Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autem roku v Japonsku je hybridní Toyota, čistě elektrické Evropany rozdrtila rozdílem několika tříd
11.12.2023 | Petr Prokopec
Jasně, lokální ankety o auta roku obvykle vyhrávají domácí auta, přesto je zajímavé, jak moc Japonci ani dnes v těchto anketách neholdují elektromobilům. Elektrická hvězda VW jménem ID.4 dosáhla 15krát horšího výsledku, Abarth 500e jen o fous lepšího.
Toyota Prius nikdy nebyla mým šálkem kávy. Nikoli proto, že bych tvrdošíjně odmítal její hybridní pohon, třebaže opravdu nebyl ničím pro aktivního řidiče, v prvé řadě mi ale nikdy nepadl do oka její design. První generace byla totiž typickou japonskou nudou a šedí. Druhá začala přejímat prvky MPV, zatímco ta třetí k tomu již začala přihazovat asijskou extravaganci, jíž většina Evropanů příliš nefandí. Nebylo to však nic ve srovnání s jejím nástupcem, v jehož případě si člověk začal říkat, zde lze klesnout ještě blíže pomyslnému dnu.
Před rokem a měsícem se nicméně ukázala generace pátá, která je z docela jiného těsta. A pokud hledáte co nejvýstižnější vyjádření slovního spojení „nebe a dudy“, postavte stávající Prius vedle auta prodávaného v letech 2015 až 2022. V té chvíli nebudete věřit, že jde v tentýž model od stejného výrobce. Tohle je skutečně velký skok pro zákazníky japonské automobilky a ještě větší pro Toyotu samotnou, pokud budeme lehce parafrázovat slavný výrok Neila Armstronga.
Nejsme rozhodně sami, kdo novému Priusu dává palec nahoru. Podobně je na tom i odborná porota ankety Japonské auto roku 2023-2024, která pátou generaci hybridního sedanu dosadila na domácí trůn. Přitom ocenila nejen design, ale také příkladnou aerodynamiku, byť ve srovnání s předchůdcem došlo k nepatrnému navýšení koeficientu odporu vzduchu. Menší je však čelní plocha, což napomáhá zlepšit spotřebu i dynamiku. S tím jde ruku v ruce mnohem výkonnější ústrojí, o lepší stabilitu se pak stará nižší těžiště.
Nový Prius tak vlastně má vše, co jste kdy od auta potřebovali. S 223 koňmi pod kapotou zvládá zrychlit na stovku za 6,8 sekundy, díky bateriím o kapacitě 13,6 kWh pak můžete i do bezemisních zón bez jakéhokoli poplatku. Do kapsy nicméně budete muset sáhnout pro minimálně 1 150 000 Kč, což poptávku jistě omezí - u nás ostatně bylo za prvních jedenáct letošních měsíců prodáno jen 14 aut, což jsou nižší registrace, než jaké má na kontě Suzuki Swace. Tedy auto, o kterém slyšíte dost možná poprvé.
Zpět ale k japonské anketě, která se konala již po čtyřiačtyřicáté. Kromě Toyoty Prius, která na prvenství dosáhla již potřetí (na udělování titulů došlo již v letech 1997 a 2009) bylo totiž oceněno také BMW X1 jako nejlepší vůz z dovozu. Mitsubishi Delica Mini se pro změnu dočkalo trofeje za nejlepší design, zatímco Nissan Serena byl vyhlášen nejvíce high-tech autem roku. Zajímavé pak je, že nedošlo na ocenění žádného vozu z kategorie kei cars, stejně jako Japonci neshledali nic zajímavého na letošních elektromobilech.
V tomto ohledu lze přičíst kus kreditu BMW X1, to je ale pořád dominantně spalovací auto. Za čistě elektrickými Evropany, kteří ovládli kdejakou místní anketu, musíme až na 8. resp. 9. místo, kde najdeme Abarth alias Fiat 500e a VW ID.4. A jejich výsledky jsou mizerné - 24 bodů pro ID.4 je pouhou patnáctinou výsledku vítězné Toyoty, Ital na tom s 42 body není o moc lépe.
Výsledky ankety Japonské auto roku 2023-2024
1. Toyota Prius - 360 bodů
2. BMW X1 - 150 bodů
3. Honda ZR-V - 100 bodů
4. Toyota Alphard/Vellfire - 90 bodů
5. Nissan Serena - 60 bodů
6. Mitsubishi Delica Mini - 60 bodů
7. Subaru Crosstrek - 56 bodů
8. Abarth 500e - 42 bodů
9. Volkswagen ID.4 - 24 bodů
10. Maserati Grecale - 18 bodů
Toyota Prius páté generace se stala japonským autem roku. Vedle ní zabodovaly také BMW X1, Mitsubishi Delica Mini a Nissan Serena. Za elektrickými modely musíme až na konec nejlepší desítky. Foto: JCOTY, tiskové materiály
Zdroj: JCOTY
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva