Australský HAL pracuje na superautu s šestnáctiválcem a výkonem 1 200 koní

Australský podnikatel Paul Halstead staví šestnáctiválcové superauto. Dva spojené osmiválce Chevrolet LS7 mají ze 14 litrů objemu dávat 1 200 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Australský HAL pracuje na superautu s šestnáctiválcem a výkonem 1 200 koní

12.7.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Australský HAL pracuje na superautu s šestnáctiválcem a výkonem 1 200 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Australský podnikatel Paul Halstead staví šestnáctiválcové superauto. Dva spojené osmiválce Chevrolet LS7 mají ze 14 litrů objemu dávat 1 200 koní.

Paul Halstead je velkým obdivovatelem Christiana von Koeniggsega a Horacia Paganiho, zbohatl ale ve sféře informačních technologií. Vždy však měl sen postavit vlastní auto a začal si jej plnit už v osmdesátých letech montováním osmiválců do kupé Sprint od Alfy Romeo. Tento výtvor se jmenoval Giocattolo a na svou dobu byl velmi pokrokový - měl karoserii kompletně z karbonu, brzdy Brembo a na vývoji podvozku se podílel Barry Lock, který pracoval i u McLarenu. Giocattolo vážilo asi tunu a mělo 6,6litrový závodní motor, takže bylo velmi rychlé. Postavil však jen 15 kusů, než musel kvůli špatnému odbytu a nedostatku peněz zavřít krám.

Později zkonstruoval závodní De Tomaso Pantera s osmiválcem Ford, které bylo velmi úspěšné v šampionátu Australian GT a dodnes jezdí na závodech historických vozidel. Jeho posledním projektem bylo HAL Monaro se sedmilitrovým motorem Chevrolet LS7.

Právě šestilitrová LS7 je základem pohonu nového superauta značky HAL. Halstead vzal dva bloky, otočil je o 45° proti sobě, aby přiblížil klikové skříně, a sešrouboval je dohromady. Obě klikové hřídele budou společně napojeny na závodní šestistupňovou sekvenční převodovku, která bude posílat výkon na zadní kola přes samosvorný diferenciál. Šesnáct válců o celkem čtrnácti litrech objemu by mělo ve výsledku dávat zhruba 1 200 koní. Na podvozku by měl opět spolupracovat Barry Lock.

Paul Halstead o svém způsobu stavby V16 říká, že „není tolik odlišný od motoru Bugatti Veyron. Jeho W16 jsou v podstatě dva motory VW W8 na společné klikové hřídeli. Spojovat dva klasické osmiválce jsem si finančně nemohl dovolit, takže je můj produkt trochu širší, ale jinak je dost podobný." Dodává, že jeho motor je elegantním řešením letitého problému hot rodů, jak sladit dva osmiválce.

Základem vozu má být karbonová vana, na které bude namontována karbon-kevlarová karoserie bez dveří. Důvod pro toto řešení je v jeho větší pevnosti. Nastupovat se má vrchem po odklopení skleněného krytu, podobně jako u konceptu Maserati Birdcage. Po vzoru McLarenu F1 bude i nový stroj Paula Halsteada mít dost místa pro tři sedačky a řidičovo místo bude uprostřed a kousek vepředu. Všichni tři pasažéři mají mít k dispozici veškeré komfortní prvky dnešních vozů, například klimatizaci. Podobně jako u Giocatolla, i u Halsteadova nového vozu má být motor viditelný, spolu s částmi karbonové vany a další mechanikou vozu.

Jak McLaren F1, tak Maserati Birdcage byly Halsteadovi designovou inspirací, když pracoval na svém autě. To má být ve finále pouze 1,1 metru vysoké. Co zatím však není známo, je jeho název. Ve hře je i opětovné použití jména Giocattolo. Paul Halstead chce svůj vůz prezentovat v roce 2016 na výstavě hotrodů Detroit Autorama. Pomýšlí i na zde udělovanou cenu Ridler, ale uvědomuje si, že to nebude snadné. „I umístění v první desítce je úspěch,” říká.


Australský HAL pracuje na superautu s šestnáctiválcem a výkonem 1 200 koní - 1 - HAL twin engine supercar 01Australský HAL pracuje na superautu s šestnáctiválcem a výkonem 1 200 koní - 2 - HAL twin engine supercar 02Australský HAL pracuje na superautu s šestnáctiválcem a výkonem 1 200 koní - 3 - HAL twin engine supercar 03Australský HAL pracuje na superautu s šestnáctiválcem a výkonem 1 200 koní - 4 - HAL Giocattolo 01
Design nového šestnáctiválcového superauta Paula Halsteada odkazuje zejména na McLaren F1.

Zdroj: Motoring.com.au přes MotorAuthority

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.