Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bloodhound SSC je venku, s 135 000 k chce jet 1 609 km/h
25.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Britský speciál má stanovit pozemský rychlostní rekord. Stál skoro miliardu korun a 160 let lidské práce, poprvé vyjede už příští rok.
O projektu Bloodhound SSC jsme se v minulosti již párkrát zmiňovali. Pokud vám ovšem některý z našich předchozích článků unikl, nemusíte ronit krokodýlí slzy. Speciál, který by měl stanovit nový pozemský rychlostní rekord, byl totiž teprve dnes představen ve své finální formě. Mimo to byla oznámena veškerá důležitá data, pročež veškeré dosavadní zmínky můžeme považovat jen za navnazení. Ke slavnostnímu představení se totiž dostáváme teprve nyní.
Tak tedy, Bloodhound SSC je nadzvukovým vozem, který by 15. října příštího roku měl dosáhnout mety 800 mil za hodinu (1 287,2 km/h). Tím bude překonán pozemský rychlostní rekord 763 mph (1 227,7 km/h), který již v roce 1997 stanovil Andy Green ve speciálu Thrust SSC. Green přitom nebude chybět ani v kokpitu novinky, neboť je vlastně jediným člověkem na světě, který dosáhl takového pozemského tempa.
Ona 800mílová meta ovšem není jedinou laťkou, jíž má Bloodhound SSC pokořit. V plánu je totiž pokoření 1 000 mil za hodinu (1 609 km/h), ke kterému by mělo dojít v roce 2017. V tomto případě zatím nebylo stanoveno konkrétní datum a jistá není ani lokalita. V rámci již naplánovaného pokusu se ovšem Green vydá do Jižní Afriky na dvacet kilometrů dlouhou rovnou pláň Hakskeen Pan, která je pro dosažení rekordu ideální.
Šéf projektu Richard Noble (mimo jiné rovněž držitel jednoho z bývalých pozemských rychlostních rekordů) přitom dodává, že vůz i člověk procházeli společným vývojem. A zároveň přiznává, že spíše než dosažení rekordního tempa bude náročnější následná decelerace. „Máme tu těžký stroj s minimálním koeficientem odporu vzduchu, který pojede rychlostí 1 600 km/h. Kinetická energie tedy bude enormní.“
Aby Green mohl bezpečně zastavit, jednoduše po dosažení rekordního tempa sundá nohu z plynu a nechá rychlost klesnout na 1 290 km/h. Poté aktivuje vzdušnou brzdu, která vyvine přetížení 3 g a speciál zpomalí na 965 km/h. V té chvíli přijde ke slovu padák (který funguje i jako pojistka), který má rychlost vozu snížit na 400 km/h. Teprve poté bude moci Green aktivovat běžné brzdy a zcela zastavit.
Deceleraci tedy máme popsanou, přistoupit můžeme k akceleraci. O tu se v první fázi postará motor Rolls-Royce EJ200, který běžně pohání stíhačky Eurofighter Typhoon. Tato pohonná jednotka však zvládne Bloodhound SSC rozjet „pouze“ na 965 km/h. Poté bude aktivována hybridní raketa od norské firmy Nammo, jíž palivem zásobuje pětilitrový osmiválec od Jaguaru o výkonu 550 koní.
Přeplňovaný agregát bude hybridní raketu zásobovat 40 litry speciálního paliva za sekundu, přičemž celkem by dosažení mety 1 609 km/h mělo zabrat 55 sekund. Kompletní jízda pak s opětovným zastavením zabere něco málo přes dvě minuty. Nicméně aby se Green mohl pochlubit novým rekordem, bude muset opětovně dosáhnout tempa 1 609 km/h v protisměru, a to během pouhé hodiny.
Noble dodává, že v té chvíli musí být celý tým naprosto sehraný, neboť bude třeba vyměnit raketu, dočerpat 900litrovou palivovou nádrž raketového motoru, natankovat palivo rovněž pro agregát Rolls-Royce a ověřit, že všechny systémy nadále příkladně fungují. Není proto divu, že první testy začnou již o Velikonocích příštího roku a budou pokračovat v oné Africe, kde tým stráví tři měsíce.
Dodat pak již můžeme pouze tolik, že celkově pohonné ústrojí Bloodhoundu SSC produkuje závratných 135 tisíc koní. Čtrnáct metrů dlouhý speciál přitom používá 36palcová kovaná kola, která se během rekordního tempa budou otáčet 10 200krát za minutu. Karoserii z kompozitních panelů pak dodala firma Morgan Advanced Technologies, která již prověřila jejich pevnost při balistickém testu simulujícím rychlost 3 218 km/h.
Celý projekt již vyšel na 25 milionů liber (cca 929,5 mil. Kč), za což byl pořízen samotný speciál. Na dosažení rekordu pak bude třeba dalších 20 mil. GBP (743,6 milionů korun), pročež asi není překvapivé, že Bloodhound SSC má více než 200 sponzorů a na jeho vzniku spolupracovali inženýři a výzkumníci z dvanácti vrcholných univerzit. Ti pak společně odvedli práci, která odpovídá 160 rokům lidského života.
Bloodhound SSC by se v roce 2017 měl rozjet na 1 609 km/h
Zdroje: Autoři Bloodhound SSC, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 3 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 5 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 6 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 8 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva