Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
24.4.2024 | Petr Miler
Firma se navenek chlubí prodejními úspěchy a růstem odbytu o stovky procent, ale kdo tyto vozy kupuje? A co se s nimi pak děje? Odhalení agentury Reuters a mediální společnosti Hunterbrook jsou pro Pham Nhat Vuonga zničující.
Jeho jméno by pravděpodobně nikdy nevstoupilo v širší známost, kdyby se spokojil s tím, co dokázal v 90. letech a řádně rozvinul v následujících dekádách. Řeč je Pham Nhat Vuongovi, prvním vietnamském miliardáři, který se koncem 80. let připravoval na kariéru geologa. Po studiu hanojské univerzity zamířil do Ruska na moskevský geologický institut, po promoci v roce 1992 se ale ve svých 24 letech rozhodl rozvinout spíše svůj obchodní talent.
Přesunul se na Ukrajinu, kde v roce 1993 založil firmu Technocom, která se navzdory svému jménu soustředila na výrobu instantních nudlí a polévek, které tou dobou zažily ve světě velký boom. Jedna z jeho značek, Mivina, se prosadila i v Česku, vietnamský byznysmen ale mířil výš. Firmu tak nakonec prodal a s novým miléniem se vrátil zpět do rodné vlasti, kde získané miliardy investoval do nemovitostí. Jak developer znovu uspěl a stal se vůbec prvním dolarovým miliardářem v zemi - dnes je jeho jmění odhadováno na 4,2 mld. USD , tedy bezmála 100 mld. Kč.
Jeho aktivity se tak záhy začaly rozšiřovat i do dalších oborů, mj. do aut. Už v minulé dekádě tedy založil firmu VinFast, jejíž obchodní model se zdál být relativně prostý a svého času jsme mu věštili úspěch. Pham Nhat Vuong se rozhodl využít starší techniky BMW, kterou se mu podařilo licencovat, a zabalit ji do vlastního moderního hávu. Něco takového by na lidi skoro jistě fungovalo, neboť to mohlo být relativně levné, technický pořád na výši a navíc elektronicky i designově moderní. Než se ale stačil tímto směrem pořádně vydat, přišlo totální přehození výhybky.
Jeden z nejznámějších Vietnamců jako by najednou ztratil čich na příležitost a místo relativně chytrého, málokým využívaného modelu vsadil na toho nejtuctovějšího z tuctových koní - na elektromobily vlastní konstrukce. Kdyby je uměl nabízet za 200 tisíc, ještě by to mohlo fungovat, on ale přišel s vozy, které jsou ve své podstatě stejně problematické jako kterákoli jiná auta konkurence, v detailech jsou ještě problematičtější a za levné je označit nelze. Proč by někdo něco takového měl chtít?
Už nějakou chvíli je tak patrné, že prodeje nefrčí a automobilka prodělává, přičemž nepomáhá ani uplácení novinářů a zákazníků. Kritických hlasů navíc přibývá a i když ve Vietnamu jsou úspěšně potírány, za hranicemi země je VinFast v negativních souvislostech propírán stále častěji. A nejnověji dostal opravdu velkou ťafku.
Hunterbrook Media a Reuters totiž začaly „vrtat” ve výsledcích VinFastu, který na oko válí. Nedávno se pochlubil prodeji za první letošní čtvrtletí, které jsou definovány 444% meziročním růstem, jenže naprostá většina těchto vozů (má jít o víc jak 70 procent) je prodávána spřáteleným firmám automobilky, nikoli pestré paletě kupců všeho druhu.
To by nutně až tak nevadilo, kdyby tyto vozy byly normálně používány, jenže to často nejsou. Lidé z Hunterbrooku věc řeší od chvíle, kdy se na Youtube objevily záběry stovek nových VinFastů chátrajících na polích. A šlo právě o auta registrovaná na spřátelenou firmu, která měla na stejném místě podle očitých svědků stát už hodně dlouho. Video záhy z platformy zmizelo, Hunterbrooku se ale podařilo vozy lokalizovat a pořídit snímky, které můžete vidět níže.
Stovky aut tak stojí na stejných místech po přihlášení měsíce, aniž by je kdokoli používal. VinFast má navíc místo řešení svých vlastních obchodních problémů dál raději zastrašovat a jinak potírat kritiky jeho činnosti, což jeho problémům jen dodává na vážnosti. Vše zkrátka nasvědčuje tomu, že VinFast hraje určitou hru, neboť dál buduje nové továrny, aniž by je potřeboval. Jen jeho vietnamská továrna umí vyrobit až 300 tisíc aut za rok, loni ale značka neprodala víc než 35 tisíc vozů po celém světě. Přesto vzniká nová továrna v Severní Karolíně v USA, kde firma loni prodala pouhých 265 vozů, ta má mít kapacitu dalších 150 tisíc vozů za rok. K čemu to?
Vypadá to vážně tak, že se jeden vietnamský sen víc než cokoli jiného chýlí ke svému konci. Pham Nhat Vuonga to asi na pracovní úřad nepošle, má dost jiných aktivit, pokud ale dnes jeh VinFast nedokáže reálně prodávat skoro nic a většinu jeho existujícího odbytu tvoří ve své podstatě fiktivní prodeje, není snad ani možné, aby firma brzy nepadla. Možná měl Pham Nhat Vuong zůstat u oněch nudlí. Anebo aspoň realit či přepracovaných starších BMW...
VinFast jsme požádali o reakci na vznesená obvinění, na odpověď zatím čekáme.







Auta jako VinFast VF8 nemají za svou cenu absolutně co nabídnout a nevidíme se, že je skoro nikdo nechce. Že se to ovšem firma snaží všemožně zastřít velmi pochybnými praktikami, s podivem je. Foto: VinFast
With help from the @bellingcat geolocation community, we found the field. Turns out, it was one of several places in Vietnam where VinFast vehicles sold to companies owned by the CEO appeared to be stored, as seen in these satellite images. pic.twitter.com/tFADz0Pmk6
— Hunterbrook (@hntrbrkmedia) April 21, 2024
Zdroje: Hunterbrook Media, Reuters
Bleskovky
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před hodinou Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Termas de Rio Hondo včera 16:00
- Marc Márquez v této podobě je svým kolegům z MotoGP na obtíž včera 10:00
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny 12.3.2025
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách 12.3.2025
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
Nejnovější články
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před hodinou Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva