Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Australané odhalili revoluční zavěšení kol aut, učiní je rychlejšími i úspornějšími
29.7.2020 | Petr Prokopec
Může se zdát, že na dosavadních systémech aktivního zavěšení kol aut už není co zlepšovat, ale to je omyl. Australská firma představila nové elektromechanické aktivní řešení.
Nezasvěcenému se možná zdá, že vše podstatné ve světě aut již bylo objeveno. Volant, sedadla, kola či motor jsou zde již více než století, a přestože dochází soustavně k inovacím všeho druhu, ony zmíněné prvky vypadají stále stejně. Realita je ale jiná a platí to i v případě prvků, které nejsou na první pohled vidět. Například systém zavěšení kol prošly za poslední dekády podstatnou evolucí, která dnes u nových vozů činí samozřejmými i věcmi, které byly nedávno považovány za nemožné. Vlastně by nás proto nemělo udivit, že vývoj pokračuje dál a australská firma Doftek nyní přichází s další menší revolucí.
Protinožci vedení Geoffem Rogersem se rozhodli vyvinout aktivní systém, který je schopen měnit u zavěšení kola během jízdy i takové parametry, které jsou běžně pevné dané. Využívány jsou elektromechanické komponenty, jenž mění jak odklon, tak sklo i sbíhavost kol. V prvé fázi nicméně technologie nereaguje přímo na konkrétní podmínky, nýbrž na zvolený režim, kdy Normal počítá s nulovým sklonem kol, Sport s 1,5stupňovým a Sport+ s 3stupňovým.
Jak jsme ovšem zmínili výše, již v této fázi dosáhl Doftek opravdu působivých výsledků. Ovladatelnost vozu vzrostla o 15 procent, zatímco valivý odpor poklesl o 10 procent a opotřebení pneumatik se taktéž snížilo o 10 procent. Do budoucna nicméně Australané počítají s druhou generací, která by již měla být semi-aktivní a rovněž se třetí, která by již měla plně reagovat na aktuální situaci. Rogers předpokládá, že právě v této fázi by se jízdní vlastnosti a tedy i rychlost vozu v zatáčkách měla zlepšit až skoro o třetinu, přičemž současně by měla klesnout jeho spotřeba.
Doftek tato data necucá z palce svého zakladatele, nýbrž z již probíhajících testů, ke kterým jsou užívány Audi TT RS a Mercedes-AMG GT. Důvodem volby je různé zavěšení obou vozů, neboť čtyři kruhy sází na vzpěry MacPherson a třícípá hvězda na dvojité lichoběžníky. Kromě toho nicméně inovativní australská technologie může být použita také u multilinku. Osadit jí pak lze nová auta přímo ve výrobě i ta již existující, kdy jen dojde na výměnu některých komponentů.
Protinožci mimo to počítají také s různými pohony, přičemž nejprve se hodlají zaměřit na luxusní a sportovní vozidla. Poté přijdou na řadu elektromobily a v neposlední řadě také autonomní vozy. Je otázkou, u kterého výrobce se technologie objeví jako první, nicméně Rogers dodává, že do konce roku by měla být uzavřena dohoda s jednou z největších evropských automobilek. S ohledem na testovací prototypy se nabízí Audi resp. celá skupina VW,a Mercedes.
Rogers se začal aktivním zavěšením zabývat v roce 2016. V té době jej trápilo, že nemůže snadno nastavit zavěšení svého okruhového Audi TT, se kterým závodil na trati Winton ve Victorii. S pracemi mu napomáhá jeho žena Priscilla, která má taktéž vzdělání v oboru. Tak jakoPaul Dowie, třetí ze zakladatelů Dofteku.








Doftek chystá aktivní zavěšení, jenž bude ve třetí fázi reagovat v reálném čase na povrch vozovky i váš styl jízdy. Je to revoluce svého druhu, neboť auto takto dokáže být současně rychlejší i provozně efektivnější. Foto: Doftek
Zdroj: Doftek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 5 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
před 4 hodinamiNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 5 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 6 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 8 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva