Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilové továrny v Evropě zavírají kvůli koronaviru, aut brzy může být málo
12.3.2020 | Petr Prokopec
Přijatá opatření proti šíření nového koronaviru mají své dopady a velkých továren se dotknou v první řadě. Ne všichni jsou ale na jedné lodi, dokonce ani v Itálii ne.
Dokud koronavirus řádil daleko od evropských hranic, mohli jsme si o této nové infekční chorobě vyprávět vtipy. Jenže nákaza se rychlostí blesku přenesla z Číny i na starý kontinent a lidem začíná úsměv pozvolna zamrzat. Pokud nedojde včas k protiopatřením, můžeme se připravit na pandemii nevídaných rozměrů. Největším nebezpečím je vysoká nakažlivost a přenositelnost viru i lidmi nejevícími příznaky, což zahlcuje lékařský personál. Ten tak hlavně v Itálii již musel přistoupit k pomalu válečným praktikám, kdy přednost při ošetření dostávají ti, kteří mají největší šanci přežít.
Právě Itálie je po Číně druhou nejvíce zasaženou zemí na světě, přičemž důvody, proč tomu tak nejspíše je, jsme si již rozpitvali včera. Dnes přistoupíme k následkům infekce, která si vyžádala karanténu celého apeninského poloostrova. Uzavřeny tak již byly veškeré obchody kromě těch s potravinami a lékáren. Dočasně nefungují ani bary či restaurace, ačkoliv v předchozích dnech jim byl umožněn omezený provoz. Školy jsou ze hry zcela, stejně jako divadla nebo kina.
Právě na oněch barech je jasně patrné, že situace se mění z hodiny na hodiny. A platí to také v rámci automobilového průmyslu, kdy Fiat ještě předevčírem zaváděl pouze specifické způsoby fungování svých továren. Včera se nicméně již zastavily montážní linky v Pomigliano d'Arco, dnes pak byla pro změnu uzavřena továrna Atessa. Kromě toho automobilka dočasně pozastavuje výrobu také v továrnách Cassino a Melfi, lidé by se však do všech podniků měli vrátit 16. března.
Je samozřejmě otázkou, zda je tak krátká karanténa vůbec k něčemu, neboť v případě Itálie se zatím nezdá, že by epidemie kulminovala. Nakažených i obětí tedy velmi pravděpodobně bude ještě přibývat, což znamená, že se odstávka nejspíše protáhne déle než do pondělka. Jisté to ale není, neboť jak jsme zmínili, situace se mění každou chvíli. Snadno se tak může stát, že zavření továren bude pokračovat několik dalších týdnů, nikoli dnů.
Fiat přitom není jedinou firmou, která zastavila činnost ve svých továrnách. V omezeném režimu nyní vyrábí pneumatiky také Pirelli v továrně Settimo Torinese. V případě této společnosti jsou přísné restrikce na místě, neboť jeden ze zaměstnanců již byl pozitivně testován na virus. Zda se však infekce rozšířila, bude zjevné až za několik dní.
Výrobce brzd Brembo ovšem stojí poněkud stranou a zatím jede na plné obrátky. To může být do značné míry riskantní, nicméně pokud by se jeho montážní linky zastavily, bude to představovat zásadní problém pro celý svět. Brembo totiž svými produkty zásobuje polovinu všech výrobců aut. Pokud tedy vláda vyrukuje se zpřísněním národní karantény, nová auta jsou bez brzd a trh záhy bez nových aut.
Z pohledu výrobců je tedy situace v Evropě nyní opravdu vážná. A dle vědců bude ještě horší, pokud se nákaza rozšíří stejným způsobem jako v Itálii také ve Francii a Německu. Můžeme se v tuto chvíli jen modlit, aby k tomu nedošlo.
Fiat již v Itálii uzavřel čtyři továrny...
...nevyrábí se ani pneumatiky Pirelli
Brzdit zatím kvůli koronaviru ovšem nehodlá Brembo
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejnovější články
- CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 42 minutami - Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva