Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka, která měla vsadit vše na elektromobily, potichu nasypala 20 miliard do výroby nového dieselu
21.6.2023 | Petr Prokopec
Jaký více krystalický důkaz toho, že slova automobilek o sázce „all in” na elektrický pohon nejsou tak úplně pravdivá, ještě chtít? Koncern GM jen letos schválil dvě obrovské investice do dalšího vývoje a výroby spalovacích motorů, tentokrát dokonce dieselů.
Také koncern General Motors spojuje svou budoucnost jen s elektrickým pohonem. Ten mají jednotlivé značky přijmout jako jediné možné řešení v různých termínech, nakonec ale dopadnou všechny stejně.
Takový Buick by měl se spalovacími motory skončit do roku 2030, a to přesto, že v současné době značka nenabízí jediný elektromobil. Když si uvědomíme, že loni ve Státech prodala jen 103 519 aut, pak by poslání prodejů ke dnu nemuselo až tak bolet. Jenže třeba v Číně Buick stále platí za jednoho z klíčových hráčů, prodal ta loni 677 938 vozů. Přejít s tím vším ze stoprocentně spalovacích na stoprocentně elektrické pohony během 6 let a 6 měsíců bez ztráty květinky? To je opravdu odvážný, ne-li rovnou pošetilý, nesmyslný a nerealizovatelný záměr.
Nakonec to tak možná vidí i sám GM, neboť kroky, o kterých aktivně nemluví, naznačují existenci docela jiných plánů. Už v květnu totiž na automobilku prasklo, že začala v tichosti vyvíjet nový benzinový 2,5litrový čtyřválec. A nyní se stalo něco podobného - opět bez oficiálního oznámení, které automobilka narychlo rozeslala poté, co se o věci celý automobilový svět dozvěděl oklikou.
Ukázalo se totiž, že zmíněná investice není tou jedinou, která nově míří na konto spalovacích motorů. GM totiž vrazí neskutečných 920 milionů dolarů (cca 20 mld. Kč) do výroby 6,6litrového turbodieselu Duramax V8 v továrně Ohiu. Koncern tedy tuto jednotku evidentně neodepisuje, ale naopak předpokládá, že ji čeká zářná budoucnost a zájem o ni půjde v příštích letech razantně nahoru. Výrobní kapacita tak razantně naroste poté, co se místo stávajících 23 tisíc metrů čtverečných areál určený pro výrobu rozšíří na plochu takřka 103 tisíc metrů čtverečných.
GM kromě toho nasypal také nemalé peníze do vývoje nového benzinového osmiválce, který by měl nahradit stávající 6,2litrovou jednotku užívanou třeba Chevroletem Corvette. Detaily o jejím objemu, výkonu či příchodu pak sice chybí, samotná tisková zpráva značky však budila útrpný úšklebek. V jejím závěru totiž GM sám sebe prezentoval jako globální společnost, která se zaměřuje pouze na zcela elektrickou budoucnost.
Tato prohlášení jsou ale určena buď zaslepeným investorům, naivním politikům či mají zmást konkurenci. Realita je prostě jiná a pro zákazníky je stěžejní skutečnost, že pouze za letošek koncern odklepl investice přesahující 40 miliard korun, jež jdou převážně do velkých spalovacích jednotek. Něco takového by vedení GM rozhodně neschválilo, pokud by si nebylo jisto tím, že se mu taková investice vrátí, i když má dojít na další zpřísňování emisních standardů.
Aktuálně už jen dodáme, že zmíněný diesel Duramax počítá pouze s jednotným objemem 6,6 litru, výkon a točivý moment se však liší na základě využití. Vrcholem je 558 koní a 1 471 Nm, s nimiž je možné utáhnout přívěs vážící zhruba deset tun. Již tím jednotka v podstatě zašlapává do země elektrické agregáty. Jí osazené pick-upy přitom nejsou omezené krátkým dojezdem, dotankovat je pak lze během pár minut.



GM zjevně počítá s tím, že vozy jako Silverado HD budou s dieselovým pohonem prodávány i v mnoha následujících letech, i když na oko sází vše jen na elektřinu. Jinak by přece potichu neinvestoval 20 miliard do výroby jednotek Duramax V8 v továrně v Ohiu. Foto: Chevrolet
Zdroje: Reuters, GM
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 6 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 9 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch