Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka u nového modelu nabídla po čase oba typy převodovek. A manuál rázem volí 70 procent kupců
18.8.2024 | Petr Prokopec
Ještě pořád si myslíte, že manuální převodovky lidé nechtějí? Že zejména u sportovních a výkonných aut je jasnou volbou automat? Běžte s těmi názory do Pagani, vyvedou vás tam z omylu.
Před dvěma lety představila italská automobilka Pagani svůj teprve třetí model, a sice kupé Utopia. Stejně jako předchozí Zonda a Huayra i tento vůz disponuje dvanáctiválcovým motorem z produkce AMG, nicméně jeho výkon vzrostl na 864 koní a točivý moment na 1 100 Nm. Novinkou je ovšem širší nabídka převodovek než kdy dříve. Zonda totiž původně byla k dispozici pouze s manuálem, zatímco Huayra pro změnu přepřáhla na automat. V mezičase pak sice dorazily i mnohé zakázkové varianty se samočinným či naopak ručním řazením, šlo však o ojedinělé případy stvořené na přání konkrétních klientů.
Utopia se liší tím, že manuál i automat mohou zákazníci volit od počátku. Za oběma sedmistupňovými skříněmi stojí britská společnost Xtrac, se kterou Pagani již nějakou dobu spolupracuje. Aktuálně pak má daleko více práce s tou, která je doplněna třemi pedály, pádla pod volantem hrají spíše až třetí housle. „V současnosti víc než 70 procent zákazníků volí manuální převodovku,“ potvrdil tuto skutečnost obchodní ředitel automobilky Hannes Zanon koelegům z Motor1.
Zároveň dodal, že pro Pagani nešlo o jednoduchou záležitost, neboť vhodná skříň na trhu v podstatě neexistovala. „Bylo pro nás obtížné ji vyvinout, neboť to znamenalo, že nejprve musíme vyvinout specifické komponenty, které na trhu nejsou. Musíte vyvinout převodovku a spojku, jenž snesou takovou zátěž, a stále vám přinesou ty správné pocity. Je třeba, aby vše bylo řiditelné a snadné na obsluhu, a přesně takové vše je. Bylo to poprvé, co jsme přišli s vlastní spojkou,“ udáví dále.
Zrovna na tento díl byl kladen velký důraz, neboť obecně zabere velmi dlouhou dobu, než klientela Pagani přijede na výměnu spojky. „Běžně je mění po najetí 20 až 25 tisíc kilometrů, a to zde přitom mluvíme o poměrně agresivní jízdě,“ upřesňuje Zanon. Bylo tedy třeba přijít s materiálem, který je robustní, stejně jako muselo Pagani ponechat věci co nejjednodušší. Čím komplexnější by totiž skříň byla, tím více by hrozilo, že zákazníci budou muset zapomenout na své zvyky. A to bylo nepřijatelné.
Italové dosud vyrobili 40 kusů Utopie, jen dvanáct z nich tedy disponuje automatem. Není to ale až tak překvapivé, neboť z manuálu se stal ohrožený druh. Momentálně jej už u mnoha aut nenajdete, na dvojici pedálů začíná ve velkém přepřahat i mainstream. Řadu lidí totiž už ruční řazení neláká, to je pravda, ale primárními motivy automobilek k takové sázce na jediné řešení byly emise, snazší sladění s bezpečnostními systémy, snížení vývojových nákladů, zvýšení úspor z rozsahu apod. Tohle nás jako zákazníky nezajímá, nic z toho, přesto nám automobilky jako VW vzkázaly, že pro ně nic neznamenáme a udělaly si to, co samy chtěly. Pagani dalo zákazníkům možnost volby a boduje. Zejména v případě vrcholných sportovních aut je to jasný trend, lidé jsou dnes dokonce ochotni si za ruční řazení připlácet. Tak proč je zanedbávat?
Utopia je k mání se sedmistupňovým manuálem a automatem britské firmy Xtrac. Klientela zatím sahá hlavně po ručním řazení. Foto: Pagani Automobili
Zdroj: Motor1
Bleskovky
- Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024 - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
16.9.2024 - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
16.9.2024
Nejnovější články
- K mání je dodnes úplně nový původní Ford GT. Zůstává stále „nevybalený”, za 20 let má na tachometru pouhých 20 km
před 10 hodinami - Sen o elektrifikaci dodávek se rozplývá i v Británii. Nechce je skoro nikdo, prodeje těch větších jsou už skoro nulové
včera - Lada Niva vstoupila na prahu padesátky do 21. století, dočkala se diodových světel
včera - Novému VW Transporter vyrazila na pomoc ta nejpovolanější z povolaných osob, ani ona ale nesvede vše
včera - Porsche chce zachránit spalovací motory pomocí úplně nového řešení. Patentovalo si šestitakt, má zvýšit výkon a snížit spotřebu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva