Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi znovu mění pojmenování svých modelů, uprostřed předchozí změny. Ukazuje tím hloubku svých problémů
4.2.2025 | Petr Miler
Je až fascinující, do jakého chaosu sama sebe uvrhla dříve tak organizovaná značka do značné míry stvořená Ferdinandem Piëchem. Teď ani neví, jak říkat svým autům. A jeden absurdní chaos mění za druhý.
Neřekneme to poprvé, ale Ferdinand Piëch může být do značné míry rád, že v roce 2019 náhle zemřel. Nemusel se tak dívat, co se dnes děje se světem aut jako takovým, ani jak končí jeho životní díla. Většina lidí si s jeho jménem spojí hlavně vzestup Volkswagenu a koncernu VW jako takového, už se ale trochu zapomíná na to, že ještě předtím to byl on, kdo fakticky stvořil značku Audi v její současné podobě.
Audi by jako rovnocenného konkurenta Mercedesu nebo BMW ještě před nějakými 45 léty nedefinoval prakticky nikdo, byla to až Piëchova genialita a otisknutí jeho vlastního motta „Vorsprung durch Technik” do DNA samotné značky. Co z toho zbylo dnes? V rovině image a vnímání Audi hodně, to hned tak z hlavy lidem nevytřepete. Ale fakticky? Dnes platí jiné heslo: Vorsprung durch Chaos. Nebo spíš Ausfall durch Chaos, protože to, co dnes Audi předvádí, je jedno velké selhání a úpadek.
Problémem jsou v prvé řadě samotné produkty, jejichž upadající úroveň „nedávají” už ani fandové - od palubní elektroniky po dříve vyhlášenou kvalitu. Pokud nová Audi za „katastrofu” označuje i šéf koncernu VW, něco to znamená. To jsou ale nakonec jen poslední viditelné projevy mizerného strategického řízení, které se pochopitelně odráží už i v prodejních výsledcích. Zřetelný chaos je ale patrný i z relativních drobností.
Jednou z nich jsou hrátky se jmény modelů, které se Audi před pár roky rozhodlo změnit tak, aby více do popředí posunulo své elektromobily. Tradiční sudá označení jako A4 nebo A6 by tak dostaly elektrické vozy, zatímco lichá jako A5 nebo A7 by zbyla na jejich dožívající spalovací sourozence, dřívější vozy známé pod těmito jmény by více či méně skončily. Bylo to absurdní, neboť elektromobily po Audi nikdo nikdy nechtěl a dalo se čekat, že tyto potěmkinovské snahy nezajistí jejich prodeje, což se zřetelně potvrzuje, ale pouze zmatou publikum tak, že si pod novými označeními ze setrvačnosti nekoupí podivnosti jako novou A6. Současně si ale nepůjdou ani pro A7, protože... Protože přece vždycky kupovali A6, v tomto Audi nepochopitelně podcenilo emotivní rozměr celé věci.
Kritizovali jsme to tisíckrát jako úplný nesmysl, Audi přesto tento nápad dotáhlo do konce a třeba nová A4 už vlastně není A4 a nová A5 už není A5. I když do konce... Automobilka tuto absurdní ideu dotáhla někam do poloviny, neboť včera oznámila, že březnová premiéra nástupce tradiční A6 už nebude spojena se jménem A7, jak bylo původně zamýšleno, ale znovu s označením A6. A celou popsanou „strategii” změny jmen ruší. I když zase: Celou vlastně ne. Je to jeden velký chaos místo jiného.
„Toto rozhodnutí je výsledkem intenzivních diskusí a vychází z přání našich zákazníků a ze zpětné vazby od našich prodejců z celého světa,” uvedl v prohlášení šéf prodeje a marketingu Audi Marco Schubert. „Naše nomenklatura nyní poskytuje všem zákazníkům po celém světě intuitivní orientaci v našem portfoliu. Názvy našich modelů vybíráme tak, aby na první pohled prozrazovaly velikost a umístění,” dodal. Chce se zeptat: To u Audi do minulého týdne nevěděli?
Ale nechceme do Němců dál kopat, nakonec kdyby si celý tento nesmysl - byť v tak pokročilé fázi - rozmysleli, bylo by to zrakem prozření. Jenže oni ho tak úplně neruší. Nová A6 bude tedy znovu A6, ať už elektrická nebo ne, ale spalovací A4 už se nevrátí, té zůstane označení A5. Je to klasické spojení vola a včely, ještě více matoucí stav, kterému se automobilka dodatečně snaží vtisknout neexistující logiku. Nová A4, tedy A5, bude větší než jiná nová A4, takže nové jméno bude odpovídat velikosti, hm? To je vážně chytré - jednou tak, jednou onak, jak se to zrovna hodí.
V případě SUV se pak chaos vrací zase trochu jinak, neboť elektrické modely Q4 a Q6 zůstanou u svých sudých čísel a Q5 se spalovacím pohonem pohonem zůstane Q5. Pokud se v tom přestáváte orientovat, vlastně se nevidíme, přijít s takovou změnou uprostřed jiné změny, aniž byste tu předchozí úplně implementovali nebo naopak zcela zrušili, v nic jiného pramenit nemohlo.
Celý tento stav jen ukazuje hloubku problémů současného Audi a to, jak velkým stínem svého někdejšího „já” dnes je. A podtrhuje to i úpadek celého průmyslu. Jsme dost staří na to, abychom pamatovali, jak automobilové odvětví dlouho i v lidech z jiných oborů vyvolávalo úctu pro své dlouhodobé strategie a jejich naplňování - museli jste mít dnes docela jasnou představu o tom, co budete dělat za pět let, abyste uspěli. Kde je Audi? To ještě druhého února nevědělo, co bude dělat začátkem března, gratulujeme...






Tohle je současné nové Audi A6. Ale není to poslední nová A6, přijde i jiná nová A6, která si původně měla říkat A7. Dokonce prototypy nafotili s německým značkami IN A7, takhle daleko věci byly. Audi zmítá totální chaos a mělo by se konečně probrat. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
před 11 hodinamiV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
11.3.2025Někdo vydělal 1,5 milionu na autě koupeném za 700 tisíc Kč, stačilo ho prostě na léta zavřít do garáže
12.3.2025Šéf VW odhalil bolestivé finanční výsledky firmy, ta musí dál šetřit. Prý to odnese hlavně management, realita je ale jiná
12.3.2025I v roce 2025 se může zrodit lehký spalovací sporťák jako ze starých časů, navíc technicky stále modernější
12.3.2025Škoda v zoufalé snaze prodat nějaký ten elektromobil povolala na pomoc psy, prý je mají radši
12.3.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.11. 16:59 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 16:52 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon