Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka, ve které VW utopil 118 miliard, i po této investici prodělává skoro 1 milion na každém voze
11.11.2024 | Petr Prokopec
To je panečku byznys. A je třeba říci, že dávno nejde o žádný start-up, firma funguje už 15 let a je jen o málo mladší než Tesla. Přesto se Rivianu daří takhle mizerně a není divu, že Volkswagenu utápění peněz právě v ní mnozí vyčítají.
Rivian mohou někteří stále vnímat jako start-up, ale to jen proto, že jej neznají dost dlouho. Reálně má americká automobilka k začínající firmě už hodně daleko, neboť založena byla před patnácti lety. Teedy jen rok poté, co Tesla přišla se svým Roadsterem. V té době byl už jejím největším akcionářem i šéfem Elon Musk, který v roce 2012 dokázal udělat elektromobilitu sexy, když vytáhl tehdy nový (a mimochodem dodnes v principu nezměněný) Model S. To byl pro automobilku odrazový můstek, díky kterému se stala nejhodnotnější firmou svého druhu na světě.
Po stejném úspěchu touží i Rivian, nicméně jeho počínání je nadále velmi rozporuplné. S prvním vozem totiž tato značka přišla až v roce 2021, tedy dvanáct let po svém založení. A zatím se nezdá, že by dvojnásobný čas ve srovnání s Teslou nějak smysluplně využila. Její pick-up R1T a spřízněné SUV R1S totiž evidentně nejsou ani bestsellery, ani výdělečnými vozy. Spíše naopak je s nimi spojena sekera, která je do firemních futer zatínána s neochvějnou jistotou.
Za uplynulý kvartál totiž automobilka vyrobila jen 13 157 nových aut, tedy o 19 procent méně než loni ve stejném období. Na vině má být jeden z jejích dodavatelů, který Rivianu dodává cívky s navinutým měděným drátem potřebným k výrobě elektromotorů. Nutno však dodat, že pokud by fungoval na sto procent, firma by na tom byla jen hůř, neboť prodeje se zastavily na 10 018 vozech. I přes potíže s dodavatelem tak Rivian nedokáže prodat vše, co vyrobí, a zvyšuje skladové zásoby.
Automobilka tak již uvedla, že letos nevyrobí 57 tisíc aut, jak původně počítala, nýbrž jen něco mezi 47 a 49 tisíci vozy. Zároveň zmínila, že její obrat za třetí kvartál klesl z loňských 1,3 miliard dolarů na 874 mil. USD (cca 30,73 a 20,65 mld. Kč). Na každém prodaném voze tak Rivian letos mezi červencem a září prodělával 39 000 USD (asi 923 tisíc Kč), což je horší výsledek než loni ve stejné době či než letos ve druhém čtvrtletí. Do této firmy VW nedávno nasypal 5 miliard dolarů, tedy asi 118 miliard Kč, a není divu, že je mu to v jeho současné situaci mnohými vyčítáno.
Sám Rivian si pozitivně laděné účetnictví slibuje od příchodu modelů R2 a R3. Ty ovšem dříve než v roce 2026 nedorazí, firma tedy s největší pravděpodobností vykáže ještě mnoho kvartálních ztrát. A nikde není psáno, že pak bude líp. Investorům ale zjevně méně špatné než očekávané kvartální výsledky i daný výhled stačily k tomu, aby akcie poslali o zhruba procento výš než před měsícem.
Z dlouhodobého hlediska je na tom ale firma na finančních trzích spíše zle, neboť od svého vstupu na burzu, ke kterému došlo před třemi lety, ztratila již 92 procent původní hodnoty. Aktuálně pak má v hotovosti a okamžitých likvidních prostředcích 5,4 miliardy dolarů (127,63 mld. Kč), jistě i díky VW. Nicméně protože každé čtvrtletí prodělává nemalé peníze, je pořád otázkou, jak dlouho s takovou zásobou vydrží.
Elektrický pick-up R1T má sice řadu unikátních prvků, ovšem to na přesvědčení publika nestačí. Prodává se málo a často jen za cenu slev, firemním účetnictví vypadá podle toho. Foto: Rivian
Zdroje: Auto News, Rivian
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.05. 08:36 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.04. 16:37 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep