dalšími úpravami). Od listopadu 2012 se pak do nabídky podívají i verze 118i (170 koní) a 120d (184 koní).
Mezi nimi můžete jako novinku objevit verzi 114i (bude se prodávat i jako pětidvířko), pod jejíž kapotou se objeví motor 1,6 turbo stejně jako u 116i a 118i, akorát naladěný na nižší výkon 102 koní. Nejvyšší točivý moment činí 180 Nm a s těmito parametry vůz zrychlí na stovku za 11,2 sekundy při maximální rychlosti 195 km/h. Důvodem ke stvoření této verze ale jisté není dynamika - kombinovaná spotřeba paliva dle euronorem totiž činí 5,5 litru benzinu na 100 km, což odpovídá 129 gramům CO2 na kilometr jízdy. A to vozu v některých zemích zajistí daňové úlevy, krom toho, že bude (alespoň na pár let) zcela osvobozen od europokut za „nadlimitní” emise CO2.
Tou opravdu nejžhavější novinku je ale doplnění nabídky o vrcholné provedení M135i, vůbec první benzinový vůz z mnichovské řady M Performance, která byla zatím ryze naftová. Ani příchod tohoto modelu není překvapivý - jako koncept se ukázal už v Ženevě a později jsme jej mohli vidět v provozu bez maskování nebo na videu při testech na Nordschleife. Nyní si jej můžeme prohlédnout in natura na katalogových fotkách a také se podívat na jeho parametry.
Ty jsou vskutku pozoruhodné, když vůz s třílitrovým šestiválcovým turbem s jedním přeplňováním nabídne až 320 koní výkonu a 450 Nm točivého momentu. Standardně bude dostupný s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol, což mu dovolí zrychlit na stovku za 5,1 sekundy. S volitelným osmistupňovým automatem pak totéž zvládne za 4,9 sekundy, což jsou srovnatelné časy jako u nového Porsche Boxster S. A to rozhodně není žádné ořezávátko.
Maximální rychlost je vždy omezena na 250 km/h, kombinovaná normovaná spotřeba paliva činí 8 litrů benzinu na 100 kilometrů s použitím manuální převodovky, u automatu je o půl litru nižší.
Vůz se od běžných provedení pochopitelně liší i vizuálně a dodáván bude nejen v tří-, ale i pětidvéřovém provedení. V obou případech můžete počítat s upraveným zevnějškem čítajícím nové nárazníky, sníženou světlou výšku nebo 18" kola z lehkých slitin. Vůz pochopitelně dostal výkonnější brzdy a uvnitř najdete třeba sportovní sedadla, volant, nášlapy pedálů nebo řadící páku. Zkrátka takový pokročilejší M paket, nakonec provedení M Performance nic jiného než krok mezi M paketem a skutečným M nepředstavuje.
A úplně na závěr poslední novinka. Spolu se vším již zmíněným dostala jedničková řada dneškem do nabídky také pohon všech kol xDrive. K dispozici bude - opět pro verze 3D i 5D - k variantám 120d a M135i, další detaily ale neznáme. Dá se však očekávat jistý nárůst hmotnosti, snížení času akcelerace na 100 km/h a jisté zvýšení spotřeby. A pochopitelně také navýšení ceny. Když jsme u ní, zde vám zatím nemůžeme sloužit konkrétnějšími čísly pro žádnou ze zmíněných nových verzí - částky, za které budou jednotlivé novinky dostupné, budou známé až v nejbližších dnech či týdnech.
Závěrem můžeme zmínit už jen tolik, že M135i nejen je, ale zřejmě i navždy zůstane nejsilnější verzí současné generace řady 1. Nová 1 M už totiž nevznikne a místo ní přijde ke slovu M2 coby ostré kupé nově pojmenovaného modelu vzniklého na základech jedničky. To už je ale jiný příběh, ostatně tomuto tématu jsme se věnovali nedávno.
Kompletní galerie snímků BMW 1 3D 2012 (F21) a M135i
BMW 125d F21
BMW 1 3D F21 - interiér
BMW M135i F21
BMW M135i F20
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva