Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Až Američané si troufli říci, že svítící maska chladiče Škody je nesmysl, který nemá šanci čemukoli pomoci
18.4.2023 | Petr Miler
Nemáme problém ocenit, že se Škoda pokouší přijít s něčím novým, jsme ale přesvědčeni, že toto je slepá ulička vývoje, která přinese víc škody než užitku.
Svět kolem nás se pořád mění a je třeba se mu stejně soustavně přizpůsobovat. Platí to tisíce, miliony let a nedá se očekávat, že by se na tom v dohledné době něco změnilo - spíše naopak se zdá, že nový vývoj pod tíhou toho předchozího neustále akceleruje. V automobilovém prostředí je to v posledních dekádách patrné velmi, a tak je třeba ponechávat si otevřenou mysl a čekat nečekané.
V tomto smyslu je v pořádku, že ani Škoda nechce kráčet dál jen v závěsu za jinými, ale také přicházet s vlastními novými nápady. Občas se jí něco povede, v případě, kterým se budeme zabývat dnes, ale máme úplně opačný pocit. A trvalo docela dlouho, než si někdo troufl nazvat věci pravými jmény.
Řešení zvané Škoda Smart Grille automobilka poprvé ukázala už před několika týdny a moc pozornosti si s ním nezískala. Nakonec i my jsme se rozhodli mu nevěnovat, neboť působilo spíše jako aprílový vtípek než seriózně míněný nápad. Patrně z toho nebyla nadšená, a tak se s ním pokusila v posledních dnech zabodovat znovu, tentokrát úspěšněji. Média tento nápad obvykle hodnotí neutrálně či kladně, podle nás je to pořád stejný nesmysl. A až kolegové z amerického Jalopniku si to troufli říci též.
Pokud nevíte, oč jde, v krátkosti uvedeme, že Smart Grille je v podstatě svítící maska chladiče (i když maska chladiče... dnes bychom mohli říci spíše prostor mezi čelními světly), která komunikuje s okolním provozem, v tomto případě zejména s chodci. Adekvátními grafickými a adekvátně barevnými signály jim dává informaci o tom, zda je auto registruje a dává jim prostor třeba přejít přechod, nebo se rozjíždí a místo pro ně nezbývá.
Obecně to zní jako dobrý nápad pro dobu, kdy se auta mají řídit sama. Nechme nyní stranou, zda to jednou bude reálné, interakce s chodci by v takovém případě byla jedním z klíčových a obtížně řešitelných problémů. Okolní prostředí můžete digitalizovat, jednotlivá auta nechat komunikovat vzájemně, ale hlavu člověka k autu nepřipojíte. Je tak třeba si vyměnit informace o tom, co kdo hodlá dělat, potud dobré. Tímto způsobem to ale rozumně nepůjde.
Dnes je taková výměna informací celkem jednoduchá a jak říkávám ostatními řidičům či chodcům, klíčové je navázat oční kontakt mezi sebou. Pak si můžete být skoro jisti, že si na silnici vyhovíte a nic špatného se nestane. Pokud auto nebude řídit člověk, nebude to možné, ale představa, že něco takového nahradí svítící maska, je naprosto odtržená od reality.
V prvé řadě tu bude problém připomínající jednu scénu ze Saturnina - auto bude tak daleko, že jeho signály nikdo ještě neuvidí, nebo bude tak blízko, že už je neuvidí. Navíc ve městě lze očekávat kolony aut a maska chladiče je příliš nízko na to, aby vystupovala z řady, takže často zapadne zcela. Krom toho je třeba říci, že spojit takový signál srozumitelně s nutně mechanizovaným zpomalováním a zrychlováním autonomně řízeného auta je složitější než spojit konkludentní komunikaci dvou lidí s lidským ovládání vozu. Podle nás tohle nejenže nemůže přinést mnoho dobrého, ale může to být i zdrojem zmatení, která nehody způsobí, nikoli jim předejde.
Američtí kolegové to vidí velmi podobně: „Problém je, že chodci se na rozdíl od aut pohybují velmi pomalu. Opravdu uvidí varování včas, aby vám uhnuli z cesty? Zdá se, že ve chvíli, kdy bude člověk dost blízko na to, aby přečetl signál na masce chladiče, bude už příliš blízko vašeho auta a pravděpodobně ho stejně trefíte. A jak toto řešení někomu řekne, aby vám uhnul z cesty, když zatáčíte doprava na červenou (v USA v řadě států legální - pozn. red.), lépe než váš klakson?” říkají.
„Někteří odpůrci aut říkají, že v místech s pěším provozem byste neměli jezdit tak rychle, abyste nemohli včas zastavit, abyste nesrazili chodce, ale to je špatný předpoklad,” dodávají s humornou narážkou na to, že Američané stejně moc po ulici pěšky nechodí, takže pěší ani řidiči na vzájemnou interakci aut a chodců nejsou moc zvyklí. Tohle prostě vymyslel někdo, kdo má se skutečným silničním provozem minimální zkušenosti - na papíře to vypadá zajímavě a použitelně, v praxi půjde podle nás o nesmysl, který nemá šanci čemukoli pomoci. Ale názor si jako vždy udělejte sami, ten náš nikomu nevnucujeme.
Škoda se se svým Smart Grillem cpala do médií tak dlouho, až uspěla. Nakonec si ale nutně vysloužil hodnocení, které není příznivé - i podle nás to bude v praxi spíše nový problém než jakékoli řešení těch starých. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Jalopnik, Škoda Auto
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 2 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva