Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru

(+ videa) Třímístná kreace dostala do vínku lepší aerodynamiku a nižší hmotnost. Na palubu pobere tři osoby včetně dvoumetrového Gordona Murraye.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru

23.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Třímístná kreace dostala do vínku lepší aerodynamiku a nižší hmotnost. Na palubu pobere tři osoby včetně dvoumetrového Gordona Murraye.

Jméno Gordona Murraye je nerozlučně spjato s McLarenem F1. Mimo to se tento jihoafrický designér podepsal také pod Mercedes-Benz SLR. V roce 2007 však překvapivě svět supersportů opustil a začal se zabývat naprostým protipólem, tedy malými městskými vozy. V minulých letech jsme si mohli představit již dvě jeho kreace, a sice Yamahu Motiv a T.27. Dnes se ovšem překvapivě vrátíme ještě před oba tyto modely, a sice k vozítku zvanému T.25.

Jeho prototyp měřící 2,4 metru na délku, 1,3 metru na šířku a 1,6 metru na výšku se světu poprvé představil v roce 2010, přičemž o tři léta později zazněly zmínky o sériové výrobě. Ta se ovšem nakonec neuskutečnila, místo toho se Murray loni dal do holportu s firmami Shell a Geo Technology za účelem přepracování původního konceptu. Ten si nyní můžeme představit krátce před jeho živým debutem na autosalonu v Pekingu.

Začneme u karoserie, která sice vypadá stejně jako kdysi, nicméně jemné nuance, za nimiž stojí počítačový program zaměřený na aerodynamiku, dokázaly srazit koeficient odporu vzduchu z Cd 0,37 na 0,29. Souběžně s tím technici u firmy Gordon Murray Design přepracovali trubkový rám, podvozek, brzdy, sedadla, elektrické rozvody i karbonovou karoserii, pročež hmotnost klesla o 80 kilo na 550 kg.

Firma Geo Technology se pro změnu postarala o modifikace 0,66litrového tříválce, který běžně pohání vozy Smartu. V tomto případě jsou ovšem nové písty, pístní kroužky či pružiny ventilů. Dále byly změnám podrobeny hřídele. Shell pak vyvinul speciální lubrikanty, což celkově vedlo k nižšímu tření. A co je mnohem podstatnější, snížena byla také spotřeba.

Finální parametry prozatím zveřejněny nebyly, nicméně během testů vůz spotřeboval při konstantních rychlostech okolo 70 km/h pouhých 2,64 litru na sto kilometrů. Do prodeje ale bohužel nedorazí, místo toho má prý povzbudit výrobce k větším ohledům na životní prostředí za pomoci konvenční techniky, nikoliv sázky na elektrifikaci a hybridizaci.

V tomto ohledu můžeme dát za příklad hlavně hojné užití karbonových vláken, které pochází z odpadků od ostatních výrobců. Díky tomu mohla být cena karoserie snížena na pouhou čtvrtinu oproti konvenčním ocelovým kabátům. Navíc takřka celý vůz může být po skončení životního cyklu dále recyklován.

Aktuálně tak již jen můžeme dodat, že kabina se stejně jako zmiňovaný McLaren F1 pyšní třímístnou koncepcí, kdy sedadlo řidiče je usazeno uprostřed. Ačkoliv je přitom T.25 o poznání kratší a užší než původní Mini nebo třeba soudobý Smart, pobrat prý dokáže tři dospělé včetně dvoumetrového Murraye.


Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 1 - Gordon Murray T25 prvni sada 01Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 2 - Gordon Murray T25 prvni sada 02Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 3 - Gordon Murray T25 prvni sada 03Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 4 - Gordon Murray T25 prvni sada 04Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 5 - Gordon Murray T25 prvni sada 05Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 6 - Gordon Murray T25 prvni sada 06Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 7 - Gordon Murray T25 prvni sada 07Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 8 - Gordon Murray T25 prvni sada 08Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 9 - Gordon Murray T25 prvni sada 09Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 10 - Gordon Murray T25 prvni sada 10Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 11 - Gordon Murray T25 prvni sada 11Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 12 - Gordon Murray T25 prvni sada 12Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 13 - Gordon Murray T25 prvni sada 13Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 14 - Gordon Murray T25 prvni sada 14Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 15 - Gordon Murray T25 prvni sada 15Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 16 - Gordon Murray T25 prvni sada 16Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 17 - Gordon Murray T25 prvni sada 17Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 18 - Gordon Murray T25 prvni sada 18Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 19 - Gordon Murray T25 prvni sada 19Autor McLarenu F1 přepracoval vozítko T.25. Hezké není, jezdí ale za 2,6 litru - 20 - Gordon Murray T25 prvni sada 20
Gordon Murray se za pomoci Shellu vrátil k vozítku T.25. To je nyní aerodynamičtější a lehčí, do výroby však i přesto nezamíří

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.