Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka nabízí vlastním dealerům miliony za to, že odmítnou prodávat elektromobily
3.9.2022 | Petr Miler
Je to vskutku bizarní přístup k rozvoji dealerské sítě, i ten ale nakonec ukazuje, že automobilky ani nepočítají s tím, že by se elektrických aut prodávalo stejně jako dnes těch spalovacích. Podstatné části trhu jednoduše dávají sbohem, spoustě lidí elektromobily nejde vnutit.
Cena vynucovaného přechodu na stoprocentní elektromobilitu je bezpochyby nedozírná. Je v podstatě nespočítatelná a podobně jako snahy o „ozelenění” výroby elektrické energie může mít drastický dopad na ekonomiky zemí, které touto cestou kráčí. Dosud jsme se na věc dívali hlavně očima automobilek a zákazníků, přesun od spalovacích motorů k elektrickému pohonu je ovšem drahý i pro prodejce. A je jisté, že někteří tuto změnu nepřežijí.
Automobilky jim v tomto případě obvykle nepodají pomocnou ruku, spíše vidí v této rošádě příležitost, jak dealery vyšachovat a auta prodávat přímo koncovým zákazníkům. Důvodů, proč to chtějí dělat, je více - od spásy pro jejich tenčící se marže přes (související) větší moc nad cenou až po očekávání, že aut se bude prodávat podstatně méně. Tento dopad nakonec vidíme už dnes a automobilky si pochopitelně nepřejí, aby měli dealerů příliš mnoho - příliš mnoho subjektů by se pak pralo o příliš málo zákazníků, což se výrobci vrátí v podobě rozličných projevů neefektivity dealerské sítě.
Některé automobilky nechají své prodejce prostě padnout, trh se nakonec vyčistí sám. Poněkud aktivněji - ale o to bizarněji - nyní řeší očekávané dopady americký koncern General Motors. Ten se už dříve rozhodl maximální možnou měrou a co nejrychleji naskočit na elektrický vlak, od roku 2030 prodávat pod hlavičkou některých značek jen elektromobily a v roce 2035 zamýšlí prodávat už jen ty. Asi nemusíme dodávat, jak absurdní záměr to je, GM je ale o jeho správnosti přesvědčen tak moc, že už nyní podniká kroky, které do takového plánu zapadnou.
Jednou ze značek, která bude podle záměrů GM v roce 2030 jen elektrická, je Buick. Jejím dealerům tak už bylo oznámeno, že pokud chtějí prodávat elektromobily, musí investovat přes 300 tisíc dolarů (cca 7,4 milionu korun) do úprav svých showroomů, servisního zázemí apod. Potud je to obvyklý postup. Automobilky běžně chtějí po dealerech, aby do něčeho investovali a rády jim k tomu samy prodají vše nezbytné za ceny, které by si nikdo jiný účtovat nemohl. Postup ve stylu „peníze nebo život“ je tady zkrátka normou, alternativou je tedy obvykle jen se zastupováním značky skončit. Buick se na to ale rozhodl jít jinak.
Svým dealerům tak nyní nabízí možnost tento krok nepodstoupit a přesto neprodělat. Pokud se tedy prodejci značky rozhodnou, že elektromobily prodávat nebudou a se zastupováním Buicku v následujících letech skončí, automobilka jim dá zatím blíže neupřesněnou sumu jako odstupné. Půjde ale o hodně peněz, hovoří se nejméně o 200 tisících USD, tedy bezmála 5 milionech korun.
Od GM to není nový postup, totéž nabídl v roce 2020 dealerům Cadillacu, který chce též stoprocentně elektrifikovat. Ti dostali možnost přijmout výměnou za neprodej elektroaut dokonce 500 tisíc USD (asi 12,3 milionu Kč). A více jak třetina jich raději zavřela. Je to velmi zvláštní postup, nakonec ale jen ukazuje, kam svět s elektromobilitou míří.
Však vidíme u nás, jak se Škodě hroutí prodeje, jak místo 2 milionů aut ročně plánovaných na rok 2025 najednou prodává statisíce vozů za rok. A je jí to úplně jedno. Výrobcům nejde o to, abyste měli čím jezdit, jde jim o to vydělat. A dobrý byznys se dá udělat nad prodeji 10 tisíc i 10 milionů aut ročně, třebaže ten druhý má o něco větší potenciál. Automobilky prostě přijaly politickou vůli, zákazníky hodily přes palubu a jsou přesvědčeny o tom, že jim to projde. A jsou o tom přesvědčeny tak moc, že v roce 2022 dokonce nemají problém investovat ani do řízené devastace své obchodní a servisní sítě, které budovaly několik dekád. My jsme přesvědčeni, že sázka na iracionalitu a neefektivitu nevyjde nikomu, natož pak těm, kteří stojí na této straně trhu, je to jen otázka času. Jen ten ale ukáže, kdo se mýlil.
Také Buick sází vše na elektromobily, na fotkách je koncept modelu Wildcat, dnes totiž nenabízí jediný sériový elektrický model. V roce 2030 chce prodávat jen ty, ví, že s tím bank nerozbije, a tak v podstatě motivuje vlastní dealery k tomu, aby přestali jeho auta prodávat. Prý se elektrická auta pro každé místo nehodí, tak proč ksakru nabízet jen ta? Foto: Buick
Zdroj: WSJ
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 46 minutami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva