Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy

Klíčová technologie americké automobilky v testu neobstála, není to ale proto, že by zvládala podstatně méně, než konkurence. Problém je hlavně její název a nedržení řidiče ve střehu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy

2.10.2020 | Petr Prokopec

Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy

/

Foto: Euro NCAP, tiskové materiály

Klíčová technologie americké automobilky v testu neobstála, není to ale proto, že by zvládala podstatně méně, než konkurence. Problém je hlavně její název a nedržení řidiče ve střehu.

Na systémy autonomního řízení je dnes kladen stále větší důraz. Je to bráno jako cesta k bezpečnějším silnicím, což je na první pohled logické - počítače netrpí únavou nebo emocemi a jako takové prakticky nechybují. Nicméně přínosem mohou být pouze za předpokladu, že fungují přesně tak, jak mají. To dle organizace Euro NCAP není problém u Audi Q8, BMW řady 3 a Mercedesu GLE, jejichž asistenční systémy schopné částečně nahradit řidič byly ohodnoceny velmi dobře. Tedy nejlepší známkou ze čtyř možných.

Celkově se ale testu zúčastnilo deset různých vozů, kromě již zmíněných také Ford Kuga, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Volkswagen Passat a Volvo V60. A také Tesla Model 3, o které dnes bude řeč především. Pro americkou automobilku je totiž systém Autopilot jedním z pilířů jejího úspěchu, zároveň jde ale také o jeden z důvodů, proč na ní dopadá spousta kritiky. Název systému totiž slibuje až příliš, což ostatně uznali i sami testovací komisaři Euro NCAP.

„Propagační materiály naznačují automatizaci tam, kde uživatelská příručka jasně zmiňuje limity systému, což může vést ke zmatení. Podávané informace jsou sice jasné, ale Model 3 nemá head-up displej, aby je nabídl přímo v zorném poli řidiče. A přestože je Tesla vybavena vnitřní kamerou, ta není užívána k monitorování řidiče, jehož zapojení je sledováno jen skrze odezvu na volant. Systém navíc odmítá zásahy řidiče a poté se vypne zcela, což omezuje kooperativní jízdu.“

Pokud odhlédneme od názvu a budeme se zabývat pouze efektivitou samotné technologie, mnoho prostoru pro kritiku nezbývá, funguje podobně jako většina ostatních. Autopilot sice nereagoval na dočasné značky upravující rychlost, ty zafixované ale již zaregistroval. Jakmile ale již zaregistroval stojící či pohybující se vůz, dokázal zpomalit či rovnou zcela zastavit. Stejně tak neměl problémy ani s jeho objetím, kromě rovných úseků silnice pak navíc zvládl i ty zakroucené.

Samotná technologie tedy není problémem, alespoň v kontrolovaném prostředí jistě ne. Že na reálných silnicích tomu může být jinak, víme delší dobu. Euro NCAP nicméně jako stěžejní problém vidí onen zavádějící název a nedostatečnou kontrolu zapojení řidiče. „Díky tomu motoristé věří, že si koupili vůz, jenž se sám řídí. To je ale nebezpečná mýlka, s jejíž pomocí je předávána velká kontrola vozu, který ale není schopen řešit všechny situace.“

Autopilot byl tedy nakonec ohodnocen nikoliv jako velmi dobrý či alespoň dobrý, ovšem pouze jako uspokojující a horší, tedy úplně nejhorší hodnocení získaly už jen Renault a Peugeot. Stejný verdikt jako u Tesly pak padl v případě Volva, Volkswagenu a Nissanu.


Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy - 1 - Euro NCAP 2020 Tesla Model 3 Autopilot test 01
Tesla z testu 10 aut vybavených aktivními asistenčními systémy nevyšla zrovna jako vítěz. Grafika: Euro NCAP@YouTube

Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy - 2 - Euro NCAP 2020 Tesla Model 3 Autopilot test 02Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy - 3 - Euro NCAP 2020 Tesla Model 3 Autopilot test 03Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy - 4 - Euro NCAP 2020 Tesla Model 3 Autopilot test 04
Samotné fungování Autopilotu není dle Euro NCAP ten problém. Potíž je název technologie a hlavně jako nevyžadování přiměřené kontroly řidiče. Grafika: Euro NCAP

Zdroj: Euro NCAP

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.