Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bentley EXP12 Speed 6e je pokus o moderní pojetí britské klasiky
8.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zvenčí trochu podivný, uvnitř opravdu nádherný, takový je koncept plně elektrického Bentley v Ženevě. Není velký a do dnešního světa by se hodil.
Britská automobilka Bentley pro letošní autosalon v Ženevě samozřejmě nezaspala. Jednou z novinek, které přiváží, je roadster EXP12 Speed 6e. Pokud byste ale čekali dvanáctiválec se šesti koncovkami výfuku, byli byste zklamáni. EXP12 Speed 6e je elektromobil.
Není to velké auto, oproti Continentalu GT je kratší prý o nějakých 20 centimetrů, ačkoliv přesné rozměry zatím neznáme. V kabině jsou jen dvě místa, takže není potřeba tak velkého rozvoru a auto můžete navrhnout na menším půdorysu. Všimněte si, že profil EXP12 Speed 6e trochu připomíná auto, které by mělo motor za přední nápravou a zadní náhon.
Nový koncept byl navržen ve studiu Bentley v britském Crewe a práce na jeho vzhledu vedl Stefan Sielaff. Jeho karoserie údajně kombinuje tradiční detaily Bentley, jako např. tvar a výplň masky chladiče nebo silné tvary zádě, s novými prvky, ke kterým patří zejména klesající nos. Ten má vozu dávat šarm, který by nebyl možný, kdyby před přední nápravou byl osmiválec.
Tolik slova automobilky. Podle nás je jednak chyba dávat velký motor před přední nápravu, ale stojí před námi Bentley, součást koncernu Volkswagen, u kterého by bylo nejen v současné situaci pošetilé čekat novou platformu s motorem podélně za přední nápravou. A jednak, tohle auto nám ze všeho nejvíc připomíná Fiat 124 Spider s velmi silnými brýlemi na čtení.
Názor na vzhled nechť si udělá každý sám, pokračujme ale některými zajímavými detaily. Patří k nim zejména malé měděné kosočtverce, vložené do příček masky chladiče. Podle Johna Paula Gregoryho, šéfa designu exteriéru, to je odkaz na elektrické pohonné ústrojí vozu. „Je to autentický materiál. Použili jsme měď v detailech po celém voze,” říká.
Zajímavým detailem je také víko zavazadelníku, které nesahá do zadního čela, otvírá se jen horní, plochá část zádě. Připomíná to práci někdejších karosáren, ale do sériové výroby se to asi nedostane, protože by majitelé museli zvedat zavazadla hodně vysoko, aby je uložili do kufru. A řekněme si otevřeně, ve spoustě vozů značky Bentley nejezdí zrovna mladíci.
Vzhled EXP12 je podle Gregoryho vhledem do budoucnosti designu vozů Bentley. „Je to způsob, jakým zákazníky a vedení značky připravit na to, co přijde. Je to důležité, protože všechny Bentley budou vyrobeny z hliníku, materiálu, který nejde vždy tvarovat tak snadno, jako ocel,” vysvětluje Gregory.
O pohonném ústrojí toho Bentley moc neřekl, ale britský Autocar z displeje přístrojového štítu odhaduje po jednom motoru na každé nápravě a dojezd okolo 480 km na jedno nabití. Kde a jak je umístěna baterie, není známo, ale z vysokého středového tunelu a nízko položených sedaček se dá odhadovat, že bude ve tvaru T a bude uložena mezi sedadly a za nimi.
Luxusní interiér nabídne vínově červenou kůži, která je na sedačkách prošívaná do vzoru kosočtverce technologií zvanou „kilting”. Podobný vzor je i na dřevěných panelech ve výplních dveří, které jsou vyfrézované z jednoho kusu ořechového dřeva. I zde jsou v průsečících linek uloženy malé kousky mědi.
Palubní deska jasně odděluje prostor pro řidiče a pro spolujezdce a je, jak jinak, potažena kůží. Tou je čalouněné skoro všechno, až na tlačítka, displeje a výsuvné knoflíky. Máte-li dojem, že volantu kus chybí, nejste sami, nicméně je to záměr - má připomínat „volant” ve vesmírných lodích. „Lidé ho milují anebo nenávidí. Uvidíme, co na to naši zákazníci,” říká Sielaff. Na koncích uříznutého věnce volantu jsou tlačítka k aktivaci něčeho jako overboost - krátkého zvýšení maximálního výkonu.
Ve výsledku je Bentley EXP12 Speed 6e luxusní, pohodlný a překvapivě praktický otevřený grand tourer, který má slušně velký kufr a snadno se do něj nastupuje. Podle Autocaru by do dnešního světa motorismu krásně seděl, ale jestli se dočká výroby, automobilka neuvádí. Hovoří jen o tom, že bude záležet na zákaznících.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Takhle se Bentley EXP12 Speed 6e ukazuje v Ženevě
Oficiální fotky se tolik nevěnují detailům zevnějšku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva