Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu
3.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nápad řešit hromadnou dopravu tak, že autobusy budou jezdit nad ostatními auty, se zdál bláznivý až nereálný. Jenže v Číně je možné vše.
Čínský „obkročný autobus”, o kterém jsme psali před pár měsíci, se zdál být bláznivou ideou, jak levně zrychlit dopravu ve městě. Vznikl sice funkční zmenšený model a autoři „vyhrožovali” tím, že reálný prototyp uvidíme ještě letos, příliš jsme tomu ale nevěřili. Mýlili jsme se, jak vidno - bizarní kombinace autobusu a tramvaje se poprvé ukázala v životní velikosti ve městě Čchin-chuang-tao, a to dokonce i za jízdy.
Zkouška to byla vcelku krátká a stroj, který dostal nově název Transport Elevated Bus, TEB, se pohyboval jen velmi pomalu. Pod ním ale byla auta a vůz skutečně přepravoval cestující, jak vám ukáží fotografie níže. Oproti modelům, představeným před několika týdny, je reálný TEB třetinové délky, tedy po srovnání měřítek, pochopitelně.
Rozměry jsou obecně trochu jiné. Světlá výška činí rovné dva metry, výška celého stroje je 4,8 metru. To je jen o kousek víc než patrové autobusy v Číně a je to proto, aby TEB mohl podjíždět stávající mosty bez úprav. Jeho šířka je 7,8 metru a délka 22 metrů. Pojme 300 lidí a soudě podle fotek kabiny i s relativním nadhledem.
Nastupování a vystupování v musí obstarávat vyvýšené peróny, pochopitelně, přímo u země jsou jen kol a se schody či výtahy se nepočítá. Hmotnost vozu neslo 16 klasických kol s pneumatikami jako u autobusu, jinak jej ale vedou koleje jako tramvaj. Při zkoušce, kterou si můžete prohlédnout níže na fotkách, vozidlo ujelo asi 300 metrů a velmi pomalu. Reálná rychlost by se jinak měla pohybovat mezi 40 a 50 km/h.
Zajímavostí jsou světla v rozích, která vypadají jako semafor. Je možné, že v ostřejších zatáčkách a při odbočování bude z bezpečnostních důvodů provoz aut pod TEB zastaven, k čemuž můžou sloužit tyhle semafory. Také by mohly zastavit provoz, pokud by byl daný autobus vybaven sklopnými schody či výtahy pro nastupování, ale to už spekulujeme.
Při prezentaci v životní velikosti měl stroj původně ujet 1 km, ovšem vzdálenost byla zkrácena na již zmíněných 300 metrů. Vidíme však, že by to mohlo fungovat, přes zjevnou monstróznost samotného stroje. Nápad je to pořád zajímavý, i když má své nevýhody, a stále existují velké otazníky. Těmi hlavními jsou již zmíněné zatáčky a také provoz aut vyšších než dva metry - uvidíme, kam bude vývoj směřovat dále.

















Jízda prvního prototypu byla spíš testem, zda TEB může fungovat
Zdroj: China Xinhua News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Číňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před hodinouVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 2 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 4 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 5 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva