Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bloodhound SCC: tak vypadá pracoviště pilota nejrychlejšího vozu planety
16.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Andy Green bude mít při pokusu o rekord před sebou sklo tlustší než ve stíhacím letounu, titanový volant na míru či budíky Rolex.
Britský projekt s názvem Bloodhound SSC už krystalizuje do podoby 13,4 metru dlouhého projektilu s hmotností 7,8 tun, který se bude schopný rozjet na 1 610 kilometrů v hodině. Poháněn má být kombinací dvanáctiválcového motoru Cosworth F1, hybridním tryskovým motorem na tuhá paliva a proudového motoru Rolls-Royce EJ200 původem ze stíhacího letounu Eurofighter Typhoon. Konvenční jednotka ale neslouží přímo ke zvyšování rychlosti, jejím úkolem je pohánět vysokotlaké čerpadlo dodávající peroxidové okysličovadlo tryskovému motoru.
Naposledy jsme se o této pozemní nadzvukové raketě usilující o přepsání Guinessovy knihy rekordů zmiňovali v souvislosti se speciální brzdovou soustavou, avšak tentokrát se podíváme na pracoviště řidiče, do kterého usedne zkušený britský stíhací pilot Andy Green. Bude to taková jeho pojízdná kancelář, ze které bude muset obsluhovat celý vůz v takové rychlosti, na kterou se ještě nikdo v historii po zemském povrchu nedostal. Podle toho bude muset vypadat.
Interiér jednomístné rakety zabral konstruktérům více než deset tisíc hodin práce. Ve výsledku váží údajně jen 200 kilogramů a je instalován napevno do kovového šasi. Útroby vozu jsou pokryty pěti vrstvami kompozitů, který je nejen lehký, ale zároveň zajistí potřebnou tuhost. Zpět dovnitř. Před Andym bude v kokpitu titanový volant navrhovaný technologií 3D kreslení přímo na míru. Pilot by tak měl mít vše doslova na dosah prstů, zároveň bude ale obklopen informačními displeji, které mu poskytnou nezbytné informace.
Samozřejmostí je rychlost v mílích za hodinu, stejně jako speciální budík zaznamenávající pokořené Machy. Kromě toho zde bude řada analogových budíků indikujících další nezbytné informace, jejichž autorem je známý výrobce hodinek Rolex. Při návrhu musely být brány v potaz vibrace i teplota, kterým bude vůz při vysokorychlostním pokusu vystaven. Pro lepší ochranu pilota bylo instalováno speciální přední okno, jehož tloušťka je větší než u bojových letounů. Podle tvůrců odolá i jednokilovému opeřenci, který by se nachomýtl před pilota v rychlosti 900 mil v hodině (téměř při 1 450 km/h).
Celý interiér je také obehnán balistickým brněním, které zabrání kontaktu pilota s kamením, které by mohlo odletovat od kol. Bloodhound SSC je vybaven také pedály jako z běžného vozu, avšak ty jsou Greenovi také přizpůsobeny na míru. Pravým z nich bude modulovat výkon proudového motoru při rozjezdu, levým pak následně brzdit a to od rychlosti 321 kilometrů v hodině, čímž pohltí méně než jedno procento kinetické energie z té, kterou bude mít vůz při maximální rychlosti.
Stejně jako volantu a pedálů bude pilot využívat také karbonového sedadla upečeného jeho tělu přesně podle požadavků. Helma, která bude při pokusu o rekord na jeho hlavě, dostane připojení na systém ventilace tak, aby mohl dýchat zcela normálně. Nadzvukový automobil se s Greenem pokusí o zdolání rekordu z roku 1997 nastoleným vozem Thrust SSC, který měl hodnotu 763 mil v hodině (cca 1 228 km/h), a to v roce 2016 v jihoafrické poušti Hakskeen Pan. Celý vůz si můžete prohlédnout podrobně na videu i ve fotogalerii.
Bloodhound SCC zamíří na svojí misi v roce 2016, máme se na co těšit
Kokpit Bloodhoundu SSC
Představení vozu pilotem Andym Greenem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 7 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 9 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 10 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva