Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka našla způsob, jak vyzrát na emisní limity EU, mohou ho použít i jiní
14.11.2020 | Petr Miler
Za současné situace panující v Česku nejlépe víme, že jakmile z jakéhokoli pravidla uděláte výjimku, vejít se do ní pokusí i ti, pro které nebyla určena. V automobilovém světě funguje totéž.
Má-li nějaké pravidlo fungovat, musí být co nejjednodušší, aby bylo srozumitelné, musí obsahovat co nejméně výjimek, aby působilo férově a jeho nedodržování některými nedemotivovalo ostatní, a musí být také adekvátním způsobem vymáháno. Je to primitivní logika, přesto některým uniká, jak můžeme vidět ze současných opatření proti šíření koronaviru v České republice.
Ta jsou sice rozsáhlá, jsou ale jen omezeně účinná, neboť obsahují obrovské množství výjimek. Nakonec tak lze s trochou snahy dělat pomalu cokoli a jakkoli. Například takové nošení roušek venku je povinné, obsahuje ale tolik výjimek, že je tam nosí málokdo. Však i cestou na autobus se dá sportovat. A nakonec.. všichni jsme jedna velká rodina. Taková pravidla jsou z podstaty nedodržovaná a nevymahatelná.
Berte to jako částečnou nadsázku, že pravidla dovolující jejich obejití ale nakonec obejita budou, je prostě fakt. Ukazuje to i poněkud komická situace, která právě nastala v evropském automobilovém světě. Tomu letos jasně vládnou regulace EU na poli spotřeby aut resp. jejich emisí CO2, které posílají z trhu jeden model za druhým, ať už natrvalo, nebo dočasně. A mezi nimi také Suzuki Jimny, které s jeho emisemi CO2 - navzdory jeho malé fyzické velikosti a malému motoru pod kapotou - prostě nebylo reálně možné dále prodávat.
Tato situace panuje už od začátku roku, nedávno jsme se k ní ale vrátili. Ukázalo se totiž, že přetrvávající zájem o tento vůz v době jeho faktické nedostupnosti šponuje ceny dříve vyrobených kusů skoro na dvojnásobek. Tehdy jsme konstatovali, že je automobilka trochu sama proti sobě, když vůz neprodává byť za cenu zvýšenou o potenciální pokuty placené EU (asi 180 tisíc Kč) a ona skutečně našla řešení, jak jej dále prodávat. Ovšem trochu jiné.
Standardní Jimny se v Evropě neprodává a prodávat ani nebude, místo něj ale bude k mání... Jimny Professional. Co to je, že by auto s přibaleným DVD s jedním ze slavných Belmondových filmů? Kdepak, je to dodávka, tedy dodávka na oko, protože - uhádli jste - na dodávky se stejná pravidla EU ohledně emisí CO2 nevztahují.
Suzuki tak Jimny zbavilo zadních sedadel, přidalo mříž a začerněná okna a dodávka je na světě. Pro zachování prodejnosti auta to stačí, neboť na dodávky se od letošního roku vztahuje limit emisí CO2 147 g/km namísto 95 g/km u osobních aut. To je zásadní rozdíl, který Suzuki Jimny dovolí v evropském prodeji přežít. A pokud neprodá víc jak 22 tisíc takových „dodávek” za rok, může dokonce s EU jednat o vlastním, tedy ještě vyšším limitu.
Vsadili bychom se, že brzy budou nejprodávanějšími náhradními díly na Suzuki zadní sedadla na Jimny. A mříže poletí do garáží. Co nám to jen připomíná? Českou republiku do přelomu milénia, kdy se podobné „dodávky” dělaly z kde čeho kvůli odpočtu DPH. Možná se Suzuki nechají inspirovat další, protože z takového Audi RS6 půjde „dodávka” udělat také a jeho 263 g/CO2 si se 147- a nikoli 95gramovým limitem bude jistě rozumět lépe.
Suzuki Jimny se vrací do Evropy, ale jen jako dodávka, pochopitelně kvůli emisím CO2. Kolik bude stát a zda bude k mání také v ČR, zatím nevíme. Foto: Suzuki
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
dnes - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejčtenější články
- Hybridizace dalšího uctívaného Porsche 911 bude hlavně dárek pro stávající majitele, poznají tzv. Ferrari efekt
29.10.2024 - Cadillac do detailu ukázal svůj luxusní obytný vůz budoucnosti, vypadá jako z jiného světa
29.10.2024 - Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření
30.10.2024 - Stále hůř: Šéf ostrých Porsche říká, že na koupi GT3 máte asi rok, maximálně dva, pak ji zabijí emisní regulace
30.10.2024 - Auto čínského výrobce mobilů oslnilo časem z okruhu. Je to ale trochu levárna, vozu navíc po 43 km dojdou baterky
30.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva