Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky se bojí, že jim Rusové zabaví továrny, už se o tom prý mluví v nejvyšších kruzích
5.3.2022 | Petr Miler
Při probíhajícím konfliktu Ruska s Ukrajinou snad každý rozumný člověk doufá, že existuje cesta zpět, jak s co možná nejmenšími škodami vrátit věci do normálních kolejí. S každou další eskalací je to ale méně pravděpodobné. A toto by byla další rána.
Jak bude náš svět vypadat za rok? To je v tuto chvíli otázka, na kterou nemůže znát odpověď ani proslulá křišťálová koule Andreje Babiše. Možné je v podstatě cokoli - od toho, že se Rusko zítra zbaví Vladimira Putina a většina zbytku světa jej znovu přijme mezi sebe, až po to, že konflikt na Ukrajině bude probíhat ve stylu podobném dnešnímu a světová ekonomika se bude nacházet ve větším či menším rozvratu.
Nejpravděpodobnější je cokoli mezi tím a jen čas ukáže, co to bude. Nejrozumnějším se jeví být nalezení kompromisu přijatelného pro všechny zúčastněné, který pravděpodobně neučiní z dnes znepřátelených stran největší kamarády, ale dovolí jim konstruktivně koexistovat. Tím, jak se Rusko a západ zavrtávají do stále hlubších zákopů, se ale něco takového zdá být méně a méně pravděpodobné.
Aktivity západních firem v Rusku jsou dnes povětšinou zmrazeny. Málokdo řekl sbohem, společnosti obvykle doufají, že se za lepších podmínek budou moci do Ruska vrátit, jinak by odepsaly obrovské investice s nevyzpytatelnými dopady na chod jich samých, financujících bank a dalších zapojených subjektů. Rusko není Írán a byť je jeho ekonomická pozice bagatelizována, je to bezpečně nejvýznamnější země, proti které byly kdy sankce podobné těm současným namířeny, to nemůže nemít dopady na celý svět. Evropská asociace automobilových výrobců ACEA ale nyní varuje, že jsme blízko momentu, kdy cesta zpět bude velmi složitá, ne-li nemožná.
Pro nizozemskou stanici BNR Nieuwsradio to uvedl generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema, který je podle svých slov aktuální situací „znepokojen”. Všechny továrny západních výrobců osobních i nákladních aut jsou prý v tuto chvíli v Rusku i na Ukrajině uzavřeny, automobilky se ale bojí, že o ně mohou přijít. Podle jeho zdrojů se o tom otevřeně mluví v nejvyšších ruských kruzích.
„Je tu řada továren, o kterých se říká, že by mohly být Ruskem zabaveny,” řekl Huitema v pořadu De Nationale Autoshow. Motivace je zřejmá: „Pro výrobu vojenského materiálu. V Rusku se vyrábí docela dost náklaďáků, třeba Volvo tam má velkou továrnu. Mohou samozřejmě tyto náklaďáky použít,” říká dále. Byla by to tedy tak trochu dvojitá rána - západní automobilky by přišly o své fabriky a jejich auta by ještě byla použita pro válečné potřeby Ruska.
Je pochopitelně otázkou, jak moc by toho byli Rusové schopni vyrábět bez přísunu dílů ze západu, ale nějaká cesta by se jistě našla. Pokud by tamní aktivity západních firem byly využity tímto způsobem, obáváme se, že by šlo o jisté překročení Rubikonu, přes který by nemusela vést cesta zpět. Huitema upozorňuje, že válka na Ukrajině má pro automobilový průmysl už teď dalekosáhlé důsledky. Chybí další komponenty, některé automobilky přišly o významné odbytiště a nejtvrdší ránu dostal podle všeho Renault, který ovládá AvtoVAZ a sám je v Rusku jednou z nejúspěšnějších značek.
Svou továrnu v Moskvě má i Mercedes-Benz, který také ovládá část Kamazu. I jeho fabriky by podle generálního ředitele asociace ACEA mohly být zabaveny a použity pro válečné účely. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: BNR Nieuwsradio
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 9 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 11 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva