Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 | Petr Prokopec
Studie analytické firmy připomíná krutou ekonomickou realitu dnešní výroby a prodeje elektrických aut. I když jsou drahá jako čert a ďábelsky dotovaná ze všech stran, dělají firmám, které je vyrábí, téměř bez výjimky jen vrásky na čele. A má být ještě hůř.
„Jdi na západ, život tam je poklidný,“ hlásala ve svém hitu Go West z roku 1993 kapela Pet Shop Boys. Pokud bychom slova této písně vztáhli na automobilovou branži, pak by se v posledních letech měla jmenovat spíš Go East. Život západních automobilek je totiž pod tlakem na rozmach elektrické mobility stále složitější, naopak zejména čínské automobilky díky témuž získávají pořád pevnější půdu pod nohama.
Zmiňuje to i studie analytické společnosti Boston Consulting Group (BCG), která konstatuje jeden krutý fakt. I když je elektrický pohon aut v USA a ještě více v EU masivně dotován ze všech stran a je s ním spojen nespočet ekonomických výhod i pro samotné automobilky, které je obchodně, marketingově i jakkoli jinak tlačí horem dolem, ve výsledku jim tyto vozy způsobují jen problémy. A nejde tu jen o komplikace s jejich prodejem, je to pro ně téměř bez výjimky masivně ztrátový byznys.
Studie uvádí, že výrobci na elektromobilu v ceně 50 tisíc dolarů (cca 1 173 000 Kč) prodělávají v průměru 6 000 USD (asi 141 tisíc Kč). Jde o už tak hrozivé číslo, 12% zápornou marži, jedná se ale o průměr celé branže, takže pro řadu výrobců jsou elektromobily ještě větší osinou v zadnici. A tak zatímco třeba Tesla se navzdory zlevňování stále ještě drží v plusu, takový Rivian již přiznal, že na každém autě prodělává 33 000 USD (dnes asi 774 tisíc Kč), Lucid je dokonce na 400 000 USD (9 384 000 Kč) a i velký Ford je dnes v 840tisícovém minusu. Bavíme se stále o prodělcích „per kus”.
Automobilky předpokládají, že do budoucna bude lépe díky rostoucím úsporám z rozsahu, s tím ale BCG nesouhlasí. Jako už několikátá expertní firma dodává, že tímto způsobem výrobci nedosáhnou zásadního snížení výdajů, ceny ale budou muset tlačit čím dál víc dolů kvůli omezenému zájmu i konkurenci z... Uhodli jste, z východu.
Elektromobily z Číny jsou totiž stále citelně levnější než ty americké či evropské. Tamní výrobci navíc nehodlají zůstat jen u dovozu, místo toho plánují vystavět v novém světě i na starém kontinentu své vlastní továrny. To jim pomůže k zisku lokálních dotací, svá auta tak budou zákazníkům nabízet za ještě menší peníze.
Celá situace tak začíná připomínat zápas sumo, kdy západ proti třísekilovému borci z Číny vysílá 50kilovou třasořitku. A doufá, že v její prospěch zaúřadují rozhodčí. K tomu pochopitelně i může dojít, nicméně větší prohlubování obchodní války mezi USA či EU a Říší středu povede jen k dalšímu zdražování klíčových vzácných kovů, případně k jejich nedostupnosti. Čína má totiž pod palcem prakticky celou jejich rafinaci, navíc je zaháčkovaná v jejich těžce prakticky po celém světě.
Pokud tedy americká i evropská automobilová branže mají přežít, je třeba, aby politici nesáhli po navýšení cel, nýbrž po zrušení bujících regulací. Jinak zkrátka nemají šanci, což BCG jen potvrzuje. Firma totiž i zjišťovala, jaké elektromobily mohou vyhovět příští vlně zákazníků. Z odpovědí přitom vyplynulo, že takové auto nesmí stát více než oněch 50 tisíc dolarů a jeho dojezd musí být alespoň 350 mil, tedy 563 kilometrů. A každý počítá s tím, že dobíjení nebude trvat hodiny ani desítky minut. Něco podobného je přitom v jakkoli dohledné době ryzí utopií.
Neděláme si iluze, že by Škoda na prodeji svých elektromobilů vydělávala. Ztrátové jsou prakticky pro všechny krom Tesly - někdy opravdu drasticky, v průměru jde o 140 tisíc na každém voze. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Boston Consulting Group
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
před 3 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Jsme uprostřed další vlny devastace motorů aut. Nová verze dieselu BMW je slabší o 37 koní, auto je pomalejší a „žere” stejně
před hodinou - Zisky Bosche se prudce propadly, ani 11 500 propuštěných nezamezilo minutí cíle o polovinu
před 2 hodinami - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
před 3 hodinami - Německá firma se vysmála Mercedesu. Neprodejnému čtyřválcovému C63 od AMG vrátila motor V8, což podle automobilky „nejde”
před 4 hodinami - Porsche má s ručním řazením pořád velké plány. Chce s ním zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, pomáhá mu i s emisemi
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva