Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
před 8 hodinami | Petr Prokopec
Nových či staronových automobilek se rodí jako hub po dešti, velmi podobné množství jich ale dříve či později také umírá. U návratu jedné takové stál před třemi roky sám Jenson Button, i s dalšími investory si ale zjevně vzal moc velké sousto.
Platy pilotů Formule 1 nejsou vždy zdrojem pohádkového bohatství, řada z nich si ostatně před usednutím do sedačky v kokpitu musí přivést své sponzory, kteří jim jejich účast zaplatí. Vše se ale pochopitelně mění ve chvíli, kdy některý z nich začne být úspěšný, nebo dokonce vyhraje titul mistra světa. V ten moment se z něj stává milionář, před kterým se otevírají dveře dokořán. A pokud vše neprohýří, může snadno během několika málo let sebe i své blízké zajistit až do konce života.
Mezi takové jezdce bezesporu patří Jenson Button, který společně s Rossem Brawnem v roce 2009 šokoval svět. Britský jezdec se totiž na sklonku předešlé sezóny ocitl bez angažmá, přičemž záchrana v podobě nového týmu přišla na poslední chvíli. Co přišlo pak, byla krasojízda, neboť Button vyhrál šest z úvodních sedmi závodů a na sklonku roku mohl poprvé a naposledy podobně jako kdysi Leonardo DiCaprio na přídi Titanicu zvolat: „Jsem král světa!“
S královskou motoristickou disciplínou se Button rozloučil v roce 2017, načež zamířil i do řady jiných šampionátů. Čtyři léta na to pak spojil své síly s automobilovým nadšencem a televizním moderátorem Antem Ansteadem, designérem Markem Stubbsem a finančním poradcem Rogerem Behlem, a společně přivedly zpátky k životu automobilku Radford. Ta byla založena ve 40. letech minulého století jako nezávislá karosárna, jenž se specializovala na vozy Bentley a Rolls-Royce.
Button a spol. s ní však měli jiné plány, neboť se rozhodli stavět moderní interpretace starých sporťáků, ze všeho nejdříve Lotusu 62. Ten vzniknul v pouhých dvou kusech a zamířil pouze na závodní okruhy, kde se proháněl v letech 1969 až 1974. Velkých úspěchů však nedosáhnul, zejména kvůli problém s motorem, jenž vycházel z dvoulitru produkovaného Vauxhallem. Colin Chapman, zakladatel Lotusu, pak sice v roce 1973 přišel s vlastní jednotkou, která nabízela 279 koní, ovšem ani to již vozu k prvenství nedopomohlo.
Britskému závodníkovi ale nejspíš Lotus 62 i tak imponoval, a proto chtěl pod onou značkou Radford přivést na svět novou verzi. Postavena je na základech Lotusu Evora, jehož 3,5litrový přeplňovaný šestiválec původem od Toyoty rovněž i používá. Jednotka však prošla laděním, aby nabídla 600 koní. Vůz byl navíc extrémně odlehčen, pročež neváží ani tunu. Po stránce designové pak snadno překonává jak originál, tak i dárcovský vůz. Není tak divu, že Button očekával nadšení a zájem.
Nás auto ohromilo, naneštěstí pro šampióna F1 jsme asi byli ti jediní. Místo sčítání peněz tak Radford po pouhých třech letech existence vyhlásil bankrot, jak informují kolegové z Motor1. Nemusí to být konec, firma doufá v restrukturalizaci, během níže se jí povede zbavit dluhů a sehnat nové investory. Zda se jí to ale povede, je ve hvězdách, neboť pokud dosud nezapůsobilo ani Buttonovo jméno, ani vzhled či dynamika vozu, pak jen stěží lze očekávat, že auto za minimálně 22,5 milionu korun zaboduje třeba příští rok či za pět let.
Ještě před pár léty bylo Buttonovi s Ansteadem a Stubbsem do smíchu, po vyhlášení bankrotu asi z Radfordu radost mít nebudou. Foto: Radford Motors
Radford-Lotus Type 62-2, jak zní oficiální celý název vozu, se ukázal i v ikonických barvách někdejšího týmu John Player Special. Ovšem ani to nepomohlo k jeho úspěchu. Foto: Radford Motors
Zdroj: Motor1
Bleskovky
- Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
včera - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024
Nejčtenější články
- Mansory si vzalo do parády první SUV Ferrari. Z toho, co s ním provedlo, budete mít těžké spaní
25.9.2024 - Mercedes se chce z problémů dostat s pomocí další herecké hvězdy, s elektromobily už to ani nezkouší
25.9.2024 - Nadšenec si za 20 tisíc koupil zdánlivě odepsané SUV Porsche, kabelem za pár korun z něj udělal auto za statisíce
25.9.2024 - Sami Němci odmítají německé šrotovné jako pokus zachránit selhávající plánované zelené hospodářství
25.9.2024 - Něco jako jediné Lamborghini s motorem TDI od VW nikdo nechce, dáte mu šanci po slevě 100 tisíc?
25.9.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva