Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu
3.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nápad řešit hromadnou dopravu tak, že autobusy budou jezdit nad ostatními auty, se zdál bláznivý až nereálný. Jenže v Číně je možné vše.
Čínský „obkročný autobus”, o kterém jsme psali před pár měsíci, se zdál být bláznivou ideou, jak levně zrychlit dopravu ve městě. Vznikl sice funkční zmenšený model a autoři „vyhrožovali” tím, že reálný prototyp uvidíme ještě letos, příliš jsme tomu ale nevěřili. Mýlili jsme se, jak vidno - bizarní kombinace autobusu a tramvaje se poprvé ukázala v životní velikosti ve městě Čchin-chuang-tao, a to dokonce i za jízdy.
Zkouška to byla vcelku krátká a stroj, který dostal nově název Transport Elevated Bus, TEB, se pohyboval jen velmi pomalu. Pod ním ale byla auta a vůz skutečně přepravoval cestující, jak vám ukáží fotografie níže. Oproti modelům, představeným před několika týdny, je reálný TEB třetinové délky, tedy po srovnání měřítek, pochopitelně.
Rozměry jsou obecně trochu jiné. Světlá výška činí rovné dva metry, výška celého stroje je 4,8 metru. To je jen o kousek víc než patrové autobusy v Číně a je to proto, aby TEB mohl podjíždět stávající mosty bez úprav. Jeho šířka je 7,8 metru a délka 22 metrů. Pojme 300 lidí a soudě podle fotek kabiny i s relativním nadhledem.
Nastupování a vystupování v musí obstarávat vyvýšené peróny, pochopitelně, přímo u země jsou jen kol a se schody či výtahy se nepočítá. Hmotnost vozu neslo 16 klasických kol s pneumatikami jako u autobusu, jinak jej ale vedou koleje jako tramvaj. Při zkoušce, kterou si můžete prohlédnout níže na fotkách, vozidlo ujelo asi 300 metrů a velmi pomalu. Reálná rychlost by se jinak měla pohybovat mezi 40 a 50 km/h.
Zajímavostí jsou světla v rozích, která vypadají jako semafor. Je možné, že v ostřejších zatáčkách a při odbočování bude z bezpečnostních důvodů provoz aut pod TEB zastaven, k čemuž můžou sloužit tyhle semafory. Také by mohly zastavit provoz, pokud by byl daný autobus vybaven sklopnými schody či výtahy pro nastupování, ale to už spekulujeme.
Při prezentaci v životní velikosti měl stroj původně ujet 1 km, ovšem vzdálenost byla zkrácena na již zmíněných 300 metrů. Vidíme však, že by to mohlo fungovat, přes zjevnou monstróznost samotného stroje. Nápad je to pořád zajímavý, i když má své nevýhody, a stále existují velké otazníky. Těmi hlavními jsou již zmíněné zatáčky a také provoz aut vyšších než dva metry - uvidíme, kam bude vývoj směřovat dále.

















Jízda prvního prototypu byla spíš testem, zda TEB může fungovat
Zdroj: China Xinhua News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 10 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
před hodinouFerrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
před 3 hodinamiNissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
před 4 hodinamiAni nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
před 6 hodinamiŠéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva