Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle

Bělorusové jsou proslulí svými obřími důlními náklaďáky, v případě výroby osobních aut ale nikdy s ničím pořádně neprorazili. Jeden se tak může divit, kde se najednou vzaly nové moderní běloruské vozy. Pro odpověď ale stačí znát, jak přišel na svět znovuzrozený Moskvič.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle

29.5.2024 | Petr Prokopec

Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle

/

Foto: BelGee

Bělorusové jsou proslulí svými obřími důlními náklaďáky, v případě výroby osobních aut ale nikdy s ničím pořádně neprorazili. Jeden se tak může divit, kde se najednou vzaly nové moderní běloruské vozy. Pro odpověď ale stačí znát, jak přišel na svět znovuzrozený Moskvič.

V roce 2011 odstartovala běloruská vláda společný projekt s čínskou automobilkou Geely. Cílem nově založeného joint venture s názvem BelGee byla výroba aut z Říše středu pro mnohé evropské regiony. Ve skutečnosti ale nakonec došlo pouze na montáž modulů dovezených z Číny, skutečným mezníkem v historii firmy bylo až loňské léto, kdy se v Bělorusku začalo vyrábět Geely Coolray XS11 pod označením BelGee X50. Stěžejní nebylo ani tak nové logo na přídí, zádi či volantu, ale hlavně větší podíl lokálních komponentů.

Nově se bělorusko-čínské uskupení pochlubilo dalším „zářezem do pažby“. Před pár dny totiž byla ukončena výroba Geely Atlas Pro, místo kterého nyní z montážních linek sjíždí BelGee X70. Změna mohla být tak rychlá jen proto, že jde ve své podstatě o stejné SUV, se kterým Číňané přišli již v roce 2016. V mezičase pak sice originál s interním označením NL-3 nahradili novou generací FX11, Bělorusové však setrvávají u původní verze, které znovu dodali vlastní loga. Je to takový Moskvič 2.0, čímž nechceme snahu Bělorusů nijak podrývat. Ale sami by s takovým autem prostě nepřišli.

Zpět k samotnému vozu. Kromě zmíněného se změnila také chromová lišta propojující zadní lampy, neboť v ní byl vyražen název čínského výrobce. Nyní tu tedy máme odpovídající běloruský komponent, to je ale skutečně vše. Po stránce technické tak lze nadále počítat s přeplňovanou jedna-pětkou, jenž byla naladěna na 150 nebo 177 koní. S nižším výkonem je spojen pohon předních kol a šestistupňový automat, zatímco ten vyšší byl doplněn pohonem 4x4 a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

SUV dlouhé 4 544 milimetrů, široké 1 837 mm, vysoké 1 713 mm a disponující rozvorem 2 670 mm přitom již má i svou běloruskou cenu, k mání bude za 77 640 místních rublů (cca 539 tisíc korun). To rozhodně nezní špatně, u nás totiž taková Škoda Karoq startuje na 715 900 Kč. Za to dostáváte také přeplňovanou jedna-pětku a 150 koní, ovšem v doprovodu šestistupňového manuálu. Pokud zatoužíte po čtyřkolce, je třeba si připravit 865 900 Kč na verzi 2,0 TDI.

Rozdíly nicméně nejsou pouze v cenách, ale také ve výbavě. Pouze základní úroveň Comfort totiž počítá s litými 17palcovými koly, ve zbývajících případech lze počítat s osmnáctkami. Ty jsou třeba uvnitř doplněny 12,3palcovou obrazovkou multimédií. U čtyřkolky je pak možné od stupně Flagship počítat rovněž se semi-autonomním řízením, přičemž ceny v takové chvíli startují na 91 080 BYN (asi 632 tisíc Kč). I ve vrcholné formě je tak X70 levnější než Karoq v úplném základu.

Stejně jako u modelu X50 se také v tomto případě počítá s tím, že se zhruba dvou- či tříměsíčním zpožděním vůz zamíří také na ruský trh. Tam se X70 prodávalo i jakož Geely Atlas Pro, přičemž k dispozici bylo od 2 763 900 RUB (cca 709 tisíc Kč). V kombinaci s odlišným logem se ale předpokládá citelné zlevnění, což podíl čínských automobilek na trhu možná trochu sníží. Půjde však pouze o technický pád, reálně bude fakticky čínských aut jen víc.


Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle - 1 - BelGee X70 2024 prvni foto 01Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle - 2 - BelGee X70 2024 prvni foto 02Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle - 3 - BelGee X70 2024 prvni foto 03Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle - 4 - BelGee X70 2024 prvni foto 04Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle - 5 - BelGee X70 2024 prvni foto 05Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle - 6 - BelGee X70 2024 prvni foto 06Bělorusové ukázali další auto své národní značky, na levný vůz ze země s minimální tradicí výroby osobáků nevypadá zle - 7 - BelGee X70 2024 prvni foto 07
Geely Atlas Pro se změnilo na BelGee X70, novinkami jsou nicméně pouze odlišná loga a lehce přepracovaná lišta mezi zadními sedadly. Vše ostatní pak sice zůstává při starém, díky navýšení lokálních komponentů ale ceny šly citelně dolů. Foto: BelGee

Zdroje: BelGee, AV.by

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.