Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru
23.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Třímístná kreace dostala do vínku lepší aerodynamiku a nižší hmotnost. Na palubu pobere tři osoby včetně dvoumetrového Gordona Murraye.
Jméno Gordona Murraye je nerozlučně spjato s McLarenem F1. Mimo to se tento jihoafrický designér podepsal také pod Mercedes-Benz SLR. V roce 2007 však překvapivě svět supersportů opustil a začal se zabývat naprostým protipólem, tedy malými městskými vozy. V minulých letech jsme si mohli představit již dvě jeho kreace, a sice Yamahu Motiv a T.27. Dnes se ovšem překvapivě vrátíme ještě před oba tyto modely, a sice k vozítku zvanému T.25.
Jeho prototyp měřící 2,4 metru na délku, 1,3 metru na šířku a 1,6 metru na výšku se světu poprvé představil v roce 2010, přičemž o tři léta později zazněly zmínky o sériové výrobě. Ta se ovšem nakonec neuskutečnila, místo toho se Murray loni dal do holportu s firmami Shell a Geo Technology za účelem přepracování původního konceptu. Ten si nyní můžeme představit krátce před jeho živým debutem na autosalonu v Pekingu.
Začneme u karoserie, která sice vypadá stejně jako kdysi, nicméně jemné nuance, za nimiž stojí počítačový program zaměřený na aerodynamiku, dokázaly srazit koeficient odporu vzduchu z Cd 0,37 na 0,29. Souběžně s tím technici u firmy Gordon Murray Design přepracovali trubkový rám, podvozek, brzdy, sedadla, elektrické rozvody i karbonovou karoserii, pročež hmotnost klesla o 80 kilo na 550 kg.
Firma Geo Technology se pro změnu postarala o modifikace 0,66litrového tříválce, který běžně pohání vozy Smartu. V tomto případě jsou ovšem nové písty, pístní kroužky či pružiny ventilů. Dále byly změnám podrobeny hřídele. Shell pak vyvinul speciální lubrikanty, což celkově vedlo k nižšímu tření. A co je mnohem podstatnější, snížena byla také spotřeba.
Finální parametry prozatím zveřejněny nebyly, nicméně během testů vůz spotřeboval při konstantních rychlostech okolo 70 km/h pouhých 2,64 litru na sto kilometrů. Do prodeje ale bohužel nedorazí, místo toho má prý povzbudit výrobce k větším ohledům na životní prostředí za pomoci konvenční techniky, nikoliv sázky na elektrifikaci a hybridizaci.
V tomto ohledu můžeme dát za příklad hlavně hojné užití karbonových vláken, které pochází z odpadků od ostatních výrobců. Díky tomu mohla být cena karoserie snížena na pouhou čtvrtinu oproti konvenčním ocelovým kabátům. Navíc takřka celý vůz může být po skončení životního cyklu dále recyklován.
Aktuálně tak již jen můžeme dodat, že kabina se stejně jako zmiňovaný McLaren F1 pyšní třímístnou koncepcí, kdy sedadlo řidiče je usazeno uprostřed. Ačkoliv je přitom T.25 o poznání kratší a užší než původní Mini nebo třeba soudobý Smart, pobrat prý dokáže tři dospělé včetně dvoumetrového Murraye.
Gordon Murray se za pomoci Shellu vrátil k vozítku T.25. To je nyní aerodynamičtější a lehčí, do výroby však i přesto nezamíří
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 7 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejnovější články
- Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
před hodinou - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
před 2 hodinami - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
před 4 hodinami - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
před 5 hodinami - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva