Auta „na cukrovou třtinu” prodejně drtí elektromobily v Brazílii, u nás je situace vlastně podobná

Seberete elektrickým autům dotace a ještě asi tisíc dalších forem přerozdělování v jejich prospěch a stanou se přesně tím, čím pokaždé v historii - slepou uličkou vývoje. Situace v Brazílii to ukazuje, před očima to ale nakonec máme i u nás.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Auta „na cukrovou třtinu” prodejně drtí elektromobily v Brazílii, u nás je situace vlastně podobná

24.7.2023 | Petr Miler

Auta „na cukrovou třtinu” prodejně drtí elektromobily v Brazílii, u nás je situace vlastně podobná

/

Foto: Renault

Seberete elektrickým autům dotace a ještě asi tisíc dalších forem přerozdělování v jejich prospěch a stanou se přesně tím, čím pokaždé v historii - slepou uličkou vývoje. Situace v Brazílii to ukazuje, před očima to ale nakonec máme i u nás.

Není ekologičnosti bez ekonomičnosti, říkával už dávno jeden z kantorů, který mě učili ekonomii. Dnes by za taková „kacířská” slova zřejmě riskoval ztrátu zaměstnání, před pár dekádami ale ještě vše neobjímala politická dogmata. Jeho postoj měl hlavu a patu - proti ekologickým řešením nelze nic namítat, pakliže jsou ale ekonomicky dalece méně efektivní než jiná, nemají z dlouhodobého hlediska šanci přežít a dojedou právě na to. V takové chvíli nemá smysl je násilně prosazovat, je prostě třeba hledat jiná, které oba aspekty spojí lépe.

Přesně v této pozici jsou dnes elektrická auta. Tedy, o jejich ekologičnosti by šlo dlouze diskutovat, i kdybychom ale došli k závěru, že skutečně představují potenciální přínos, z ekonomického hlediska jsou tak nekonkurenceschopným nesmyslem, že nemají šanci se prosadit. Fakt, že je kupuje víc než pár nadšenců, je dán v prvé, páté i desáté řadě přerozdělováním v jejich prospěch. Ani doslova brutální evropsko-unijní mechanismy, které jejich směrem hrnou miliardy a miliardy euro, nestačí na to, aby se jakkoli prosadily ve většině zemí EU, Česko nevyjímaje. Musíte jim přidat ještě brutálnější lokální podpory jako v Německu, Nizozemsku či Francii, přesto ale stěží bojují o víc než 20 procent trhu.

Některými je to předkládáno jako úspěch, my to tak vnímat nemůžeme. Elektromobily vzhledem ke své omezené použitelnosti, vysoké ceně a nejasné životnosti (a tedy i nejasnému udržení hodnoty) nemají nejmenší šanci konkurovat spalovacím vozům. A i jakákoli jiná alternativa k tradičním fosilním palivům je na alespoň trochu fungujícím trhu sfoukne jako svíčku.

Své o tom ví Brazilci, jak informuje agentura Bloomberg. Tamní specifické podmínky dané rozsáhlým cukrovarnickým průmyslem dovolily prosadit se autům, která vedle klasického benzinu dokáží spalovat také „cukrovou třtinu”, přesněji ethanol z ní vyrobený. Nestalo se to náhodou ani dotační politikou - tuto surovinu lze v Brazílii levně pěstovat a rafinovat a když v 70. letech začal zemi decimovat nedostatek ropy, vydala se cestou větší samostatnosti právě tíhnutím k těmto vozům.

Zákazníci s tím nemohli mít problém - auta spalující ethanol se nechovají podstatně jinak než ta na benzin a alternativní palivo je pro ně dokonce levnější. Vozy schopné pracovat s oběma zdroji energie se tak stávaly postupně populárnějšími, až v roce 2003 přišel VW Gol Flex, který spustil lavinu. Od té doby tzv. flex-fuel auta oslovují více a více kupců a dnes mají 84,5 % (!) celého trhu. Elektromobily, které automobilky tlačí v zemi podobně jako kdekoli jinde, oslovily loni 2,52 % kupců. Vítězství „aut na cukrovou třtinu”, jak se jim nejen v Brazílii říká, je naprosto jednoznačné.

Brazílie díky nim ani nemá důvod elektromobily protežovat - podle Bloombergu jsou celoživotní emise brazilských „aut na cukrovou třtinu” přibližně 16,7 tuny oxidu uhličitého ve srovnání s odhady mezi 40 až 50 tunami, které mají vypouštět podobné modely používající klasický benzin. Brazilci tak našli cestu, jak spojit ekologičnost s ekonomičností a bodují. My jsme se rozhodli ekonomii „ohnout” ve prospěch ekologie a dopadneme jako každý, kdo to kdy zkusil. Ceteris paribus, chce se dodat pro úplnost, převratný vynález může situaci vždy změnit.

Brazilský příklad ukazuje, co je také možné, třebaže v konkrétní podobě je třeba u nás neopakovatelný. V Česku je ale nakonec situace podobná - podle statistik SDA se letos v Česku prodalo 2 992 elektromobilů, což znamená podíl na trhu 2,59 %. Vedle toho si kupce našlo 1 853 vozů schopných spalovat LPG. Jistě, to je méně a zdaleka na 84,5 %, jenže auta na LPG prodává jedna jediná značka, Dacia. Přesto nemají daleko k tomu vyrovnat odbyt tak tlačených elektromobilů všech značek dohromady. A nejprodávanější auto na LPG (Jogger, 927 kusů) svými prodeji násobně zastiňuje i to nejprodávanější elektrické auto. Přitom LPG je též cestou k nižším emisím CO2.

Nebylo by tedy lepší šířeji nabízet auta na LPG, která by trh snadno přijal jako prakticky stejně drahá, stejně použitelná a provozně dokonce levnější, než všem vnucovat elektromobily, které jsou pro mnohé zcela nepoužitelné, stojí násobně více a provozně nejsou už kvůli ztrátě hodnoty výhrou ani v nejmenším? Nebylo by lepší prodávat třeba... 84,5 % lidem auta s reálně nižšími - třebaže nenulovými - emisemi CO2 bez dotací, než se za cenu miliard radovat z odbytu bezvýznamného množství elektromobilů se sice „nulovými” emisemi CO2, které ale nulové stejně nejsou? To je jen pár nevýznamných nápadů selsky uvažujícího člověka...


Auta „na cukrovou třtinu” prodejně drtí elektromobily v Brazílii, u nás je situace vlastně podobná - 1 - Renault Duster 2020 poradna sada rijen 03Auta „na cukrovou třtinu” prodejně drtí elektromobily v Brazílii, u nás je situace vlastně podobná - 2 - Renault Duster 2020 poradna sada rijen 22Auta „na cukrovou třtinu” prodejně drtí elektromobily v Brazílii, u nás je situace vlastně podobná - 3 - Renault Duster 2020 poradna sada rijen 26
Auta „na cukrovou třtinu” v Brazílii prodejně drtí elektromobily, protože jsou ekologická i ekonomická. Třeba i Renault tam prodává „třtinový” Duster. U nás pro změnu nabízí s logem Dacie Duster na LPG, které by též mělo šanci elektromobily zdrtit a přinést reálně větší prospěch. Proč se tu nikomu do takového postupu nechce, nemusíme dlouze spekulovat - není to politicky žádoucí. Foto: Renault

Zdroje: Bloomberg, SDA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše