Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Avtoros Šaman 8x8: drsný offroad z Ruska dělá z Hummeru volbu kojenců
25.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Kola Šamana neničí podklad jako pásy, uspořádání ale znamená skoro stejně dobrou průchodnost terénem. Všechna jsou hnána i zatáčí.
Nesnadné podmínky v přírodě Ruska dávají vzniknout různým terénním vozům. Můžou vypadat komicky a podobně se jmenovat, ale spojuje je vynikající průchodnost terénem. Přesně to je případ Avtorosu Šaman, osmikolého terénního vozidla, které zvládne skoro všechno, co před něj může ruská divočina postavit.
Celý název zní Avtoros Šaman 8x8 All-Terrain Vehicle a jak se dá u vozu podobného ražení očekávat, všech osm kol je poháněných. O pohyb dopředu se stará třílitrový turbodiesel Iveco F1C o výkonu 146 koní a 350 Nm a šestistupňový manuál, který tento vůz rozjede až na 72 km/h. Na palubě samozřejmě je i redukční převodovka. 260litrová nádrž na naftu znamená teoretický dojezd 1 300 kilometrů, samozřejmě podle terénu, po jakém jedete. Pod kapotu je možno nainstalovat i silnější varianty stejného motoru, a to o výkonu 178 nebo 240 koní.
Všechna kola jsou nejen poháněná, ale také řízená. Zde je možno vybírat ze třech režimů - standardní On-Road pro jízdu po silnici využívá pro zatáčení přední čtveřici, zatímco zadní se nehýbou. V módu Off-Road zatáčí zadní čtyři kola proti směru předních pro co nejlepší manévrovatelnost. A konečně, poslední režim, příznačně nazvaný Crab, znamená skoro krabí chod do strany - všechna kola se natočí stejným směrem.
Terénní schopnosti jsou samozřejmě na výši - vůz má údajně těžiště velmi nízko a zvládne vyjet 45° stoupání. Světlá výška je 45 cm a samozřejmostí je velmi dobrá brodivost, pro jejíž zlepšení je celý spodek Šamana utěsněn. Přesnou hloubku vody, jakou Šaman zvládne, neznáme, ale bude se počítat v metrech. A zvládne také plout po hladině, a to i přes váhu 2,3 tuny. Dovnitř dostanete 1,5 tuny nákladu nebo osm lidí plus řidiče na sedačky, nebo tolik, kolik se jich tam vejde, pokud zvolíte variantu s podélnými lavicemi. Vzhledem k tomu, že se Šaman staví ručně, nemusel by být problém si nechat dozadu namontovat i cokoliv jiného.
Většina podobných ruských strojů nevyužívá kola, ale tankové pásy. Ty většinou znamenají lepší terénní schopnosti než kola, ale hůře se na nich zatáčí a vždycky tím ničíte podklad, po kterém jedete. Podle Avtorosu trvá 100 let, než se tankovými pásy poškozený povrch vrátí do původního stavu, proto dostal Šaman kola. Pneumatiky jsou ze stejného důvodu speciálně vyvinuté a pracují s nižším tlakem vzduchu, aby se hmotnost stroje co nejvíc rozložila. Konkrétní uspořádání kol tedy má za cíl částečně simulovat pásy.
Podle lidí, kteří s tímto strojem někdy jeli, se řídí docela snadno, na to, že má 6,3 metru na délku a čtyři tuny váhy - jak říká i britský novinář na videu níže. Tomu jistě napomáhá i několik různých módů řízení kol. Podle videa také trvá vyrobit jeden kus celé dva měsíce. Cenu neznáme, ale s žádnou lácí nepočítejte.
Avtoros Šaman zvládne snad všechno, co před něj ruská příroda postaví. A přitom ji příliš neponičí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva