Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firmy už se chystají na zlé časy, Mercedes vyhodí 1 100 lidí, ostatním zmrazí platy
11.11.2019 | Petr Prokopec
Výrobci aut ztrácí pevnou půdu pod nohama už nyní, krušné období má ale teprve přijít. Mercedes je mu kvůli vlastním problémům blíž než jiní, a tak koná.
Současnost představuje pro většinu automobilek velmi obtížné období. Po léta byla jejich největší hrozbou konkurence a jistotou Čína, ani jedno už ale neplatí. Větší hrozbou se stal sílící legislativní tlak na minimalizaci spotřeby paliva s konečným cílem „elektrický pohon”, a to vede k obrovským výdajům. Už od ledna 2020 budou muset automobilky z valné většiny plnit v praxi nesplnitelné limity, a to jim dělá těžkou hlavu. Čínský trh pak zcela zastavil svůj růst a dokonce pozvolna klesá, což je spolu s ostatními důsledky obchodní války Číny s USA další hrozbou.
Výrobci aut se tak už chvíli staví k budoucnosti skepticky a chystají se na zlé časy. Nejdále je v tom Mercedes, kterému navíc dělá problémy jeho dlouholetá evropský závislost na dieselech. Automobilku nyní dohání její minulost, ve které se snažila dosáhnout čistých pohonných jednotek podobným způsobem jako Volkswagen. Z toho důvodu musela provést rozsáhlé svolávací akce, zároveň je její hospodaření ohrožováno nemalými pokutami za ony podvody. Třícípá hvězda proto chystá škrty, které budou opravdu drastické.
Podle informací deníku Süddeutsche Zeitung opírající se o interní email zaslaný zaměstnancům Mercedesu, které nezávisle na sobě potvrdily i Handelsblatt a agentura DPA, hodlá automobilka propustit 10 procent neboli 1 100 svých zaměstnanců pracujících na administrativních a manažerských pozicích. Zároveň zmrazí platy všem 300 tisícům zaměstnanců v Německu.
Dle německých médií má tyto informace ve čtvrtek oficiálně ohlásit šéf automobilky Ola Källenius, ovšem již spekulace silně hýbou odbory. Jejich šéf Michael Brecht se již nechal slyšet, že jakkoliv shledává škrty nevyhnutelnými, rozhodně je nehodlá akceptovat. Finanční situace automobilky totiž má být ve velmi dobrém stavu, a proto záměry vedení „kategoricky odmítá“.
Kallenius a Brecht spolu již vedli mnohá jednání, prozatím však bez výsledku. Šéf odborů v tomto ohledu pouze podotkl, že „na obzoru se stále více blýská a mraky jsou stále temnější“. Zdá se tedy, že zakrátko v Mercedesu skutečně vypuknou nemalé bouře. Finanční situace automobilky totiž opravdu neodpovídá Brechtovým slovům, neboť jen v prvním pololetí musela třícípá hvězda vydat 2,6 miliardy Eur (cca 66,3 mld. Kč) na svolávací akci dieselového GLK a s tím spojené pokuty.
Kromě toho se Mercedes ve druhém čtvrtletí dočkal také ztráty 1,2 miliardy Eur (30,6 mld. Kč), která byla jeho prvním kvartálním prodělkem po deseti letech. Na pozitiva a jistoty tedy třícípá hvězda může zapomenout, místo toho ji nezbude než vyhazovat a zmrazovat. Zda takový stav povede ke stávkám, nelze předpovědět. Nicméně momentálně se zdá, že za stávající situace nebude moci Mercedes přistoupit ani na nějaké kompromisy.
Dá se navíc předpokládat, že do budoucna se situace nebude ani tak zlepšovat, jakožto spíše zhoršovat, a to bez ohledu na finanční situaci značky. Přesun k elektromobilům je sice nákladný, ovšem na jeho konci bude potřeba menších pracovních sil než dosud, neboť elektrické jednotky jsou méně komplexní. Kromě toho se navyšuje také automatizace výroby. Situace Mercedesu je tedy jen dalším důkazem, že obavy z ekonomických problémů přinejmenším Evropy nejsou nemístné, bohužel.



Mercedes prý chystá drastické škrty, propouštět se budou hlavně úředníci a manažeři
Zdroj: Süddeutsche Zeitung, Handelsblatt, DPA
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
před 6 hodinamiKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejčtenější články
Lidé možná ještě neztratili soudnost, největším propadákem BMW je jeho nejošklivější a nejabsurdnější model
18.3.2025Šéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
18.3.2025Nissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
18.3.2025Ferrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
18.3.2025Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
18.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva