Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bentley definitivně skončilo s motory W12, ač slibovalo, že je udrží v prodeji nejdéle. Výjimečnost značky tím nutně utrpí
24.7.2024 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že vozy Bentley jsou nakonec koncernové „skládačky” používající techniku Porsche či Audi, moc specifického toho po technické stránce nenabízely. Dvanáctiválce byly výjimečné, nyní ale už nejsou k mání, přednost dostala tuctová hybridní technika.
Je tomu pomalu na den přesně 10 let, co jsme vás mohli informovat o příjemně znějícím záměru britského Bentley. To totiž v roce 2014 prohlašovalo, že bude vůbec poslední automobilkou na světě, která udrží v prodeji dvanáctiválce. Zákazníci po nich toužili a bohatá klientela z většiny světových odbytišť si nemusela lámat hlavu ani se stále přísnějšími normami EU či některých dalších zemí.
Co se od té doby změnilo? Prakticky nic, to jen mateřský koncern Volkswagen se po svém dieselovém skandálu rozhodl, že vsadí na elektromobilitu. A to samé naordinoval všem svým automobilkám bez rozdílu. Smysl to nedávalo a nedává, následky tohoto absurdního rozhodnutí jsou dnes patrné i na obchodních výsledcích koncernu, jehož „elektrické prodeje” na klíčových odbytištích jako Německo či Velká Británie dokonce meziročně klesají. Přesto tento záměr platí dál a přesto se týká i značek, pro které by vůbec platit nemusel.
Mezi takové patří i Bentley, které stejně jako Mercedes musí vidět, že náročná klientela v elektrifikaci nespatřuje atraktivní řešení. Přesto má i nadále pocit, že bude značkou, která to všechno zlomí. Britové totiž stále trvají na tom, že od roku 2030 budou nabízet už jen elektromobily. Že dosud žádný v portfoliu nemají a že i hybridní technika dosud hrála druhé housle, je evidentně nezajímá. Plán je jasný, muž se spalovací technikou zkrátka nesmí projet. A protože je třeba zákazníkům sebrat jakoukoli možnost volby, aby se náhodou neukázalo, že sedí na větvi, do které sami řežou, Britové svou deset let starou vizi definitivně popřeli. A v Crewe uspořádali poněkud patetickou definitivní rozlučku s oním dvanáctiválcovým motorem.
Šestilitrová pohonná jednotka se vůbec poprvé ukázala již v roce 2001, tedy ovšem zamířila pod kapotu Audi A8. Bentley se se svou vlastní verzí doplněnou dvěma turbodmychadly pochlubilo o tři léta později. Následně pak Britové pěchovali agregát W12 do všech aut, se kterými vyrukovali. Výjimkou nebylo ani SUV Bentayga, které dorazilo v roce 2015. V jeho případě se již jednalo o dvanáctiválec druhé generace, který disponoval třeba technologií deaktivace poloviny válců kvůli úspoře paliva a redukci emisí. Výkon agregátu ale postupně šplhal nahoru.
I přes veškerá tato opatření je nicméně s motorem W12 konec. A jelikož Bugatti během zhruba roku ukončí výrobu aut se spřízněnou jednotkou W16, bude svět o jedno unikátní ústrojí, které počítá se dvěma řadami válců nad sebou, chudší. Výměnou za to pak klientela dostane to, co si může koupit všude jinde. Tedy nejprve hybridizovaný osmiválec a po něm elektrický pohon. Výjimečnost tak dostala na frak, napříště si tak klientela bude moci hodit korunou, zda sáhne po Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid či Bentley Flying Spur s tímtéž pohonem.
Stejně jako u Seatu a Škody tak koncern bude mít ve své stáji dvě značky produkující pomalu totéž. Jen jedna bude tlačit na sportovní a druhá na luxusní notu. Jenže ona mez mezi nimi je tak úzká, že si bude stačit pohrát v konfigurátoru, a dané role snadno převrátíte. Něco takového nejspíš bude mít na prodeje dopad a pozitivní bude jen stěží. Před podobnou unifikací ovšem výrobce varujeme již delší dobu, nikdo z nich ale neposlouchá a každý doufá, že se mu s tímtéž, co mají k dispozici ostatní, povede prorazit. Uvidíme, jak dopadne Bentley, naše očekávaní ale znáte.
Během jednadvaceti let Britové vyrobili více než 100 tisíc aut s motorem W12, to jen dokládá jeho oblibu. Ostatně nikdo jiný přímo takové ústrojí ani nenabízel. Nyní s ním ale značka končí, její nejbližší budoucností má být hybridní technika, kterou má k dispozici kdekdo. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Nejnovější články
- Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
včera - Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
včera - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 12.22. 22:38 - Zajda
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.22. 19:31 - řidičBOB
- Onboard videa 12.22. 15:05 - brnenska.odchytova
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.22. 14:49 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.22. 14:47 - pavproch
- Chlubítko univerzální 12.22. 14:38 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.22. 13:40 - řidičBOB