Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autor Octavie I opravdu zbavuje Hyundai světel. Na SUV Nexo už jsou sotva patrná
9.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je skutečně možné zbavit auta čelních světel, aniž by vypadala jak z jiné planety? Posuďte sami, Hyundai Nexo je tomu zase blíž. A nezaujme jen tím.
Dnešním dnem otevírá své brány veletrh spotřební elektroniky CES, který se každoročně koná v Las Vegas. Již dávno zde nejde jen o novinky ze světa zábavy či domácích spotřebičů, se svou troškou do mlýna míří do hlavního města zábavy a hříchu také výrobci automobilů. Důvod není třeba dlouze osvětlovat, z aut se v posledních letech stávají tak trochu mobily na kolech a elektronikou jsou napěchovány od podlahy až po střechu.
Jedním z nových aut, které si na CES odbude svou premiéru, je Hyundai Nexo. Nejde o koncept, ale o sériový model, který o krok dále posunuje myšlenku šéfdesignéra automobilky Luca Donckerwolkeho, mimo jiné autora designů prvních generací Škod Octavia a Fabia. Ten už loni prohlásil, že čelní světla aut jsou minulostí a díky novým technologiím je bude činit stále menšími, až je z přídí nových Hyundai odstraní zcela.
Dnes už i v České republice nabízený model Kona ukázal, že to myslel vážně a Nexo zachází ještě dál. Jeho příď je stylizována tak, že hlavní světlomety už skoro splývají s linkou oddělující kapotu motoru od nárazníku a i ty přídavné jsou méně výrazné. Jak výsledek vypadá, posuďte sami, po našem soudu je ale atraktivnější, než jsme si při vyřčení zmíněné myšlenky dokázali představit. Pochopitelně, dílo zkázy čelních světel ještě není dokonáno, Donckerwolkeho vizí jsou jen snadno přehlédnutelné světelné body využívající například lasery. Ale cíl není daleko - na tomto autě už přestávají být dominantním vizuálním prvkem přídě.
Není to ale jediný zajímavý aspekt Nexa, jde totiž o vůz poháněný vodíkovými palivovými články. Tedy elektromobil, který „dobijete” podobně jako auto se spalovacím motorem. Kapacita nádrže má vystačit na 595 kilometrů, což je o 168 km více, než nabízí model Tucson FCV používající stejný sytém výroby energie. Tucson je jen konvenčním modelem s jiným pohonem, novinka je od základu postavena se zřetelem na něj. Je prostornější, lehčí i rychlejší. Za tím kromě nové platformy stojí i přepracovaný design palivových článků a baterií, stejně jako inovované hnací ústrojí.
Pod kapotou se nachází elektromotor, který produkuje 163 koní a 394 Nm točivého momentu. Akcelerace na stovku zabere 9,5 sekundy, což na první pohled nevypadá zrovna působivě. Nicméně je třeba si uvědomit, že Nexo překonává zmiňovaný Tucson FCV o plné tři sekundy. Kromě toho, jak již bylo řečeno, novinka Hyundai není bateriovým elektromobilem a palivové články mají svá omezení v oblasti produkovaných proudů.
Navíc, hnací ústrojí zde vlastně hraje tak trochu vedlejší roli, prim zde má elektronika, což je i důvod, proč se Nexo ukázalo v Las Vegas a nikoliv až příští týden na klasickém autosalonu v Detroitu. Vůz dostal na palubu řadu asistenčních systémů, kde třeba jako první můžeme monitoring vozů ve slepém úhlu. Ten užívá širokoúhlých kamer na každé straně vozu, nikoliv pouze senzorů. Díky tomu nedochází pouze k základnímu varování, centrální displej umí přenést obraz z kamer.
Nexo se rovněž stává prvním modelem Hyundai, jenž je osazen asistentem jízdy ve zvoleném pruhu. Systém automaticky upravuje řízení, aby vůz udržel ve středu daného pruhu. V kooperaci s tím pak může řidiči sloužit asistent jízdy po dálnici, který užívá senzorů a datových podkladů z mapy navigace, aby automaticky přizpůsobil rychlost.
Nexo umí nejen samo řídit ale také parkovat. Vůz se umí „uklidit” a pak i přijet sám, bez nutnosti usednout za volant. Více o tomto systému prozatím nevíme, nicméně jelikož Nexo má jít ještě letos do prodeje - byť pouze na určitých trzích, kde již funguje infrastruktura - dozajista se v následujících měsících dozvíme více.
Aktuálně tak již jen můžeme dodat pár slov od zmiňovaného šéfa designu korejské automobilky, Luca Donckerwolkeho. Ten do Las Vegas rovněž přijel, přičemž uvedl, že v posledních letech se mnohé naučil od Tesly. Kdysi prosazoval názor, že vozy poháněné palivovými články, elektřinou či disponující autonomním řízením musí být stylizovány agresivně. Kalifornská automobilka jej však nakonec přesvědčila o opaku.
„Když Tesla poprvé představila Model S, byl jsem poněkud zklamán, že neposunula design trochu dopředu. Stylizace totiž byla konzervativní a nikoliv agresivní, dopředu tedy nemířila. Pochopil jsem ale, že chyba byla na mé straně,“ přiznává možná i poněkud překvapivě Doncerwolke. Vše má ale své opodstatnění. „Zákazníka znejišťujete, už když měníte základní koncepci hnacího ústrojí.“
Aby tedy byly vozy s alternativním pohonem či autopilotem akceptovány, je třeba, aby se držely více při zemi. Jinými slovy, lidé jsou sice schopni přijímat novinky, ale ty musí přicházet jedna po sobě, nikoliv najednou. Proto řada futuristicky stylizovaných elektromobilů selhala (i když v jejich případě za tím stojí i nedostačující dojezd či enormní cena), zatímco Tesla slaví úspěchy (což má též i jiné než designové důvody).
Přesto je Donckerwolke odvážný a míří k „bezsvětelné” budoucnost, zároveň ale nedělá příliš unáhlené krok a říká, že design elektromobilů Hyundai nebude agresivní. Naopak má odpovídat jejich naturelu, zvláště pokud bude ve hře i autonomní řízení. Od takových vozů lidé rozhodně neočekávají stejné chování jako od závodního vozu. Naopak počítají s tím, že design bude harmonický a pomalu splývající s přírodou. I když to zároveň neznamená, že daný vůz nebude nikterak útočit na emoce.
„Když navrhujete auto, které je tiché, nechcete, aby jeho vzhled křičel na své okolí, chcete ono ticho i v rámci estetiky,“ dodává respektovaný designér. Uvidíme, co na jeho aktuální vize řeknou zákazníci...
Oficiální fotogalerie nového Hyundai Nexo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před hodinou - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 4 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis