Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka popsala, jak složité bylo dostat do moderního auta manuál. To pochopíte, proč je jednou z mála
11.6.2022 | Petr Prokopec
Ručnímu řazení v moderních autech pšenka nekvete, přitom se zdá, že nabídnout ho není zase tak složité - prostě „se tam dá”. Japonci ale názorně vysvětlili, že to je opravdu velká oběť na oltář libůstky pro pár nadšenců.
Prakticky od svého příchodu v roce 2019 je pátá generace Toyoty Supra pronásledována negativními komentáři. Stojí za tím nejen její vzhled, iritující falešné průduchy i technika. Ta není japonská, jde v podstatě o čistokrevné BMW, nabídnuta navíc nebyla manuální převodovka, která je s předchozí generací Supry spojována jako ta správná volba. Image vozu tak trpěla, Japonci to ale nechtěli nechat jen tak být.
Toyota se tedy nakonec chytla za nos a verzi osazenou manuálem představila. Kdo by ale čekal, že prostě vzala další díl ze skladů BMW, mýlil by se. Šestistupňová převodovka sice má spojitost s tou používanou bavorskou automobilkou, jde ale o techniku firmy ZF, kterou Japonci doplnili vlastními komponenty. A jejich práce neskončila zde.
Ač si vedení japonské značky nemohlo být jisto tím, zda nabídnutí této alternativy výrazněji pomůže prodejům, muselo odklepnout náročnou vývojovou operaci. Připravena musela být nejen sama převodovka, kvůli manuálu musela být přepracována i středová konzole a tunel, aby řidič při řazení nenarážel do ovládání ventilace apod. Kromě toho Japonci experimentovali s hlavicí převodovky, aby fungovala optimálně. Její první verze vážila jen 68 gramů, nakonec ale zvolili 200gramovou verzi, která nabízí ideální odpor. Byla to zkrátka velká piplačka, která nejlépe vysvětluje, proč většina jiných automobilek na podobné snahy raději předem rezignuje.
Auto je ale v tomto provedení zajímavější i technicky, ne jen laskáním emocí. Ve srovnání s automatem má manuál kratší stálý převod a podílí i na snížení hmotnosti o podstatných 38,3 kilogramů. Stále tu máme 1,5tunový vůz, ale to je na dnešní dobu docela málo - takové BMW M4 je o několik metráků těžší a elektromobil vážící pod 2 tuny skoro neexistuje. Za šestiválcové kupé s touto hmotností je třeba se Toyotě klanět.
Přesto s tím vším nezbytně koresponduje otázka: Opravdu byl onen manuál potřeba? Z hlediska marketingového stoprocentně, Toyota se totiž rázem může pyšnit image výrobce, který dá jak na kritiku, tak na přání zákazníků a nabídl něco velmi výjimečného. Nicméně z prodejního hlediska je otázkou, jak moc druhá převodovka v nabídce zvedne prodeje, zvlášť když Toyota nabízí i model GR86, která sice disponuje nižším výkonem (234 koní versus 340 koní), ovšem zároveň váží podstatně méně (1 276 kg). Nemáte zde pak prakticky žádné elektronické hračičky, žádné driftovací režimy. Místo toho jde zkrátka o stroj postavený hlavně pro zábavu.
Výhody GR86 tím navíc nekončí. Nahlédnout je rovněž třeba do ceníků, které taktéž jednoznačně hovoří ve prospěch méně výkonného a lehčího modelu. Ten totiž startuje na 850 000 Kč, zatímco třílitrová Supra s manuálem vás vyjde na 1,8 milionu korun. Přesto jsme za Supru s ručním řazením rádi - je to naše krevní skupina a jistá naděje do budoucna, že si podobné auto půjde koupit ještě v druhé polovině dekády. Za nadšence klobouk dolů, účetní Toyoty ale budou asi kritičtější.












Toyota Supra se po třech letech dočkala manuálu. Ten lze spárovat jen s třílitrovým motorem, v této konfiguraci ale japonské kupé vychází na 1 800 000 Kč. Prodejní hit to tedy asi nebude, tím spíše je ale třeba obdivovat Toyotu, že se do piplání se s ručně řazenou verzí vůbec pustila a dotáhla ho do zdárného konce. Foto: Toyota
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před hodinouHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 3 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle