Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu
3.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nápad řešit hromadnou dopravu tak, že autobusy budou jezdit nad ostatními auty, se zdál bláznivý až nereálný. Jenže v Číně je možné vše.
Čínský „obkročný autobus”, o kterém jsme psali před pár měsíci, se zdál být bláznivou ideou, jak levně zrychlit dopravu ve městě. Vznikl sice funkční zmenšený model a autoři „vyhrožovali” tím, že reálný prototyp uvidíme ještě letos, příliš jsme tomu ale nevěřili. Mýlili jsme se, jak vidno - bizarní kombinace autobusu a tramvaje se poprvé ukázala v životní velikosti ve městě Čchin-chuang-tao, a to dokonce i za jízdy.
Zkouška to byla vcelku krátká a stroj, který dostal nově název Transport Elevated Bus, TEB, se pohyboval jen velmi pomalu. Pod ním ale byla auta a vůz skutečně přepravoval cestující, jak vám ukáží fotografie níže. Oproti modelům, představeným před několika týdny, je reálný TEB třetinové délky, tedy po srovnání měřítek, pochopitelně.
Rozměry jsou obecně trochu jiné. Světlá výška činí rovné dva metry, výška celého stroje je 4,8 metru. To je jen o kousek víc než patrové autobusy v Číně a je to proto, aby TEB mohl podjíždět stávající mosty bez úprav. Jeho šířka je 7,8 metru a délka 22 metrů. Pojme 300 lidí a soudě podle fotek kabiny i s relativním nadhledem.
Nastupování a vystupování v musí obstarávat vyvýšené peróny, pochopitelně, přímo u země jsou jen kol a se schody či výtahy se nepočítá. Hmotnost vozu neslo 16 klasických kol s pneumatikami jako u autobusu, jinak jej ale vedou koleje jako tramvaj. Při zkoušce, kterou si můžete prohlédnout níže na fotkách, vozidlo ujelo asi 300 metrů a velmi pomalu. Reálná rychlost by se jinak měla pohybovat mezi 40 a 50 km/h.
Zajímavostí jsou světla v rozích, která vypadají jako semafor. Je možné, že v ostřejších zatáčkách a při odbočování bude z bezpečnostních důvodů provoz aut pod TEB zastaven, k čemuž můžou sloužit tyhle semafory. Také by mohly zastavit provoz, pokud by byl daný autobus vybaven sklopnými schody či výtahy pro nastupování, ale to už spekulujeme.
Při prezentaci v životní velikosti měl stroj původně ujet 1 km, ovšem vzdálenost byla zkrácena na již zmíněných 300 metrů. Vidíme však, že by to mohlo fungovat, přes zjevnou monstróznost samotného stroje. Nápad je to pořád zajímavý, i když má své nevýhody, a stále existují velké otazníky. Těmi hlavními jsou již zmíněné zatáčky a také provoz aut vyšších než dva metry - uvidíme, kam bude vývoj směřovat dále.

















Jízda prvního prototypu byla spíš testem, zda TEB může fungovat
Zdroj: China Xinhua News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
před 7 hodinamiElektričtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
před 8 hodinamiBývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
před 10 hodinamiLamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
před 11 hodinamiVW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva