Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu
3.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nápad řešit hromadnou dopravu tak, že autobusy budou jezdit nad ostatními auty, se zdál bláznivý až nereálný. Jenže v Číně je možné vše.
Čínský „obkročný autobus”, o kterém jsme psali před pár měsíci, se zdál být bláznivou ideou, jak levně zrychlit dopravu ve městě. Vznikl sice funkční zmenšený model a autoři „vyhrožovali” tím, že reálný prototyp uvidíme ještě letos, příliš jsme tomu ale nevěřili. Mýlili jsme se, jak vidno - bizarní kombinace autobusu a tramvaje se poprvé ukázala v životní velikosti ve městě Čchin-chuang-tao, a to dokonce i za jízdy.
Zkouška to byla vcelku krátká a stroj, který dostal nově název Transport Elevated Bus, TEB, se pohyboval jen velmi pomalu. Pod ním ale byla auta a vůz skutečně přepravoval cestující, jak vám ukáží fotografie níže. Oproti modelům, představeným před několika týdny, je reálný TEB třetinové délky, tedy po srovnání měřítek, pochopitelně.
Rozměry jsou obecně trochu jiné. Světlá výška činí rovné dva metry, výška celého stroje je 4,8 metru. To je jen o kousek víc než patrové autobusy v Číně a je to proto, aby TEB mohl podjíždět stávající mosty bez úprav. Jeho šířka je 7,8 metru a délka 22 metrů. Pojme 300 lidí a soudě podle fotek kabiny i s relativním nadhledem.
Nastupování a vystupování v musí obstarávat vyvýšené peróny, pochopitelně, přímo u země jsou jen kol a se schody či výtahy se nepočítá. Hmotnost vozu neslo 16 klasických kol s pneumatikami jako u autobusu, jinak jej ale vedou koleje jako tramvaj. Při zkoušce, kterou si můžete prohlédnout níže na fotkách, vozidlo ujelo asi 300 metrů a velmi pomalu. Reálná rychlost by se jinak měla pohybovat mezi 40 a 50 km/h.
Zajímavostí jsou světla v rozích, která vypadají jako semafor. Je možné, že v ostřejších zatáčkách a při odbočování bude z bezpečnostních důvodů provoz aut pod TEB zastaven, k čemuž můžou sloužit tyhle semafory. Také by mohly zastavit provoz, pokud by byl daný autobus vybaven sklopnými schody či výtahy pro nastupování, ale to už spekulujeme.
Při prezentaci v životní velikosti měl stroj původně ujet 1 km, ovšem vzdálenost byla zkrácena na již zmíněných 300 metrů. Vidíme však, že by to mohlo fungovat, přes zjevnou monstróznost samotného stroje. Nápad je to pořád zajímavý, i když má své nevýhody, a stále existují velké otazníky. Těmi hlavními jsou již zmíněné zatáčky a také provoz aut vyšších než dva metry - uvidíme, kam bude vývoj směřovat dále.
Jízda prvního prototypu byla spíš testem, zda TEB může fungovat
Zdroj: China Xinhua News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
včera - Sprint Tesly Cybertruck proti nadupaným SUV Rolls-Roycu a Mercedesu je mnohem vyrovnanější, než by vás napadlo
27.1.2025 - Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
26.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Stále aktuální Hyundai Tucson láká i jako ojetina, jen pár let staré ho pořád s normálním dieselem koupíte za cenu Fabie
před 9 hodinami - EU Trumpovi oponuje zbytečně. Není tím spasitelem a strůjcem revoluce, za kterého jej dnes mnozí mají
před 10 hodinami - BMW začalo odhalovat svůj nejostřejší kombík. Dostane se k němu hrstka vyvolených, budou se muset řádně plácnout přes kapsu
včera - Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
včera - Končíme s posedlostí elektromobily, říká šéfka Alfy Romeo. Návratu k normálu říká „multienergetická strategie”
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.28. 23:33 - rutak11
- Lampárna (stěžovatelna) 01.28. 18:55 - pavproch
- Onboard videa 01.28. 18:16 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.28. 15:13 - pavproch
- Chlubítko univerzální 01.28. 14:14 - Stepan
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.28. 09:30 - Kecachep
- Přituhuje 01.27. 23:52 - abgx1
- Hon na piráty 01.27. 22:39 - řidičBOB