Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka horující za elektromobily od rána do večera začala v roce 2023 vyvíjet nový spalovací motor
16.5.2023 | Petr Prokopec
Z oficiálních výstupů se může zdát, že některé automobilky pro bateriový pohon hoří tak moc, že by nejradši už včera prodávaly jen elektromobily. GM patří mezi ně, jenže i vedení tohoto koncernu už zřejmě procitlo ze zeleného opojení.
Budoucnost patří elektromobilitě, tedy alespoň dle koncernu General Motors. Americká automobilka opakovaně zmiňuje svůj závazek bateriovému pohonu, který se rozhodla propagovat na všech možných úrovních. I proto došlo na dohodu se společností Netflix, v jejíchž pořadech se elektrické vozy Chevroletu, Cadillacu či GMC začnou v brzké době objevovat. Zajímavé sice je, že hned ve dvou plánových seriálech má vystoupit Bolt, tedy končící elektromobil, pro koncern je ale nejspíše důležitá jakákoli přítomnost.
S tímto veřejným obrazem ostře kontrastují informace webu GM Authority. Ten s odkazem na své zdroje z automobilky uvedl, že GM začal v tichosti vyvíjet nový benzinový 2,5litrový čtyřválec. Něco takového ve světle výše zmíněného nedává žádný smysl. Tedy za předpokladu, že automobilka to myslí s urychleným přechodem k elektrifikaci vážně. Ve skutečnosti se do elektromobilů zase tak nehrne, jak ostatně ukázala už v reakci na návrh americké vlády, která by v roce 2030 chtěla dostat podíl elektromobilů na celkových prodejích aut z dřívějších 50 na 60 procent.
Politici tedy zatím netlačí výrobce k úplné elektrifikaci, i navýšení požadované kvóty na takovou úroveň je ale drakonické. Z něčeho takového by GM měl mít vzhledem ke svým veřejným postojům radost, neboť politické záměry mu hrají do karet. Jako člen Aliance pro automobilové inovace ale mluví o opaku - prý nejde o malou, nýbrž podstatnou změnu, která povede k výraznému propouštění zaměstnanců. Vše navíc bude zbytečné, neboť na světě není dostatek vzácných kovů.
Výrobci se tedy snad konečně začínají probírat ze svého zeleného opojení, pokud to tedy nebyla póza od začátku. Vnímají snad i to, že pokud dnes lidé nemají na nová spalovací auta, jen stěží budou mít na dražší elektrická s nižší využitelností. Končí rovněž víra v oblíbenou politickou mantru „všechno bude“. Místo toho začíná být patrné, že i když do vývoje jsou sypány stovky miliard, technologie kráčí kupředu jen malými krůčky. Aby však dokázala oslovit masy, je zapotřebí hned několik obrovských skoků, o kterých se možná mluví, ničeho konkrétního ale nejsme svědky.
Začíná tak být stále pravděpodobnější, že spalovací motory budou pokračovat i po roce 2035, a to na obou stranách Atlantiku. Výrobci nicméně budou kvůli plnění norem potřebovat modernější a efektivnější agregáty. Chystaná dva-pětka zřejmě bude jedním z nich, přičemž aktuálně není jasné, zda se kromě přeplňování dočká i větší či menší formy hybridizace. Stejně tak je neznámý i výkon, ten se nicméně bude lišit v závislosti na daném modelu. Sportovní či osobní auta ale zřejmě motor pohánět nebude, spojen bude s SUV.
Nová jednotka má nahradit existující 2,7litrový motoru, který produkuje od 240 do 315 koní, patrně tedy nabídne z menšího objemu vyšší výkonu. Ve finále ale detaily nejsou až tak podstatné. Stěžejní na celé věci je ta skutečnost, že automobilka, která za elektromobily na oko horuje od rána do večera, v roce 2023 začne vyvíjet nový spalovací motor. Vůbec by nás přitom nepřekvapilo, kdyby se konkurence pustila do něčeho podobného, pokud už to tedy též potichu nedělá.


GM vyvíjí nový 2,5litrový čtyřválec, který naváže na stávající 2,7litrový motor s interním označením L3B. Foto: General Motors
Zdroj: GM Authority
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
28.3.2025Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva