Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bentley Continental GT a Mulsanne Le Mans: zvláštní edice slaví 90 let závodění
10.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Šest variací, dva modely a jen 96 exemplářů. Tak Bentley slaví výročí závodu, u jehož zrodu stálo a který dokázalo šestkrát opanovat.
Pro britskou automobilku Bentley je letošní rok významný. Neslaví sice výročí svého založení, tak jako třeba Aston Martin nebo Lamborghini, dva důvody k bouchnutí šampaňského přesto našla. Oba se přitom vážou k legendárnímu vytrvalostnímu závodu 24 hodin Le Mans, který se již za měsíc pojede po jednaosmdesáté v historii. To samozřejmě nejsou žádné kulatiny, je ale třeba si uvědomit, že v letech 1936 a 1940-48 se Čtyřiadvacetihodinovka nejela (poprvé kvůli stávkám dělníků, posléze kvůli druhé světové válce). Pokud si tedy chybějící roky přičteme, máme tu krásnou číslovku 90 značící počet uběhnuvších let od prvního ročníku.
Samotné výročí závodu bychom sice mohli považovat za takové chlubení cizím peřím, jenže Bentley je s Le Mans spřažené více než kdo jiný (navzdory faktu, že takové Porsche, Audi, Ferrari a Jaguar získaly více vítězství). Byli to totiž tzv. „Bentley Boys“, kdo ke klání přivábili značnou popularitu a potřebné peníze, o což se zasloužil především Woolf Barnato. Ten přitom nejen vyhrál každý ročník, ke kterému byl přihlášen (1928-1930), ale zároveň neoficiálně odkoupil i samotnou automobilku od Wese Owena. Tím ovšem spojitost Bentley s Le Mans (a tedy důvody k oslavám) nekončí. Letos totiž uplyne 10 let od posledního vítězství značky na okruhu Le Sarthe, které získal model Speed 8.
Překvapit by tedy nemělo, že dvojité výročí bude Bentley oslavovat dvěma limitovanými edicemi modelů Mulsanne a Continental GT (kupé, kabrio i Speed). V obou případech bude k dispozici jen 48 kusů, což na první pohled nevypadá logicky. Sečtením však dostaneme číslovku 96, které rozumíme mnohem lépe. Za devadesátkou se totiž skrývají závody v Le Mans, zatímco šestka značí počet vítězství v Le Sarthe. A tím pádem i počet variací, v nichž si jedno nebo druhé Bentley můžete specifikovat. Každá z nich je přitom pojmenovaná po vítězném jezdci (samozřejmě s britským občanstvím, což je důvod, proč zde chybí Tom Kristensen).
Než se ovšem k vyjmenování těchto řidičů dostaneme, představíme vám ty zásadní prvky, jimiž se limitované edice liší oproti sérii. Pozornost byste měli věnovat především Mulsanne, které kromě diamantového prošívání, děrovaných hliníkových pedálů, podsvícených prahů a pětipaprskových litých kol s tmavým povrchem dostalo i sportovně naladěný podvozek a výfukový systém se čtyřmi koncovkami. Continental pak staví jen na stylu, díky čemuž dostal stejně prošívané čalounění a ochranné lišty prahů. Těm pak sekundují unikátní 21palcová kola a hodinky Breitling Le Mans Edition.
Dalšími lišícími prvky jsou pak samotné barevné variace, které skládají hold jednotlivým jezdcům. Jménu John Duff (první Bentley Boy, který vyhrál již druhý ročník Le Mans v roce 1924) je tak vyhrazena karoserie v šedé Moonbeam a dvoubarevný interiér s kontrastním prošíváním, hliníkovými dekory a obklady v piánové černi. Typicky britskou závodní zelenou Verdant pak dostanete u edice Dudley Benjafield („Benjy“ vyhrál v roce 1927, odstín karoserie je ovšem shodný s modelem Speed 8 z roku 2003), kde ji doplňuje zeleno-béžové čalounění, dřevo a hliník.
Sáhnout můžete také po tmavě modré Dark Sapphire (v ní je vyvedeno Conti GT na fotografiích), která je přiřazena jménu Glen Kidston (vyhrál v roce 1930) společně s oranžovo-modrým interiérem. Pokud navíc v tomto případě zvolíte kabriolet, dostanete k němu i modrou střechu, zatímco v ostatních případech je potah černý. Což platí i pro edici klanící se Guy Smithovi (protnul cílovou pásku v roce 2003), kde tmavý odstín střechy doplňuje obdobné vnitřní čalounění i venkovní černý lak Beluga.
Ptáte se, proč jsme z třicátých let přeskočili rovnou do historie? Jak se říká, to nejlepší má přijít na konec. A právě edice Woolf Barnato a Tim Birkin (v roce 1929 byl Barnatovým spolujezdcem) budou zřejmě nejžádanější. V prvním případě již z důvodu počtu vítězství (a také kvůli červenému interiéru, s nímž kontrastují karbonové dekory a karoserie v tmavě šedé Granite), v tom druhém pak kvůli laku vyvedenému v aktuálně velmi populární bílé Glacier White (již doplňuje tmavé čalounění i obložení).
Ceny momentálně nejsou k dispozici, stejně jako samotné vozy. Objednávky by však měly začít ještě před zahájením letošního ročníku 24 hodin Le Mans, přičemž Continental GT se k prvním zákazníkům odebere záhy poté. Na limitovaný Mulsanne si však budete muset počkat až do podzimu.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013.
Bentley se rozhodlo limitovanými edicemi modelů Continental GT a Mulsanne oslavit 90. výročí závodů 24 hodin Le Mans. Zároveň také slaví 10 let od svého posledního vítězství na okruhu Le Sarthe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nejnovější články
- Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera - Dodnes úplně nová, zapomenutá Škoda Superb Combi 2015 se špičkovým motorem i výbavou je k mání za poloviční cenu
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lada chystá hned dvě nová SUV a dokonce i jedno MPV, Putinovi už je ukázala
včera - Někdo nabídl dodnes novou, legendární Zmiji z roku 2002 na „americkém Bazoši”, prodala se hned
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva